Metodologia badań społecznych 12-PE-S2-1MBS
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Babbie E.: Podstawy badań społecznych. Warszawa 2013, PWN. Brzeziński J. M. (red.): Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów. Poznań 2011, Zysk i S-ka Wydawnictwo. Jemielniak D. (red.): Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa 2012, PWN. Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 2012, PWN. Rubacha K.: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008, Wyd. Akademickie i Profesjonalne. literatura uzupełniająca: Bauman T.: Praktyka badań pedagogicznych. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.): Metody badań jakościowych. Tom 1 i 2, Warszawa 2014, PWN. Jemielniak D.: Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa 2012, PWN. Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2005, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. J. Ziętka. Konarzewski K.: Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa 2000, WSiP. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Piekarski J, Urbaniak-Zając D, Szmidt K.J. (red.): Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne, czas trwania: 35-40 min. Dopuszcza się przeprowadzenie kolokwium weryfikującego wiedzę studenta podczas zajęć dydaktycznych, czas trwania 10-15 min.. Zwrot prac nastąpi do 10 dni po napisaniu kolokwium. Metodą sprawdzenia wiedzy i umiejętności jest test obejmujący zestaw pytań zamkniętych (np. pytania „prawda-fałsz”, pytania wielokrotnego wyboru i innych), półotwartych (np. pytania z luką) i otwartych. Termin kolokwium zostanie uzgodniony podczas pierwszych zajęć dydaktycznych. Ocena na podstawie ilości punktów uzyskanych za poszczególne zadania oceniane pod względem poprawności merytorycznej i formalnej. Ocenę pozytywną uzyskuje student, który otrzymał 50% + 1 punkt spośród ogólnej punktacji przewidzianej na test. Student otrzymuje oceny: 3; 3,5; 4; 4,5; 5. Student otrzymujący ocenę negatywną zobowiązany jest do ponownego napisania kolokwium w terminie uzgodnionym z prowadzącą zajęcia. |
||
Zakres tematów: |
Realizacja przedmiotu obejmuje następujące treści: 1. Wprowadzenie do przygotowania badań empirycznych. Podstawy badań nad edukacją. 2. Od planowania do realizacji - etapy badań pedagogicznych. 3. Formułowanie problemów badawczych i hipotez. 4. Konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych. 5. – 7. Charakterystyka wybranych metod i technik oraz konstruowanie narzędzi badawczych. 8. Etyka stosowania wybranych metod, technik i narzędzi w badaniach społecznych. 9. Analiza materiału empirycznego i interpretacja wyników badań. 10. Przygotowanie projektu badań 11. – 15. Prezentacje i omówienie projektów. |
||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, dyskusja, samodzielna prezentacja studentów, metoda ćwiczeniowa. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Aleksandra Minczanowska | 16/ |
szczegóły![]() |
2 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Aleksandra Minczanowska | 23/ |
szczegóły![]() |
3 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Anna Szafrańska | 10/ |
szczegóły![]() |
4 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Aleksandra Minczanowska | 25/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.