Metodologia badań społecznych 12-PE-S2-1MBS
Wykład (W)
semestr letni 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Babbie E.: Podstawy badań społecznych. Warszawa 2013, PWN. Brzeziński J. M. (red.): Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów. Poznań 2011, Zysk i S-ka Wydawnictwo. Jemielniak D. (red.): Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa 2012, PWN. Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 2012, PWN. Rubacha K.: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008, Wyd. Akademickie i Profesjonalne. Bauman T.: Praktyka badań pedagogicznych. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.): Metody badań jakościowych. Tom 1 i 2, Warszawa 2014, PWN. Jemielniak D.: Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa 2012, PWN. Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2005, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. J. Ziętka. Konarzewski K.: Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa 2000, WSiP. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Piekarski J, Urbaniak-Zając D, Szmidt K.J. (red.): Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test obejmuje treści wykładowe, składa się z zadań: wielokrotnego wyboru, na dobieranie, typu prawda-fałsz, krótkiej odpowiedzi, zadań z luką, rozszerzonej odpowiedzi. Ocenie podlegać będzie poziom wiedzy, jej zrozumienie i umiejętność operowania informacją. Zostaje on zaliczony pozytywnie, gdy studenta otrzyma co najmniej 50%+1 punktów z ogólnej punktacji; Student może otrzymać: 3, 3,5, 4, 4,5, 5. Na rozwiązanie testu student ma 45 min. Termin ustalony zostanie ze studentami (sesja letnia). Zwrot sprawdzonych prac powinien nastąpić po 7 dniach od daty testu. W sytuacji wyboru przez studentów wersji związanej z przygotowaniem projektu badawczego warunki zaliczenia zostaną omówione w poszczególnych grupach |
||
Zakres tematów: |
Nauka i wiedza naukowa – budowanie teorii. Metodologia badań społecznych. Cele poznania naukowego. Rodzaje badań naukowych. Podstawowe cele i założenia badań społecznych. Miejsce badań pedagogicznych w badaniach społecznych. Organizacja i etapy badań naukowych. Problematyka badawcza i hipotezy robocze, zmienne i wskaźniki. Charakterystyka wybranych metod i technik . Zasady konstruowania narzędzi badawczych. Próba jako reprezentacja populacji. Zasady sporządzania raportu z badań. Grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych. Etyka problemy w badaniach społecznych. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Anna Szafrańska | 16/ |
szczegóły![]() |
2 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Aleksandra Minczanowska | 23/ |
szczegóły![]() |
3 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Anna Szafrańska | 10/ |
szczegóły![]() |
4 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Aleksandra Minczanowska | 25/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.