Podstawy dydaktyki ogólnej 13-EP-S2-PDO
Wykład (W)
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
Arends R.: Uczymy się nauczać, Wyd. WSiP, Warszawa 1995 Denek K.: Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000 Gnitecki J.: Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Wyd. Naukowe PTP, Poznań 1999 Klus-Stańska D.: Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. „Żak”, Warszawa 2010 Konarzewski K.: (red.): Sztuka nauczania, Warszawa 1992 Kruszewski K.: (red.): Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, cz. I, Warszawa 1991 Kupisiewicz Cz.: Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 2004 Niemierko B.: Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, WSiP, Warszawa 1997 Okoń W.: Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, WSiP, Warszawa 1997 Okoń W.: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. „Żak”, Warszawa 2003 Półturzycki J.: Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2005 Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, GWP, Gdańsk 2006 Śliwerski B.: Edukacja alternatywna, Wyd. Impuls, Kraków 2000 Świrko-Pilipczuk J. (red.): Dydaktyka ogólna i nauki z nią współdziałające, Wyd. Zapol, Szczecin 2007 Walker D. F. , Soltis J. F.: Program i cele kształcenia, WSiP, Warszawa 2000 Węglińska M.: Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Wyd. Impuls, Kraków 2005 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (pisemna praca egzaminacyjna - zestaw pytań otwartych na przygotowanym arkuszu, wcześniej dobranych i wyselekcjonowanych przez wykładowcę) weryfikuje wiedzę z zakresu treści omówionych na wykładach. Kryterium oceny wiązać się będzie z oceną stopnia opanowania treści zajęć. Skala ocen będzie obliczana w sposób arytmetyczny (skala ocen: 2,0-5,0). Minimalny stopień opanowania treści zajęć wynosi 50%. Czas trwania egzaminu pisemnego – 1 godzina. W trakcie trwania egzaminu na jednej sali wykładowej studenci zostaną podzieleni na dwie grupy. Każda grupa otrzyma trzy pytania, na które odpowiadać będzie w sposób opisowy. Za każde pytanie student może otrzymać maksymalnie 3 punkty. Czas trwania oceny i zwrotu pisemnej pracy egzaminacyjnej – 2 tygodnie. Po upłynięciu tego czasu ustalany będzie termin ewentualnej (w przypadku osób, które nie wykażą się minimalnym stopniem opanowania treści wykładów – 50%) poprawy pracy. |
||
Zakres tematów: |
Treści wykładów dotyczą podstawowych zagadnień z dziadziny dydaktyki ogólnej: Charakterystyka dydaktyki ogólnej jako dyscypliny naukowej; Dydaktyka ogólna, dydaktyki szczegółowe oraz dydaktyka o charakterze środowiskowym; Wartości i cele kształcenia; Ideał wychowawczy; Podstawowe pojęcia w dydaktyce ogólnej oraz ich geneza; Przedmiot badań dydaktycznych oraz przebieg procesu badawczego; Charakterystyka metod badań naukowych w dydaktyce; System dydaktyczny oraz jego elementy; Charakterystyka systemów dydaktycznych (tradycyjnego oraz współczesnych); Proces kształcenia jako związek nauczania i uczenia się oraz jego gnoseologiczne podstawy; Charakterystyka głównych zasad kształcenia; Współczesne koncepcje kształcenia; Szkoła jako miejsce dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; Program szkoły i jego realizacja; Nauczyciel i uczeń jako podmioty działań edukacyjnych. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład informacyjno-problemowy wraz z prezentacją mulimedialną |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Małgorzata Zalewska-Bujak | 10/16 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.