Propedeutyka psychologii klinicznej 06-PS-SM-030
Wykład (W)
semestr letni 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
• Butcher J.N., Hooley J.M., Mineka S. (2017): Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP> • Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2002): Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. • Cierpiałkowska L. (2011): Psychopatologia. Warszawa. Wyd. Naukowe Scholar. • Kaplan H.I., Sadock B.J. (1995): Psychiatria kliniczna. Wrocław: Urban & Partner. • Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. (2000). Kraków – Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”. IPiN. • Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków – Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”. IPiN. • Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L.(2003): Psychopatologia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. • Sęk H.(1991): Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. • Sęk H (red.): Zagadnienia psychologii prewencyjnej. Poznań: Wyd. UAM. • Sęk H. (red.) (2005): Psychologia kliniczna, tom 1 i 2. Warszawa: PWN. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiedzy (egzamin końcowy) mający formę pisemną, składający się z pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru i otwartych (problemowych). Podstawą otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie min. 51% z możliwej do osiągnięcia punktacji. Ocena zależy od liczby punktów uzyskanych w teście egzaminacyjnym. Kryteria oceny: 51-60% punktów - ocena dst 61-70% dst + 71-80% db 81-90% db + 91-100% bdb |
||
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka psychologii klinicznej jako nauki stosowanej - Przedmiot, zadania i podstawowe pojęcia - Historia psychologii klinicznej jako samodzielnej dyscypliny naukowej - Psychologia kliniczna a psychopatologia - Związki psychologii klinicznej z psychiatrią, pedagogiką i innymi dyscyplinami nauki. 2. Pojęcie normy, normalności i zdrowia w psychologii klinicznej - Kontrowersje wokół pojęcia normy psychicznej. - Próba zdefiniowania pojęć: zaburzenie psychiczne, dysfunkcja psychiczna, choroba psychiczna i nienormalność - Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. 3. Podstawy klinicznej diagnozy psychologicznej (na podstawie analizy studiów przypadków). - Struktura procesu diagnozowania - Metody diagnostyczne i metody badań naukowych - Synteza wyników. 4. Lęk i zaburzenia nerwicowe - lęk odczuwany (część 1) - Postacie zaburzeń lękowych o charakterze lęku odczuwanego - Modele terapeutyczne w świetle współczesnej literatury psychologiczno - psychiatrycznej 5. Lęk i zaburzenia nerwicowe – lęk odczuwany (część 2) - Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne - Zaburzenia stresu pourazowego 6. Lęk i zaburzenia nerwicowe – lęk domniemany - Postacie zaburzeń lękowych o charakterze lęku domniemanego - Modele terapeutyczne w świetle współczesnej literatury psychologiczno - psychiatrycznej 7. Schizofrenia - Zaburzenie procesów poznawczych, emocji, intelektu i zachowania w psychozach. 8 Zaburzenia nastroju |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykłady: uzupełnione prezentacją multimedialną (Power Point) |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Izabela Rajska-Kulik | 167/156 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.