Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium I w Katedrze Botaniki i Ochrony Przyrody 01-OS-S1-1OS-11.BiOP
Laboratorium (L) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Ciecierska H., Dynowska M. 2013. Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Tom 1. Ekosystemy lądowe. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olszyn.

Ciecierska H., Dynowska M. 2013. Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Tom 2. Ekosystemy wodne. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olszyn.

Garnier E. 2015. Plant functional diversity. Organism Traits, Community Structure, and Ecosystem Properties. Oxford University Press.

Kostrzewski Andrzej, Kruszyk Robert, Kolander R. 2006. Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego. Zasady organizacji, system pomiarowy, wybrane metody badań.

Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa.

Szafer W., Zarzycki K. (red.) 1972. Szata roślinna Polski T. 1, 2. PWN, Warszawa.

Wysocki Cz., Sikorski P. 2002. Fitosocjologia stosowana. Wydawnictwa SGGW, Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

Każdy ze studentów zobowiązany jest do wygłoszenia referatu(ów).

Ocenie podlegają:

- umiejętności techniczne i merytoryczne związane z przygotowaniem i klarownym przedstawieniem referatu na wybrany temat,

- zdolność do syntezy informacji i właściwego doboru literatury.

Referat oceniony na ocenę niedostateczną musi być poprawiony, uzupełniony.

Prezentacja w formie elektronicznej/ lub tekst wystąpienia w formie wydruku zostają przekazane prowadzącemu Seminarium.

Ocenie podlega zarówno poprawność merytoryczna, jak i sposób prezentacji danego tematu.

Bardzo dobry - student przygotował w formie prezentacji multimedialnej (lub w formie pisemnej) oraz wygłosił referat oparty na najnowszej oryginalnej literaturze przedmiotu, przygotował wyróżniającą się pod względem treści, stylu i formy prezentację multimedialną. Jej treści odpowiadają założonym celom. W obowiązującej terminologii naukowej nie popełnił błędów. Czas prezentacji był zgodny z zaleconymi wymaganiami. Odpowiedzi na pytania zadawane po prezentacji świadczą o znajomości literatury przedmiotu dotyczącej omawianego zagadnienia.

Dobry - student wygłosił referat oparty na oryginalnej literaturze przedmiotu, przygotował poprawny pod względem treści, stylu i formy referat, oraz prezentację multimedialną, ale temat omówiony został tylko w znacznej części. W obowiązującej terminologii naukowej popełnił pojedyncze błędy merytoryczne, które potrafi skorygować w trakcie dyskusji. Czas prezentacji był zgodny z zaleconymi wymaganiami. Odpowiedzi na pytania zadawane po prezentacji świadczą o znajomości literatury przedmiotu dotyczącej omawianego zagadnienia.

Dostateczny - przygotowany przez studenta referat fragmentarycznie rozwiązał postawiony problem. Zakres omawianych zagadnień jest w wielu punktach niewystarczający dla rozwiązania postawionych problemów badawczych. W treści prezentacji pojawiły się liczne błędy merytoryczne, które potrafi skorygować w trakcie dyskusji. Czas prezentacji odbiega od zalecanego. Odpowiedzi na pytania zadawane po prezentacji świadczą o znajomości poniżej przeciętnej literatury przedmiotu dotyczącej omawianego zagadnienia.

Niedostateczny - prezentowany temat został przedstawiony pobieżnie. W treści prezentacji pojawiły się liczne błędy merytoryczne, których student nie potrafi skorygować w czasie dyskusji, nie potrafi odpowiedzieć na większość zadawanych pytań zadawanych po prezentacji. Czas prezentacji odbiega znacznie od obowiązujących wymagań.

Aktywny udział w dyskusji nad zagadnieniami/problemami przedstawionymi podczas prezentacji. Wykazanie się umiejętnością łączenia wiadomości z różnych dyscyplin biologii, formułowania zrozumiałych i logicznych pytań, świadczących o zaangażowaniu w prezentowane problemy badawcze.

Ocenie podlega zaangażowanie studenta w dyskusję naukową. Aktywność studenta oceniana jest w skali 1 (aktywny) lub 0 (nieaktywny).

Na koniec semestru aktywność studenta oceniana jest w skali ocen od niedostatecznej do bardzo dobrej. Aktywny udział w dyskusji w ponad 60% zajęć oceniany jest na ocenę bardzo dobrą, w 40% zajęć na ocenę dobrą, a w 25% zajęć na ocenę dostateczną. W ocenie uwzględniania jest poprawność merytoryczna wypowiedzi.

Zakres tematów:

Tematyka seminariów koncentruje się wokół problematyki badawczej Katedry

Obejmuje ona zagadnienia z zakresu ekologii roślin, ochrony środowiska, monitoringu, zarządzania ochroną środowiska, takie jak:

Teoretyczne podstawy bioindykacji,

Rośliny i zbiorowiska roślinne jako indykatory stanu środowiska,

Cechy funkcjonalne roślin i ich zastosowanie w badaniach roślinności,

Wykorzystanie ekologicznych liczb wskaźnikowych w ocenie stanu środowiska

Zbiorowiska roślinne zbiorników wód stojących jako wskaźnik stanu ekologicznego (Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego)

Zagadnienia te mają przygotować studentów teoretycznie do przygotowania założeń pracy licencjackiej.

Metody dydaktyczne:

Student przygotowuje referat(y) (20-30 min) w formie prezentacji multimedialnej w programie Power Point, na temat podany przez prowadzącego Seminarium. W celu przygotowywania prezentacji student zapoznaje się z literaturą naukową (specjalistyczną) dotyczącą zleconego tematu, treścią prac przeglądowych i zalecanych podręczników.

Po każdym z referatów odbywa się dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 10:00, sala sale KBiOP
Edyta Sierka, Agnieszka Kompała-Bąba 5/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)