Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym 12-PE-WIP-S2-2MNS
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009.

Domka L.: Kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci działaniem na rzecz ekorozwoju. „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2004, nr 2-3, s. 54-93.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 1998.

Eisenreich D., W.: Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce. Warszawa 1993, MULTICO. (ewent. inny przewodnik)

Chymuk M.: Rola wycieczki w nauczaniu przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze. „Życie Szkoły“ 1990, nr 2.

Łobożewicz R.: Wycieczki szkolne w klasach I-III. Warszawa 1991.

Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001.

Różańska A.: Etyczne wyznaczniki świadomości ekologicznej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim. „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 3-4.

Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. (W:) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000.

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1998.

Soida D., Kotynia T.: Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce. Kraków 1995.

Soida D.: Bądź Mistrzem-Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło. Kraków 1996.

Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2008.

Metody i kryteria oceniania:

1. Zespołowe przygotowanie prezentacji na wybrany i ustalony z osobą prowadzącą zajęcia temat.

Podczas realizacji prezentacji student zobowiązany jest do:

• wyboru inspirujących, wartościowych merytorycznie i metodycznie treści z przykładami ich praktycznego zastosowania;

• zaprezentowania [indywidualnie bądź w grupie] zebranego materiału z użyciem środków multimedialnych i/lub innych środków

dydaktycznych;

• omówienia zagadnień metodycznych i przykładowego praktycznego zastosowania ich w grupie studentów;

• odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści [ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach];

• przygotowania dossier [lub tekstu] z treściami prezentacji, który wraz z pokazem multimedialnym pozostaje do wglądu prowadzącego

zajęcia jako element oceny.

Ocenie podlega: zakres przygotowania i sposób prezentacji materiału (wg tab. „wymagania merytoryczne”), poprawność językowa,

merytoryczna i metodyczna prezentowanych treści, umiejętności metodyczne student, samodzielna interpretacja podejmowanych

problemów oraz aktywne uczestnictwo w dyskusji.

2. Projekt w postaci scenariusza wycieczki bioregionalnej dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Projekt wymaga zaplanowania i metodycznego przygotowania zajęć w postaci przygotowania konspektu zajęć terenowych (wycieczki bioregionalnej), wraz z załącznikiem zawierającym wybrane środki dydaktyczne. Ocenie podlega:

wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz wykorzystanie bioregionalnego środowiska społeczno- przyrodniczego; poprawność

językowa, merytoryczna i metodyczna scenariusza zajęć; adekwatność zastosowanych treści, metod nauczania i środków

dydaktycznych do wieku uczniów oraz realizowanych celów i sytuacji dydaktycznych.

Student realizuje projekt w trakcie semestru. Przewidziane są konsultacje z prowadzącym zajęcia. Praca składa się z trzech części:

krótki opis bioregionu (2-3 strony), scenariusz zajęć (2-4 strony), załącznik ze środkami dydaktycznymi. Złożenie pracy w formie

dokumentu drukowanego prowadzącemu zajęcia najpóźniej dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć. Zwrot sprawdzonej pracy na

ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.

Zakres tematów:

Treści programowe ćwiczeń:

• Obszary wyznaczania celów szczegółowych. Operacjonalizacja celów w edukacji przyrodniczej.

• Tworzenie i analiza lokalnych struktur dydaktycznych wybranych pojęć przyrodniczych, społecznych i ekologicznych. Problemy związane z wprowadzaniem pojęć i treści przyrodniczych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

• Analiza porównawcza treści społeczno-przyrodniczych w programach (podstawa programowa, programy autorskie) i wybranych podręcznikach.

• Metoda problemowa, ćwiczeniowa, obserwacje polisensoryczne, eksperymenty, pomiary.

• Metodyczne aspekty hodowli szkolnych i towarzyszących im obserwacji.

• Zjawiska fenologiczne w przyrodzie żywej i nieożywionej a tematyka obserwacji i wycieczek.

• Sposoby planowania, metodycznego przygotowania i przeprowadzenia zintegrowanych zajęć w terenie, na wycieczce.

• Przygotowanie próbnego scenariusza zintegrowanych zajęć terenowych.

• Rola kształtowania świadomości ekologicznej. Schody ekologiczne — model rozwijania się postawy proekologicznej u dzieci.

• Edukacja ekologiczna na wesoło – zabawy i gry ekologiczne.

• Metodyczne odpowiedzi na „trudne” pytania ucznia.

Metody dydaktyczne:

metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie;

metody problemowe: dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego i prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów pracy indywidualnej lub pracy w grupach; zajęcia laboratoryjne dotyczące wybranych treści przyrodniczych i ich metodycznego opracowania

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aniela Różańska 16/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)