Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania środowiska społeczno - przyrodniczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym 12-PE-ZTP-N2-2MNS
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 5
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Badura A.: Kształtowanie postaw społeczno-moralnych. „Życie Szkoły“ 2003, nr 3.

Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2010.

Domka L.: Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. Warszawa – Poznań 2001.

Domka L.: Kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci działaniem na rzecz ekorozwoju. „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2004, nr 2-3, s. 54-93.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 1998.

Eisenreich D., W.: Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce. Warszawa 1993, MULTICO.

Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001.

Różańska A.: Etyczne wyznaczniki świadomości ekologicznej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim. „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 3-4.

Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. (W:) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000.

Różańska A: Edukacja środowiskowa jako dialog z przyrodą. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, M. Zalewska-Bujak (red.): Edukacja małego dziecka. Tom 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Kraków 2010.

Różańska A: Rola refleksji w edukacji ekologicznej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszleger-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. Tom 12. Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. Kraków 2017.

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1998.

Soida D., Kotynia T.: Edukacja środowiskowa w terenie. Pomysły i pomoce. Kraków 1995.

Soida D.: Bądź Mistrzem-Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło. Kraków 1996.

Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2008.

Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków 2002.

Metody i kryteria oceniania:

I.

Zespołowe przygotowanie prezentacji na wybrany i ustalony z osobą prowadzącą zajęcia temat.

Podczas realizacji prezentacji student zobowiązany jest do:

• wyboru inspirujących, wartościowych merytorycznie i metodycznie treści z przykładami ich praktycznego zastosowania;

• zaprezentowania [indywidualnie bądź w grupie] zebranego materiału z użyciem środków multimedialnych i/lub innych środków dydaktycznych;

• omówienia zagadnień metodycznych i przykładowego praktycznego zastosowania ich w grupie studentów;

• odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści [ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach];

• przygotowania dossier [lub tekstu] z treściami prezentacji, który wraz z pokazem multimedialnym pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny.

Ocenie podlega:

zakres przygotowania i sposób prezentacji materiału (wg ww. wymagań merytorycznych), poprawność językowa, merytoryczna i metodyczna prezentowanych treści, umiejętności metodyczne student, samodzielna interpretacja podejmowanych problemów oraz aktywne uczestnictwo w dyskusji.

Student realizuje prezentację i przedstawia ją podczas zajęć [20-30 min.].

Po zakończeniu prezentacji oddaje przygotowane dossier tematyczne (tekst referatu, płytka CD, środki dydaktyczne) prowadzącemu.

II.

Przygotowanie projektu w postaci scenariusza wycieczki bioregionalnej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym zobowiązuje studenta do:

• wyboru tematu, celu ogólnego, miejsca i czasu fenologicznego wycieczki;

• poznania terenu zajęć (przyrody, geografii, historii, społeczności regionu);

• zapoznania się z literaturą dotyczącą problematyki danego regionu i wycieczki;

• sformułowania celów szczegółowych wycieczki;

• doboru treści, metod i środków dydaktycznych;

• pisemnego opracowania przebiegu zajęć na wycieczce z opisem szczegółowych zadań edukacyjnych;

• dołączenia załącznika zawierającego wybrane środki dydaktyczne;

• oddania gotowego projektu prowadzącemu zajęcia.

planowania i metodycznego przygotowania zajęć w postaci przygotowania konspektu zajęć terenowych (wycieczki bioregionalnej) wraz z załącznikiem zawierającym wybrane środki dydaktyczne

Ocenie podlega:

wykorzystanie informacji z różnych źródeł oraz wykorzystanie bioregionalnego środowiska społeczno- przyrodniczego; poprawność językowa, merytoryczna i metodyczna scenariusza zajęć; adekwatność zastosowanych treści, metod nauczania i środków dydaktycznych do

Student realizuje projekt w trakcie semestru. Przewidziane są ewentualne konsultacje z prowadzącym zajęcia. Praca składa się z trzech części: krótki opis bioregionu (2-3 strony), scenariusz zajęć (2-4 strony), załącznik ze środkami dydaktycznymi. Złożenie pracy w formie dokumentu drukowanego prowadzącemu zajęcia najpóźniej dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć. Zwrot sprawdzonej pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.

Zakres tematów:

Znaczenie edukacji środowiskowej na poziomie kształcenia zintegrowanego.

Cele i treści edukacji środowiskowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Operacjonalizacja celów w edukacji przyrodniczej. Analiza lokalnych struktur dydaktycznych wybranych pojęć przyrodniczych i społecznych.

Metody w edukacji środowiskowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym (problemowa, ćwiczeniowa, obserwacje polisensoryczne, eksperymenty, pomiary i inne).

Sposoby planowania, metodycznego przygotowania i przeprowadzenia zintegrowanych zajęć w terenie - w formie wycieczki bioregionalnej.

Kształtowanie świadomości ekologicznej. Schody ekologiczne — model rozwijania się postawy proekologicznej u dzieci. Edukacja ekologiczna i sozologiczna na wesoło – zabawy i gry ekologiczne.

Metody dydaktyczne:

metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie;

metody problemowe: dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego i prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów pracy indywidualnej lub pracy w grupach; zajęcia laboratoryjne dotyczące wybranych treści przyrodniczych i ich metodycznego opracowania.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Aniela Różańska 24/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)