Podstawy pedagogiki specjalnej 12-PE-AR-S1-2PPS
Wykład (W)
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna Od tradycji do współczesności, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015 Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność, Warszawa 2008. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Vasek S., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. Seria : Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, Wyd. Impuls, Kraków; Czasopismo: Szkoła specjalna Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ Kosakowski Cz. (red.): Nauczanie i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Prawidłowe odpowiedzi udzielone na piśmie, potwierdzające znajomość treści wykładów, ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej oraz wybranych artykułów w czasopismach naukowych: - 5 punktów – bdb, - 4 punkty- db, - 3 punkty – dst - Poniżej 3 punktów - ndst • egzamin pisemny składający się z 5 pytań • czas trwania 45 min., • informacja o uzyskanych ocenach – do 7 dni. |
||
Zakres tematów: |
• Przedmiot pedagogiki specjalnej. Cele i zadania pedagogiki specjalnej • Pedagogika specjalna w ujęciu historycznym • Interdyscyplinarność i integralność teorii i praktyki pedagogiki specjalnej • Działy pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia • Pojęcie i typy rehabilitacji. Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych • Paradygmaty w pedagogice specjalnej • Wczesna, interdyscyplinarna, rozwinięta diagnoza • Korekcja i kompensacja w obrębie pedagogiki specjalnej • Osoba niepełnosprawna w kontekście zmiany społecznej – uwarunkowania historyczne, kulturowe i społeczne funkcjonowania ludzi niepełnosprawnych • Osobowość i powinności pedagoga specjalnego • System kształcenia i wychowania specjalnego • Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób niepełnosprawnych |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, metody audiowizualne. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Sylwia Wrona | 13/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.