Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura, teatr i film dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym 12-PE-ZTP-S1-7LTF
Ćwiczenia (C) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Broszkiewicz B., Jarek J., Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy. Cz.1. Warszawa 2010. Wyd. „Europa”.

Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i fafuleniu. Warszawa 2007. Wydawnictwo RM.

Ungeheuer-Gołąb A., 2007, Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka. O metodzie ekspresywnego wykonania utworów poetyckich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Wójcik Z., Pobawmy się w teatr, Warszawa 2006. Wydawnictwo „Didasco”.

Wójcik Z., Zabawa w teatr. Wybór scenariuszy dla dzieci. Cz. 1, 2,3. Warszawa 2006. Wydawnictwo „Didasco”.

Koloska B., Markert I., Nie ma czasu dla księżniczki. Przedstawienia kukiełkowe dotyczące problemów dziecięcych. Kielce 2002. Wydawnictwo „Jedność”.

Ślepowrońska D., Teatrzyk paluszkowy. Gdańsk 2004. Wydawnictwo GWP.

Bzowska L., Kownacka R., Lorek M., Sowińska A., Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka, Kraków 2005.

Krasoń K., Malowany most. Wiersze Brzechwy i Tuwima dla dzieci, Kraków 2000.

Literatura i sztuka a wychowanie, red. J.Kida, Rzeszów 2001.

Mégrier D., Zabawy teatralne w przedszkolu, Warszawa 2000.

Samulczyk-Pawluk T., Edukacja teatralna w szkole podstawowej, Kraków 2005.

Szczepańska M., Edukacja kulturalna dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 2000.

Wójcik Z., Zabawa w teatr. Scenariusze dla dzieci, Warszawa 1996; Zabawa w teatr, Wybór scenariuszy dla dzieci cz.2, Warszawa 1997.

Freibel W., Klucz w małe ręce. Podróże do krainy fantazji, opowiadania i ćwiczenia wyobraźni, Kielce 2000.

Fürl E., Teatr w przedszkolu i świetlicy. Od pierwszego pomysłu do przedstawienia, Kielce 2004.

Kamasz-Figa D., Kmita D., Bajki naszego dzieciństwa. Program zajęć świetlicowych, Kraków 2007.

Koloska B., Markert I., Nie ma czasu dla księżniczki. Przedstawienia kukiełkowe dotyczące problemów dziecięcych, Kielce 2002.

Sudecka E., Zakrzewska E., Teatrzyki dziecięce. Adaptacje bajek i przedstawienia dla przedszkoli i szkół podstawowych, Opole 2007.

Wiedza o literaturze a edukacja, red.T.Michałowska, Z.Goliński, Jarosiński Z, Warszawa 1996.

AKTYWNOŚĆ twórcza dzieci i młodzieży / red. S. Popek. – Warszawa : WSiP, 1988 sygn.40027

BRUDNIK E., MOSZYŃSKA A., Owczarska B. : Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie : przewodnik po metodach aktywizujących. – Kielce,` 2000 sygn. 46498

GLOTON R; CLERO C.: Twórcza aktywność dziecka. – Wyd. 2. - Warszawa

SZCZEPAŃSKA Mariola.: Edukacja kulturalna dzieci w wieku wczesnoszkolnym. - Kraków : „Impuls”, 2000

WARSZTATY edukacji twórczej / red. E. Olinkiewicz, E. Repsch. – Wrocław : Wydaw. EUROPA, 2001

PANKOW K. : Twórczość i jej wymiary // Dyrektor Szkoły. – 2001, nr 6, s. 18-19

PARCZEWSKA T. : W jaki sposób zachęcać uczniów do aktywności twórczej // Życie Szkoły. – 1998, nr 9, s. 521-522

PIOTROWSKA M. : Radość tworzenia – lekcje twórczości w nauczaniu początkowym // Życie Szkoły. – 1998, nr 8, s. 478-480

POTOCZEK G. : Twórczy rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym // Nowe w Szkole. – 2002, nr 9, s. 10-11

POTOCZEK G. : Twórczy rozwój uczniów // Życie Szkoły. – 2002, nr 9, s. 555-557

RECHNIO Beata: Twórcza aktywność dziecka // Wszystko dla Szkoły.- 2006, nr 11, s.2-4

ROSIAK A. : Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym // Nauczanie Początkowe. – 2000/2001, nr 3, s. 69-74

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzenie kreatywności studenta oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej i obserwacji praktyki we własnym warsztacie pracy

Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie z jednoczesną weryfikacją stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce opiekuńczo-wychowawczej oraz pedagogicznej

Zakres tematów:

1. Edukacja teatralna jako element edukacji kulturalnej (rozumienie edukacji teatralnej, uczestnictwo w teatrze szkolnym jako element edukacji teatralnej, efekty społeczno-wychowawcze uczestnictwa w zespole teatralnym).

2. Aktywność dziecka jako wynik uczestnictwa w edukacji literacko-teatralnej.

3. Identyfikacja dzieci z bohaterami literackimi podczas zabawy i w zachowaniach językowych.

4. Formy pracy z tekstem literackim na terenie przedszkola i szkoły (ukazanie wybranego problemu na przykładzie tekstu); bajka i baśń – punktem wyjścia do omówienia wybranego problemu oraz okazją do utrwalenia wiedzy / nabytych wiadomości.

5. Warunki efektywnej pracy z tekstem literackim w grupie dzieci (wykorzystanie tekstu do realizacji określonych celów wychowawczo- dydaktycznych).

6. Teatr i literatura – okazją do ćwiczeń w mówieniu oraz rozwijaniu spostrzegawczości i operacji myślowych dzieci.

7. Rola literatury w życiu dziecka; inicjacje czytelnicze jako forma „oswajania” dziecka ze światem wartości moralnych oraz językiem.

8. Bajkoterapia jako forma i metoda pracy z dzieckiem; typy bajek terapeutyczny – klasyfikacja i pełnione funkcje.

9. Literatura i teatr – dziecięce korelaty rozwojowe (warunki i możliwości, techniki i metody pracy w nauczaniu zintegrowanym oraz szkole).

10. Teatr „na miarę dziecka” – dziecko aktorem, inscenizatorem, scenarzystą.

11. Wyzwalanie aktywności twórczej dziecka podczas kontaktu z literaturą i teatrem.

12. Zabawy w teatr – małe i duże formy jako metoda wspomagająca wszechstronnie rozwój dziecka.

13.Nauczyciel – organizatorem edukacji literacko-teatralnej (teatralne zajęcia pozalekcyjne).

14. Edukacja teatralna, literacka i filmowa w praktyce szkolnej.

15. Pojęcie aktywności twórczej i językowej dziecka w wieku przedszkolnym i w nauczaniu zintegrowanym w kontekście edukacji teatralnej, literackiej i filmowej.

Cel zajęć: Przekazanie wybranych problemów dotyczących funkcji, miejsca i znaczenia literatury, teatru i filmu dla dzieci w kulturze;- przedstawienie możliwości wpływania za pomocą literatury, teatru i filmu na zachowania dzieci;- prezentacja rozmaitych form pracy z filmem na terenie szkoły; ukazanie możliwości wykorzystania teatru, filmu i literatury dla dzieci w celu aktywizowania do twórczości plastycznej oraz edukacyjnej w przedszkolu i szkole; -interpretacja dzieł literackich i filmowych dla dzieci oraz podkreślenie funkcji muzyki, obrazu (koloru), dźwięku i komentarza w filmach dla dzieci; ukazanie roli, funkcji, miejsca i znaczenia edukacji literackiej i szeroko pojętego czytelnictwa (inicjacji czytelniczej) na wszechstronny rozwój dziecka, jego osobowości, wrażliwości, języka oraz wartości moralno-społecznych; możliwości wpływania za pomocą literatury na zachowania dzieci (języka, aktywność plastyczną rozmaitych muzyczna etc); prezentacja form pracy z tekstem literackim; rola nauczyciela w kontekście inicjowania i inspirowania do kontaktów z literaturą; uświadomienie studentom miejsca literatury dla dzieci w kulturze, cech swoistych owej literatury, jej funkcji i kryteriów oceny, uwarunkowań odbioru; ukazanie złożoności procesów historycznoliterackich w jej obrębie i ich relacji z pedagogiką i psychologią oraz genologii, aksjologii i recepcji owe literatur

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia praktyczne doskonalące techniki pracy z tekstem literackim oraz wykorzystania filmu i małych form teatralnych w pracy z dzieckiem na różnych poziomach edukacji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Izabela Łuc 12/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)