Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat literacko-teatralny 12-PE-WD-S2-4WL
Laboratorium (L) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bzowska L., Kownacka R., Lorek M., Sowińska A., Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka, Kraków 2005.

Krasoń K., Malowany most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima dla dzieci, Kraków 2000.

Literatura i sztuka a wychowanie, red. J. Kida, Rzeszów 2001.

Mégrier D., Zabawy teatralne w przedszkolu, Warszawa 2000.

Samulczyk-Pawluk T., Edukacja teatralna w szkole podstawowej, Kraków 2005.

Szczepańska M., Edukacja kulturalna dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 2000.

Wójcik Z., Zabawa w teatr. Scenariusze dla dzieci, Warszawa 1996; Zabawa w teatr, Wybór scenariuszy dla dzieci cz.2, Warszawa 1997.

Freibel W., Klucz w małe ręce. Podróże do krainy fantazji, opowiadania i ćwiczenia wyobraźni, Kielce 2000.

Fürl E., Teatr w przedszkolu i świetlicy. Od pierwszego pomysłu do przedstawienia, Kielce 2004.

Kamasz-Figa D., Kmita D., Bajki naszego dzieciństwa. Program zajęć świetlicowych, Kraków 2007.

Koloska B., Markert I., Nie ma czasu dla księżniczki. Przedstawienia kukiełkowe dotyczące problemów dziecięcych, Kielce 2002.

Sudecka E., Zakrzewska E., Teatrzyki dziecięce. Adaptacje bajek i przedstawienia dla przedszkoli i szkół podstawowych, Opole 2007.

Wiedza o literaturze a edukacja, red.T.Michałowska, Z.Goliński, Jarosiński Z, Warszawa 1996.

AKTYWNOŚĆ twórcza dzieci i młodzieży / red. S. Popek. – Warszawa : WSiP, 1988 sygn.40027

BRUDNIK E., MOSZYŃSKA A., Owczarska B. : Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie : przewodnik po metodach aktywizujących. – Kielce,` 2000 sygn. 46498

GLOTON R; CLERO C.: Twórcza aktywność dziecka. – Wyd. 2. - Warszawa

SZCZEPAŃSKA Mariola.: Edukacja kulturalna dzieci w wieku wczesnoszkolnym. - Kraków : „Impuls”, 2000

WARSZTATY edukacji twórczej / red. E. Olinkiewicz, E. Repsch. – Wrocław : Wydaw. EUROPA, 2001

PANKOW K. : Twórczość i jej wymiary // Dyrektor Szkoły. – 2001, nr 6, s. 18-19

PARCZEWSKA T. : W jaki sposób zachęcać uczniów do aktywności twórczej // Życie Szkoły. – 1998, nr 9, s. 521-522

PIOTROWSKA M. : Radość tworzenia – lekcje twórczości w nauczaniu początkowym // Życie Szkoły. – 1998, nr 8, s. 478-480

POTOCZEK G. : Twórczy rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym // Nowe w Szkole. – 2002, nr 9, s. 10-11

POTOCZEK G. : Twórczy rozwój uczniów // Życie Szkoły. – 2002, nr 9, s. 555-557

RECHNIO Beata: Twórcza aktywność dziecka // Wszystko dla Szkoły.- 2006, nr 11, s.2-4

ROSIAK A. : Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym // Nauczanie Początkowe. – 2000/2001, nr 3, s. 69-74

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność uczestnika podczas zajęć; prezentacja (omówienie) autorskiego projektu / scenariusza zajęć wyzyskujących poznane metody pracy z tekstem literackim i innymi tekstami kultury (film); integracja m.in. treści dydaktycznych z zabawą, aktywnością twórczą dzieci, technikami relaksacji, rozwijanie wyobraźni, wrażliwości (od)twórczej dziecka, rozwijanie zasobu leksykalnego, propagowanie kultury żywego słowa

Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia, liczona w następujący sposób: prezentacje 30%, obecność na zajęciach i aktywność 35%, praca w grupie 35%, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną)

Zakres tematów:

Zajęcia: warsztat literacko-teatralny mają na celu uświadomienie studentom roli literatury i teatru w życiu i szeroko rozumianym rozwoju dziecka przedszkolnego; zajęcia mają wdrożyć studentów do umiejętnego organizowania dzieciom czasu wolnego, wykorzystywania tekstów kultury, jak literatura i teatr podczas realizacji treści dydaktycznych zawartych w edukacyjnych programach przedszkola; ich celem jest również ukazanie celowości działań dydaktycznych wpisanych w warsztat pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz nauka projektowania zajęć dydaktyczno-wychowawczych w instytucji przedszkola wspomagających edukacyjny rozwój dziecka

1. Edukacja teatralna jako element edukacji kulturalnej (rozumienie edukacji teatralnej, uczestnictwo w teatrze szkolnym jako element edukacji teatralnej, efekty społeczno-wychowawcze uczestnictwa w zespole teatralnym).

2. Aktywność dziecka jako wynik uczestnictwa w edukacji literacko-teatralnej.

3. Identyfikacja dzieci z bohaterami literackimi podczas zabawy i w zachowaniach językowych.

4. Formy pracy z tekstem literackim na terenie przedszkola i szkoły (ukazanie wybranego problemu na przykładzie tekstu); bajka i baśń – punktem wyjścia do omówienia wybranego problemu oraz okazją do utrwalenia wiedzy / nabytych wiadomości.

5. Warunki efektywnej pracy z tekstem literackim w grupie dzieci (wykorzystanie tekstu do realizacji określonych celów wychowawczo- dydaktycznych).

6. Teatr i literatura – okazją do ćwiczeń w mówieniu oraz rozwijaniu spostrzegawczości i operacji myślowych dzieci.

7. Rola literatury w życiu dziecka; inicjacje czytelnicze jako forma „oswajania” dziecka ze światem wartości moralnych oraz językiem.

8. Bajkoterapia jako forma i metoda pracy z dzieckiem; typy bajek terapeutyczny – klasyfikacja i pełnione funkcje.

9. Literatura i teatr – dziecięce korelaty rozwojowe (warunki i możliwości, techniki i metody pracy w nauczaniu zintegrowanym oraz szkole).

10. Teatr „na miarę dziecka” – dziecko aktorem, inscenizatorem, scenarzystą.

11. Wyzwalanie aktywności twórczej dziecka podczas kontaktu z literaturą i teatrem.

12. Zabawy w teatr – małe i duże formy jako metoda wspomagająca wszechstronnie rozwój dziecka.

13.Nauczyciel – organizatorem edukacji literacko-teatralnej (teatralne zajęcia pozalekcyjne).

14. Edukacja teatralna, literacka i filmowa w praktyce szkolnej.

15. Pojęcie aktywności twórczej i językowej dziecka w wieku przedszkolnym i w nauczaniu zintegrowanym w kontekście edukacji teatralnej, literackiej i filmowej.

Metody dydaktyczne:

Pogadanka heurystyczna, ćwiczenia praktyczne, prezentacja, burza mózgów, praca grupowa, praca indywidualna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bortliczek 20/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)