Literatura: |
1. Baluch A., 1984, Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa.
2. Berthet D., 2006, Wprowadzenie do nauki pisania, Wyd. Cyklady, Warszawa.
3. Kościowa M., 1991, Moje metody w klasie I, Warszawa.
4. Majchrzak I., 1995, Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa.
5. Marzano R. J., Paynter D.E., 2004, Trudna sztuka pisania i czytania, GWP, Gdańsk.
6. Mnich M., 2002, Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
7. Pętlewska H., 1999, Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
8. Rocławski B., 1989, Nauka czytania i pisania, Gdańsk.
9. Ungeheuer-Gołąb A., 2007, Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka. O metodzie ekspresywnego wykonania utworów poetyckich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
10. Wróbel T., 1987, Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa.
|
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia
a) prezentacja
Student zobowiązany jest do pracy indywidualnej oraz zespołowej w celu opanowania metod stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej w wybranym zakresie tematycznym. Student przygotowuje wartościowe i merytorycznie uzasadnione informacje o metodach kształcenia stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej. Gromadzi i stosuje środki polisensoryczne (np. plakaty, środki multimedialne, arkusze z ćwiczeniami, pomoce dydaktyczne stosowane w edukacji elementarnej). W sposób przemyślany prowadzi zajęcia, aktywizując uczestników. Przygotowuje zarówno dla grupy, jak i dla prowadzącego zajęcia szczegółowy plan prezentacji .
b) kolokwium
Wymagania merytoryczne obejmują zakres tematów (z)realizowanych w formie prezentacji zespołowych, który mieści się w rubryce „treści zajęć” (punkty od 1. do 14.).
c) aktywność własna studenta na zajęciach; obecność
|
Zakres tematów: |
1. Rola ćwiczeń ortofonicznych w edukacji przed- i wczesnoszkolnej; synteza wiadomości fonetycznych.
2. Charakterystyka wybranych metod wprowadzania dziecka w świat pisma.
3. Charakterystyka założeń nauki ortografii – prezentacje wybranych
ćwiczeń ortograficznych, pomocy naukowych, rozrywek umysłowych
wykorzystywanych w nabywaniu kompetencji ortograficznych.
4. Dysgrafia, dysortografia oraz dysleksja – opis zjawisk oraz sposobów skutecznego „reagowania” nauczycieli i współpracujących z nimi rodziców.
5. Analiza metod stosowanych w pracy z tekstem literackim.
6. Utrwalanie podstawowych pojęć z zakresu teorii literatury (poetyki)
na podstawie pracy z tekstem poetyckim, którego adresatem (lub nadawcą) jest odbiorca dziecięcy.
7. Lektury – analiza wybranych zagadnień metodycznych (np. wybór lektury, planowanie pracy, sposoby zapoznawania uczniów z wybranymi lekturami).
8. Wybrane formy „aktywności” pisarskiej i redakcyjnej uczniów klas początkowych (np. pisma użytkowe, zeszyty lektur, gazetki ścienne, kroniki itp.).
9. Rola teatralizacji w oswajaniu dziecka z literaturą – propozycje rozwiązań metodycznych
10. Opis technik dramowych i ich zastosowania na etapie elementarnej edukacji polonistycznej.
11. Omówienie wybranych programów stosowanych w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej.
12. Charakterystyka wybranych podręczników, uwzględniająca opis merytoryczny i metodyczny treści polonistycznych.
13. Kontrola oraz ocena umiejętności i wiadomości uczniów.
14. Rola nauczyciela klas młodszych – indywidualne refleksje.
15. Podsumowanie kursu metodyki nauczania języka polskiego uczniów w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.
|