Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym 12-PE-WIP-S2-MEP
Ćwiczenia (C) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Baluch A., 1984, Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa.

2. Berthet D., 2006, Wprowadzenie do nauki pisania, Wyd. Cyklady, Warszawa.

3. Kościowa M., 1991, Moje metody w klasie I, Warszawa.

4. Majchrzak I., 1995, Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa.

5. Marzano R. J., Paynter D.E., 2004, Trudna sztuka pisania i czytania, GWP, Gdańsk.

6. Mnich M., 2002, Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

7. Pętlewska H., 1999, Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

8. Rocławski B., 1989, Nauka czytania i pisania, Gdańsk.

9. Ungeheuer-Gołąb A., 2007, Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka. O metodzie ekspresywnego wykonania utworów poetyckich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

10. Wróbel T., 1987, Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

ćwiczenia

a) prezentacja

Student zobowiązany jest do pracy indywidualnej oraz zespołowej w celu opanowania metod stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej w wybranym zakresie tematycznym. Student przygotowuje wartościowe i merytorycznie uzasadnione informacje o metodach kształcenia stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej. Gromadzi i stosuje środki polisensoryczne (np. plakaty, środki multimedialne, arkusze z ćwiczeniami, pomoce dydaktyczne stosowane w edukacji elementarnej). W sposób przemyślany prowadzi zajęcia, aktywizując uczestników. Przygotowuje zarówno dla grupy, jak i dla prowadzącego zajęcia szczegółowy plan prezentacji .

b) kolokwium

Wymagania merytoryczne obejmują zakres tematów (z)realizowanych w formie prezentacji zespołowych, który mieści się w rubryce „treści zajęć” (punkty od 1. do 14.).

c) aktywność własna studenta na zajęciach; obecność

Zakres tematów:

1. Rola ćwiczeń ortofonicznych w edukacji przed- i wczesnoszkolnej; synteza wiadomości fonetycznych.

2. Charakterystyka wybranych metod wprowadzania dziecka w świat pisma.

3. Charakterystyka założeń nauki ortografii – prezentacje wybranych

ćwiczeń ortograficznych, pomocy naukowych, rozrywek umysłowych

wykorzystywanych w nabywaniu kompetencji ortograficznych.

4. Dysgrafia, dysortografia oraz dysleksja – opis zjawisk oraz sposobów skutecznego „reagowania” nauczycieli i współpracujących z nimi rodziców.

5. Analiza metod stosowanych w pracy z tekstem literackim.

6. Utrwalanie podstawowych pojęć z zakresu teorii literatury (poetyki)

na podstawie pracy z tekstem poetyckim, którego adresatem (lub nadawcą) jest odbiorca dziecięcy.

7. Lektury – analiza wybranych zagadnień metodycznych (np. wybór lektury, planowanie pracy, sposoby zapoznawania uczniów z wybranymi lekturami).

8. Wybrane formy „aktywności” pisarskiej i redakcyjnej uczniów klas początkowych (np. pisma użytkowe, zeszyty lektur, gazetki ścienne, kroniki itp.).

9. Rola teatralizacji w oswajaniu dziecka z literaturą – propozycje rozwiązań metodycznych

10. Opis technik dramowych i ich zastosowania na etapie elementarnej edukacji polonistycznej.

11. Omówienie wybranych programów stosowanych w polonistycznej edukacji wczesnoszkolnej.

12. Charakterystyka wybranych podręczników, uwzględniająca opis merytoryczny i metodyczny treści polonistycznych.

13. Kontrola oraz ocena umiejętności i wiadomości uczniów.

14. Rola nauczyciela klas młodszych – indywidualne refleksje.

15. Podsumowanie kursu metodyki nauczania języka polskiego uczniów w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.

Metody dydaktyczne:

Analiza i interpretacja opracowań metodycznych z zakresu edukacji lingwistycznej, literackiej i kulturowej (egzemplifikacje, teksty) – prezentacje w grupach.

Dyskusja oparta na lekturach pozwalających doskonalić warsztat metodyczny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Bortliczek 9/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)