Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Główne doktryny i systemy pedagogiczne 12-OA-S1-4GDISP
Ćwiczenia (C) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.us.edu.pl
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bourdieu P., Passeron J.C: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 19990, PWN Brezinka W: Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków 2005, Wyd. WAM Chmaj L.: Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa 1963 Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003, PWN Kunowski S.: Problematyka współczesnych systemów wychowania. Kraków 2000, OW "Impuls" Kuźma J., Morbitzer J. (red.): Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej. T. 1-2. Kraków 2003, Wyd. Naukowe Akadsemii Pedagogicznej. Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Kielce 1998, Dom Wyd. Strzelec. Wołoszyn S.: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Toruń 1993, Wyd. "Edytor". K. Sośnicki: Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, J. Sobczak: Recepcja idei „nowego wychowania” w polskiej pedagogice okresu miedzy wojnami; W. Okoń: Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900 – 1939, W. Okoń (red.): Szkoły eksperymentalne w świecie,

Metody i kryteria oceniania:

Ocena prezentacji: źródła, sposób prezentacji, umiejetność odpowiedzi na postawione przez grupę i prowadzącego pytania.

Zakres tematów:

Główne nurty pedagogiczne XX wieku:

a. nurt pedagogiki psychologicznej i związany głównie z nim wielki ruch 'Nowego Wychowania' (wychowania progresywnego):

• Ellen Key • M. Montessori • Dewey • Kerschensteiner • H. Rowid • H. Purhurst (plan daltoński) • C. Freinet • Stevenson (metoda projektów) • E. Claperede (wychowanie funkcjonalne) • B. Nawroczyński • Janusz Korczak • W. Ch. Bagley i S. Colvin (pedagogika behawiorystycznej

b. nurt p. socjologicznej (p. społecznej); wprowadzenie • E. Durkheim • J. Dewey (ponownie) • H. Radlińska • K. Sośnicki

c. nurt p. kultury (p. humanistycznej, personalistycznej) • W. Dilthey • G. Kerchensteiner • S. Hessen • B. Nawroczyński • B. Suchodolski • J. Maritain (personalizm chrześcijański) • E. Mounier • F. W. Foerster • Z. Mysłakowski • F. Znaniecki

d. nurt p. marksistowskiej wprowadzenie • P. Błoński • A. S. Makarenko • N. K. Krupska • S. Rudniański • B. Suchodolski • Z. Mysłakowski

PODSUMOWANIE: dyskusja dotycząca cech omawianych koncepcji, wspólnych idei i rozwiązań i tego, co różni. Kolokwium

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, metoda projektów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Urszula Klajmon-Lech 20/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.