Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia w pedagogice specjalnej 06-PC-S1-29
Wykład (W) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Czabała Cz. (2006), Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa PWN.

Grzesiuk L. (red.): Psychoterapia: szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy.

Warszawa 1994.

Michalik-Surówka J. (1993) Miejsce psychoterapii w życiu wychowanków domu dziecka, „Opieka Wychowanie Terapia” nr 1.

Olechnowicz H. (1995) Dziecko własnym terapeutą. PWN, Warszawa.

Olechnowicz H. (2000) Drugie opowieści terapeutów. WSiP, Warszawa

Sawicka, K. (1999). Socjoterapia. Warszawa.

Serpell J.: W towarzystwie zwierząt, Warszawa 1999.

Straub I.: Hipoterapia. Neurofizjologiczna gimnastyka lecznicza na koniu, Stuttgart 1991.

Strumińska A. (red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży

niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2003.

D. Yalom (2003), Dar terapii. Warszawa IPZ.

Yalom I.D. Leszcz M. (2006) Psychoterapia grupowa Teoria i praktyka. UJ, Kraków.

Boris B.: Bajki, które leczą. Gdańsk, 2006.

Franczyk A., Krajewska K.: Skarbiec nauczyciela-terapeuty, Kraków 2005.

Molicka M.: Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań, 2002.

Olechnowicz H.: Dziecko własnym terapeutą, Warszawa 1995.

Olechnowicz H.: U źródeł rozwoju dziecka, Warszawa 1999.

Pawlik-Popielarska B.: Terapia z udziałem psa. Gdańsk 2005.

Pileccy W., J. (red.): Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Kraków 2000.

Randolph Flynn P.A.: W trosce o zdrowie. Pomaganie z perspektywy holistycznej [w:] Santorski J. (red.): Abc psychologicznej pomocy, Warszawa 1993.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin o charakterze testowo-opisowym, obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.

Zakres tematów:

1. Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej

• ustalenia terminologiczne (wąskie i szerokie ujęcie),

• cele i zadania terapii pedagogicznej,

• organizacja procesu terapeutycznego.

2. Diagnoza osiągniętego przez dziecko poziomu rozwoju poznawczego.

3. Zaburzenia rozwoju motorycznego i lateralizacji dziecka. Diagnoza i terapia.

4. Zaburzenia percepcji wzrokowej i percepcji słuchowej. Diagnoza i terapia.

5. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Diagnoza i terapia.

6. Rozwój mowy dziecka.

7. Wybrane grupy ryzyka: zaburzenia emocjonalne i lękowe, nadpobudliwość psychoruchowa.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja multimedialna, dialog i dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Bogumiła Bobik 53/68 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)