Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia poznawcza 05-KO-S1-10
Wykład (W) semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Aitchison, J. (1991). Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki. Warszawa: PWN.

Arendt, H. (1991). Myślenie. Warszawa: Czytelnik.

Białecka-Pikul, M. (2013). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. WUJ.

Bergen, B. (2017). Latające świnie. Jak umysł tworzy znaczenie. Copernicus Centre Press.

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: PWN, ACADEMICA Wyd. SWPS.

Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Kraków: Copernicus Center PRESS.

Gazzaniga, M. (2011). Istota człowieczeństwa. Sopot: smak słowa.

Goldberg, E. (2014). Jak umysł rośnie w siłę, gdy mózg się starzeje. Warszawa, PWN.

Hickok, G. (2016). Mit neuronów lustrzanych. Kraków: Copernicus Centre Press.

Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.

Kossowska, M. (2005). Umysł niezmienny… Poznawcze mechanizmy sztywności. Kraków: Wyd. UJ

Kovecses, Z. (2011). Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Kraków: Universitas.

Kurcz, I. (1976). Psycholingwistyka. Warszawa: PWN.

Lewicka, M. (1991). Czy jesteśmy racjonalni? [w:] M. Kofta, T. Szustrowa (red.) Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: PWN.

Maruszewski, T. (2010). O splataniu się pamięci indywidualnej i kolektywnej… [w] A. Kolańczyk, B. Wojciszke (red.) Motywacje umysłu.

Nisbett, R., E. (2011). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej. Sopot: smak słowa.

Nosal, Cz. (1997). Psychologia decyzji kadrowych. Kraków: Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu

Nosal, Cz. (2007). Psychologia poznania naukowego – umysły i problemy. Nauka, 2.

Rudniański, J. (1984). Sprawność umysłowa. Warszawa: Wiedza Powszechna,

Szlendak, T.; Kozłowski, T. (2008). Naga małpa przed telewizorem.

Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Taylor, C. (2010). Nowoczesne imaginaria społeczne. Znak.

Vetulani, J.(1998). Jak usprawnić pamięć. Kraków,Wydawnictwo Platan.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z egzaminu jest oceną poprawności odpowiedzi udzielonych w teście egzaminacyjnym. Terminy egzaminów (I i II termin) ustalany jest z pracownikiem dziekanatu.

Brak usprawiedliwienia nieobecności na egzaminie w I terminie jest równoznaczne z uzyskaniem oceny NDST z przedmiotu. Nieobecność usprawiedliwiona w I terminie oznacza, że student ma JEDEN - II termin - na zdanie egzaminu przedmiotowego.

Egzamin ma formę testu z pytaniami jednokrotnego wyboru. Na test składają się pytania o charakterze zamkniętym, sprawdzające wiedzę z zagadnień prezentowanych i sygnalizowanych jako istotne w trakcie wykładów.

Czas trwania testu ok. 60 minut.

Test oceniany jest wg zasady:

51% poprawnych odpowiedzi=DST

52-63%=DST PLUS

64-75%=DOBRY

76-87%=DOBRY PLUS

88% I WIĘCEJ=BDB

Zakres tematów:

1. Ekosystem i paradygmat poznawania - warunki i kontekst aktywności umysłowej człowieka

2. Ewolucyjne, historyczne i kulturowe źródła współczesnej umysłowości

3. "Materia mentalna" - problem reprezentacji poznawczych

4. Poznawcze inwarianty

5. Mechanizmy mediujące nabywanie kompetencji poznawczej

6. Wybrane reguły i kompetencje warunkujące przebieg poznania: stadia rozwojowe, typy umysłu, dystrybucja zasobów.

Szczegółowe zagadnienia umieszczane sukcesywnie na stronie

http://www.ip.us.edu.pl/?fo_id=232

Metody dydaktyczne:

Pasywne - prezentacja ustna.

Wkomponowane w treść wykładu prezentacje medialne ilustrujące wypowiedź wykładowcy - fragmenty filmów, rysunki/obrazy, modele, schematy, testy itp.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala 332
Teresa Sikora 59/80 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Bankowa 11
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.