Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki współczesnej powszechnej 0530-HS-S1-HSWSPPOW
Ćwiczenia (C) semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Prawda dzieła sztuki w dobie reprodukcji

➢ BENJAMIN Walter, “Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej”, w: Twórca jako wytwórca : eseje i rozprawy, przeł. Robert Reszke, Warszawa : Wydawnictwo KR, 2011, s. 25-51.

Lektura na zajęcia w Krakowie:

➢ POLICHT Piotr, „Klątwa multidyrektorki. Rozkwit i upadek Bunkra Sztuki”, culture.pl, 28 stycznia, 2019: https://culture.pl/pl/artykul/klatwa-multidyrektorki-rozkwit-i-upadek-bunkra-sztuki

Konflikt architekta z użytkownikiem czyli powojenny modernizm i twórczość Le Corbusier’a

➢ SOLTAN Jerzy, Working with Le Corbusier: http://arch.muzharulislam.com/e107_plugins/content/content.php?content.24

Dziedzictwo Fridy Khalo i sztuka powojenna w Ameryce Południowej

➢ Wirtualna wizyta w Muzeum Fridy Khalo: https://www.recorridosvirtuales.com/frida_kahlo/museo_frida_kahlo.html

➢ ANDERSEN Corrine, “Remembrance of an Open Wound: Frida Kahlo and Post-revolutionary Mexican Identity”, South Atlantic Review, Vol. 74, No. 4, Reflections on Empire: Depictions of Latin American Colonization in Literature, Film, and Art (Fall 2009), s. 119-130.

Imitacja i prawa autorskie na przykładzie twórczości Roy’a Lichtenstein

➢ https://lichtensteinfoundation.org/biography/

➢ W trakcie zajęć zobaczymy film dokumentalny: Lucio Fontana, Master of Space and Light. Roy Lichtenstein documentary 1991.

Kopia amerykańskiego konsumpcjonizmu – hiperrealizm

➢ Kuryluk, Ewa, “Realizm ‘Nowego Świata’”, “Terminologia”, “Sztuka amerykańska: Hiperrealizm, Inwentaryzajca realiów współczesnej cywilizacji, Informacje o naturze ludzkiej”, w: Eadem, Hiperrealizm – Nowy realizm, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1983, s. 8 – 19, 44 – 79.

Sztuka i historia sztuki – David Hockney

➢ Hockeny, David, “Wstęp”, w: idem. Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Kraków: Universitas, 2006, s. 12-17.

➢ Hockney, David; Gayford, Martin, “Historia bez końca”, w: idem., Historia obrazów. Od ściany jaskini do ekranu komputera, Dom wydawniczy Rebis, 2016, s. 334-341.

Ile warta jest sztuka współczesna? Charles Saarch i sponsoring Young British Artists

➢ Możdżyński, Paweł, “Fetysze i rewolucja. Kulturowo-społeczne konteksty funkcjonowania fenomenów Young British Artists i Polskiej Sztuki Krytycznej”, katalog BRITISH BRITISH POLISH POLISH: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek, Warszawa 2013. https://www.academia.edu/5194093/Fetysze_i_rewolucja._Kulturowo-społeczne_konteksty_funkcjonowania_fenomenów_Young_British_Artists_i_Polskiej_Sztuki_Krytycznej

➢ https://www.saatchigallery.com

Metody i kryteria oceniania:

➢ obecność na wszystkich zajęciach i wyjazdach (dopuszczalna jedna nieobecność)

➢ zaliczenie zaproponowanych lektur

➢ praca pisemna - portfolio podsumowujące analizy tematów poruszanych na zajęciach (oddanie pracy do 27 maja 2019 )

Pierwszy termin zaliczenia ćwiczeń: 03.06.2019

Drugi termin zaliczenia ćwiczeń: 11.06.2019

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Prawda dzieła sztuki w dobie reprodukcji

3. Wizyta w MOCAK i Bunkrze Sztuki w Krakowie

4. Konflikt architekta z użytkownikiem czyli powojenny modernizm i twórczość Le Corbusier’a

5. Dziedzictwo Fridy Khalo i sztuka powojenna w Ameryce Południowej

6. Zajęcia w Centrum Sztuki Współczesnej "Kronika", Muzeum Śląskim i BWA w Katowicach

7. Imitacja i prawa autorskie na przykładzie twórczości Roy’a Lichtenstein

8. Kopia amerykańskiego konsumpcjonizmu – hiperrealizm

9. Sztuka i historia sztuki oczami David’a Hockney

10. Ile kosztuje sztuka współczesna? Charles Saatchi i sponsoring Young British Artists mam tekst

11. Architektura XXI wieku na przykładach twórczości Santiago Calatrava, Zaha Hadid, Renzo Piano i Patric Blanc

Metody dydaktyczne:

- dyskusja nad zaproponowanymi przez prowadzącego lekturami

- wizyty terenowe i empiryczna analiza dzieł sztuki

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 12:45 - 14:15, sala 049
Oskar Rojewski 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)