Prawda dzieła sztuki w dobie reprodukcji
➢ BENJAMIN Walter, “Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej”, w: Twórca jako wytwórca : eseje i rozprawy, przeł. Robert Reszke, Warszawa : Wydawnictwo KR, 2011, s. 25-51.
Lektura na zajęcia w Krakowie:
➢ POLICHT Piotr, „Klątwa multidyrektorki. Rozkwit i upadek Bunkra Sztuki”, culture.pl, 28 stycznia, 2019: https://culture.pl/pl/artykul/klatwa-multidyrektorki-rozkwit-i-upadek-bunkra-sztuki
Konflikt architekta z użytkownikiem czyli powojenny modernizm i twórczość Le Corbusier’a
➢ SOLTAN Jerzy, Working with Le Corbusier: http://arch.muzharulislam.com/e107_plugins/content/content.php?content.24
Dziedzictwo Fridy Khalo i sztuka powojenna w Ameryce Południowej
➢ Wirtualna wizyta w Muzeum Fridy Khalo: https://www.recorridosvirtuales.com/frida_kahlo/museo_frida_kahlo.html
➢ ANDERSEN Corrine, “Remembrance of an Open Wound: Frida Kahlo and Post-revolutionary Mexican Identity”, South Atlantic Review, Vol. 74, No. 4, Reflections on Empire: Depictions of Latin American Colonization in Literature, Film, and Art (Fall 2009), s. 119-130.
Imitacja i prawa autorskie na przykładzie twórczości Roy’a Lichtenstein
➢ https://lichtensteinfoundation.org/biography/
➢ W trakcie zajęć zobaczymy film dokumentalny: Lucio Fontana, Master of Space and Light. Roy Lichtenstein documentary 1991.
Kopia amerykańskiego konsumpcjonizmu – hiperrealizm
➢ Kuryluk, Ewa, “Realizm ‘Nowego Świata’”, “Terminologia”, “Sztuka amerykańska: Hiperrealizm, Inwentaryzajca realiów współczesnej cywilizacji, Informacje o naturze ludzkiej”, w: Eadem, Hiperrealizm – Nowy realizm, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1983, s. 8 – 19, 44 – 79.
Sztuka i historia sztuki – David Hockney
➢ Hockeny, David, “Wstęp”, w: idem. Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Kraków: Universitas, 2006, s. 12-17.
➢ Hockney, David; Gayford, Martin, “Historia bez końca”, w: idem., Historia obrazów. Od ściany jaskini do ekranu komputera, Dom wydawniczy Rebis, 2016, s. 334-341.
Ile warta jest sztuka współczesna? Charles Saarch i sponsoring Young British Artists
➢ Możdżyński, Paweł, “Fetysze i rewolucja. Kulturowo-społeczne konteksty funkcjonowania fenomenów Young British Artists i Polskiej Sztuki Krytycznej”, katalog BRITISH BRITISH POLISH POLISH: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek, Warszawa 2013. https://www.academia.edu/5194093/Fetysze_i_rewolucja._Kulturowo-społeczne_konteksty_funkcjonowania_fenomenów_Young_British_Artists_i_Polskiej_Sztuki_Krytycznej
➢ https://www.saatchigallery.com
|