Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej 06-PS-NM-004
Wykład (W)
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
Szczegółowa odnośna literatura podawana jest każdorazowo po zakończeniu tematu wykładu. Do propozycji podstawowych kwalifikowane są fragmenty poniższych pozycji książkowych: Baumeister, R. (2011). Zwierzę kulturowe. Wydawnictwo Naukowe PWN. Ekman, P.; Davidson, R., J. (red.) (1999). Natura emocji. Gdańsk: GWP. Fromm, E. (1993). Ucieczka od wolności. Warszawa: Czytelnik Gazzaniga, M. (2011). Istota człowieczeństwa. Wydawnictwo Smak Słowa. Gergen,K., J. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Lakoff, G. (2011). Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. Wydawnictwo Uniwersitas. Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej. Wydawnictwo Smak Słowa. Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia (t.1) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z egzaminu jest oceną poprawności odpowiedzi udzielonych w teście egzaminacyjnym. Termin egzaminu ustalany jest w trakcie wykładów z obecnymi na nich studentami. Brak usprawiedliwienia nieobecności na egzaminie w I terminie jest równoznaczne z uzyskaniem oceny NDST z przedmiotu. Nieobecność usprawiedliwiona w I terminie oznacza, że student ma JEDEN - II termin - na zdanie egzaminu przedmiotowego. Egzamin ma formę testu z pytaniami jedno i wielokrotnego wyboru. Na test składają się pytania sprawdzające wiedzę z zagadnień prezentowanych w trakcie wykładów oraz tych, sygnalizowanych jako zagadnienia do samodzielnej analizy. Czas trwania testu do. 90 minut. Kryteria oceniania dla testu egzaminacyjnego: 51-59% poprawnych odpowiedzi = DST 60-68% = DST PLUS 69-77% = DOBRY 78-86% = DOBRY PLUS 87% i powyżej = BARDZO DOBRY |
||
Zakres tematów: |
Kolejne tematy realizowane są zgodnie z priorytetem domknięcia treści, tzn. jeśli omówienie danego tematu zajmie więcej niż jedną jednostkę, może to skutkować niezrealizowaniem wszystkich wymienionych poniżej tematów 1. Psychologia potoczna i praktyczna. Newralgiczne punkty psychologii naukowej. 2. Charakterystyka pojęciowa i behawioralna konstruktów podmiotowości, tożsamości i osobowości; zakresy, formy, wymiary, treści. 3. Wolna wola i wiara w wolną wolę w ujęciu psychologii współczesnej. 4. Teorie motywacji i koncepcje wartości - źródła, geneza, kierunek zmian. 5. Spectrum naukowej analizy emocjonalności: źródła, korelaty, funkcje, ekspresja, zaburzenia. 6. Język w pryzmacie pełnionych funkcji i stylów językowych 7."Instrumenty" poznawcze: spostrzeganie, pamięć, myślenie - wyznaczniki ich efektywności. 8. Podstawowe współczesne paradygmaty psychoterapeutyczne i charakterystyka ich stosowania w praktyce. |
||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja ustna ze wsparciem w postaci prezentacji medialnej ilustrującej wypowiedź wykładowcy - krótkich filmików, rysunków/obrazów, modeli, schematów, testów itp. Okazjonalne angażowanie studentów za pośrednictwem zadawanych pytań odnośnie do przedstawianej tematyki. Proszenie studentów o udział w badaniach realizowanych w ramach Instytutu i wykorzystywanie używanych narzędzi badawczych jako ilustracji poruszanej na wykładach tematyki. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 16:00 - 17:30,
sala 203 |
Teresa Sikora | 86/90 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.