I. Testy pisemne sprawdzające stopień teoretycznego przygotowania do zajęć.
A. Wymagania merytoryczne:
Znajomość przedstawionych na wykładzie pojęć i faktów w zakresie przedstawionym w pozycji ,,Treści zajęć”.
B. Przebieg weryfikacji:
I. Stopień teoretycznego przygotowania do zajęć będzie sprawdzany za pomocą 5 krótkich testów pisemnych.
II. Kolokwia.
A. Wymagania merytoryczne:
1. Umiejętność dowodzenia i wykorzystywania własności ciał lokalnych w oparciu o przedstawione konstrukcje.
2. Umiejętność swobodnego operowania pojęciami i faktami związanymi z arytmetycznymi własnościami w wybranych pierścieniach euklidesowych ( Z, Z[i], K[X]) pierścieni euklidesowych – w szczególności: rozkładu na czynniki, dowodzenia własności relacji podzielności, obliczania i dowodzenia własności NWD i NWW, stosowania algorytmu Euklidesa.
3. Umiejętność swobodnego operowania arytmetyką modularną w wybranych pierścieniach euklidesowych – w szczególności rozwiązywania kongruencji liniowych i układów kongruencji liniowych, stosowania Chińskiego twierdzenia o resztach.
4. Umiejętność rozpoznawania i wykorzystywania struktury grupy elementów odwracalnych pierścieni reszt.
5. Umiejętność: badania własności liczb pierwszych szczególnej postaci, wyprowadzania wniosków z twierdzeń dotyczących rozmieszczenia liczb pierwszych, stosowania elementarnych metod analitycznych do badania własności zbioru liczb pierwszych.
6. Umiejętność dowodzenia własności i obliczania wartości symbolu Legendre’a i Jacobiego.
7. Umiejętność wykorzystywania symbolu Legendre’a i Jacobiego do dowodu faktów arytmetycznych.
8. Umiejętność: wykorzystywania ułamków łańcuchowych do przybliżania liczb rzeczywistych liczbami wymiernymi.
9. Umiejętność rozwiązywania równań diofantycznych liniowych, równania Pella oraz wybranych równań diofantycznych kwadratowych i eliptycznych.
B. Przebieg weryfikacji:
Sprawdzenie wyżej wymienionych umiejętności odbywa się na podstawie zadań przedłożonych do samodzielnego rozwiązania. Podstawowym kryterium jest poprawność rozwiązań wskazująca na opanowanie sprawdzanych umiejętności
III. Aktywność na zajęciach.
Aktywność będzie premiowana w postaci punktów bonusowych (do 10 punktów).
|