Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka psychologii zdrowia i jakości życia 06-PS-SM-032
Wykład (W) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Górnik-Durose, M. (2011). Konteksty i pogranicza – inspiracje dla psychologii zdrowia. W: M.Górnik-Durose, J.Mateusiak (red.) Psychologia zdrowia: Konteksty i pogranicza (ss.17-40). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen, I. i Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. 3-5, 9-10).

Sheridan, C. i Radmacher, S.A. (1998). Psychologia zdrowia Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia (rozdz. 13; s. 432-434).

Wojtyna, E. (2013). O bólu i radzeniu sobie z nim w kontekście mentalności współczesnej. W: M. Górnik-Durose (red.), Kultura współczesna a zdrowie (s. 137-153). Sopot: GWP.

Wojtyna, E. i Stawiarska, P. (2013). O współczesnym rozumieniu zdrowia. W: M. Górnik-Durose (red.), Kultura współczesna a zdrowie (s. 51-76). Sopot: GWP.

Trzebińska, E. (2008). Lepsze zdrowie dzięki większemu szczęściu. W: I. Heszen i J. Życińska (red.), Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji (s. 23-38). Warszawa: Academica.

Veenhofen, R. (2000). The four qualities of life. Ordering concepts and measures of the good life. Journal of Happiness Studies, 1, 1-39

Literatura uzupełniająca:

Górnik-Durose, M. (red.) (2013). Kultura współczesna a zdrowie. Aspekty psychologiczne. Sopot: GWP.

Ruta, D., Camfield, L.,Donaldson, C. (2007). Sen and the art of quality of life maintenance: Towardsa general theory of quality of life and its causation. The Journal of Socio-Economics , 36, 397–423

Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (rozdz. 4-6).

Metody i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia weryfikowane są na podstawie pisemnego egzaminu w formie testowej. Ocena ustalana jest wg następującej skali:

0-60% punktów – ocena niedostateczna (2,0)

61-68% - ocena dostateczna (3,0)

69-76% - ocena plus dostateczna (3,5)

77-84% - ocena dobra (4,0)

85-92% - ocena plus dobra (4,5)

93-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Uwaga: w przypadku niezaliczenia egzaminu pisemnego w terminie pierwszym, studentowi przysługują terminy poprawkowe określone w Regulaminie Studiów. Do oceny końcowej modułu wliczana będzie średnia ocen uzyskanych przez studenta we wszystkich podejściach do zaliczenia egzaminu pisemnego.

Zakres tematów:

1. Podstawy psychoneuroimmunologii jako klucz do rozumienia związków psychosomatycznych

2. Zależności psychika-ciało na przykładzie zjawiska bólu

3. Koncepcje i pojęcie zdrowia w psychologii (podejście biomedyczne i holistyczne)

4. Zdrowie i jakość życia w kontekście współczesnej kultury

5. Psychologia zdrowia i psychologia jakości życia jako odpowiedź na potrzeby współczesnego człowieka

6. Znaczenie stresu dla codziennego funkcjonowania i rozwoju człowieka

7. Biopsychospołeczne aspekty jakości życia

8. Prewencja w obszarze psychologii zdrowia, zachowania zdrowotne

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 13:45 - 15:15, sala 209
Ewa Wojtyna 144/140 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)