Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPK_M07_Podstawy klinicznej diagnozy psychologicznej. Postępowanie diagnostyczne 06-PS-SM-251
Wykład (W) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. Beck, A. T., Steer, R. A., Brown, G., K. BDI-II podręcznik. Wydanie drugie. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

2. Brzeziński, J., Kowalik, S. (2014). Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: H. Sęk (red.): Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 187 – 364 (część II książki).

3. Butcher, J., Hooley, J., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń DSM-5. Sopot: GWP, (r. 4. Ocena kliniczna i diagnoza, s. 143-176)

4. Butcher, J.N., Graham, J.R., Ben-Porath, Y.S., Tellegen, A., Dahlstrom, W.G., Kaemmer, B. (2012). MMPI-2 (Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości – 2). Podręcznik, Stosowania, Oceny i Interpretacje. Wersja Zrewidowana. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

5. Cierpiałkowska, L., Soroko, E., Sęk, H. (2016). Psychologiczna diagnoza kliniczna. W: L. Cierpiałkowska i H. Sęk (red.): Psychologia kliniczna, Warszawa: PWN, s. 195 – 280 (część III książki, rozdz. 10 – 13)

6. Fecenec, D. (2008). Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny MSEI. Polska adaptacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

7. First, M.B., Williams, J.B.W., Benjamin, L.S., Spitzer, R.L. (2016). Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości według DSM-5. SCID-5-PD. Podręcznik klinicysty. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

8. Grabski, B. (2015). Podstawy badania psychiatrycznego dla studentów, lekarzy, psychologów i psychoterapeutów. Kraków: WUJ.

9. Graham, J. R. (2015). MMPI-2 Ocena osobowości i psychopatologii. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

10. Kowalik, S. (2013). Modele diagnozy psychologicznej. W: H. Sęk (red.): Psychologia kliniczna. T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 181 – 192 (rozdział 11).

11. Łojek, E., Stańczak, J., Wójcik, A. (2015. KPD. Kwestionariusz do pomiaru depresji. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

12. Morrison, J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Praktyczny podręcznik dla klinicystów. Kraków: WUJ.

13. Morrison, J. (2016). Wstępny wywiad diagnostyczny. Kraków: WUJ.

14. Paluchowski, J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

15. Pasikowski, T., Sęk, H. (2013). Psychologiczna diagnoza kliniczna – etapy postępowania diagnostycznego a wynik diagnozy. W: H. Sęk (red.): Psychologia kliniczna, t.1. Warszawa: PWN, s. 193-212

16. Pasikowski, T. (2013). Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej. W: H. Sęk (red.): Psychologia kliniczna, t.1. Warszawa: PWN, s. 213-230

17. Sęk, H. (2013). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, rozdz. 7, s. 127 - 160

18. Słysz, A. (2014). Refleksje nad diagnozą psychologiczną. Pytania i odpowiedzi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych.

19. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. (2011). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia akademicka. Podręcznik. T2. Warszawa: GWP, s. 25-94

20. Stemplewska-Żakowicz, K. (2018). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk, GWP.

21. Suchańska, A. (2011). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą wystawienia oceny końcowej z modułu jest średnia ważona z dwóch ocen:

Projekt - badanie diagnostyczne (waga 0,7)

Egzamin (waga 0,3)

Ocena zostanie wystawiona zgodnie z zasadą:

3,00 do 3,25 - dostateczny;

3,26 do 3,75 - dostateczny plus;

3,76 do 4,25 - dobry;

4,26 do 4,60 - dobry plus;

4,61 do 5,00 - bardzo dobry

Aby zaliczyć moduł na ocenę pozytywną zarówno opracowane badanie diagnostyczne, jak i egzamin muszą być zaliczone na ocenę pozytywną.

Zakres tematów:

• Modele psychologicznej diagnozy klinicznej (nozologiczny, funkcjonalny, psychospołeczny).

• Konteksty i sytuacja badania (motywacja osoby badanej, nastawienie na współpracę, lęk przed oceną, efekt oczekiwań interpersonalnych).

• Etapy badania diagnostycznego. Stawianie i weryfikacja hipotez diagnostycznych.

• Zasady postępowania diagnostycznego. Ocena stanu psychicznego.

• Metody wykorzystywane w pracy z człowiekiem z zaburzeniami psychicznymi. Dobór wskaźników i metod w diagnozie klinicznej.

• Wybrane techniki i narzędzia swobodne, kwestionariuszowe, eksperymentalne i projekcyjne stosowane w diagnozie klinicznej (m.in. wywiad, obserwacja, MMPI-2, SCID-5, BDI-II, KPD - zastosowanie, sposób badania i interpretacji wyników, ograniczenia metod).

• Przebieg wnioskowania diagnostycznego. Opracowanie wyniku diagnozy. Struktura opisu diagnostycznego.

• Problemy etyczne związane z procesem diagnozy – standardy psychologicznej diagnozy klinicznej.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, studia przypadków, praca w grupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 209
co drugi poniedziałek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala AULA
Magdalena Bolek-Kochanowska 98/93 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)