PRACOWNIA MAGISTERSKA A - CHEMIA BUDOWLANA 0310-CH-S2-B-PMA
Laboratorium (L)
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Zakres obowiązkowej literatury uzgadniany jest bezpośrednio przez promotora pracy magisterskiej i ściśle związany z tematem wykonywanej pracy magisterskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe W czasie trwania prac związanych z przygotowaniem pracy magisterskiej opiekun naukowy sprawdza pracę studenta pod kątem wymagań merytorycznych dotyczących oceniania ciągłego. Ocena bardzo dobra - student samodzielnie planuje i wykonuje prace związane z przygotowaniem pracy magisterskiej konsultując się z prowadzącym tylko w momentach istotnych dla poprawnego przebiegu ćwiczenia. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej. Prawidłowo planuje i wykonuje prace laboratoryjne, na bieżąco ocenia poprawność otrzymanych wyników. Potrafi prawidłowo korzystać z aparatury badawczej. Zachowuje prawidłowe i bezpieczne zasady pracy w laboratorium. Potrafi pracować indywidualnie i zespołowo. Ocena dobra - student planuje i wykonuje prace związane z przygotowaniem pracy magisterskiej konsultując się z prowadzącym w miarę potrzeby. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej. Na ogół prawidłowo planuje i wykonuje prace laboratoryjne, na bieżąco ocenia poprawność otrzymanych wyników po konsultacji z prowadzącym. Na ogół potrafi prawidłowo korzystać z aparatury badawczej. Potrafi pracować indywidualnie i zespołowo. Świadomie unikając błędów w pracy laboratoryjnej konsultuje się z prowadzącym. Ocena dostateczna - student wykonuje prace związane z przygotowaniem pracy magisterskiej po konsultacjach z prowadzącym. Rozumie realizowane zagadnienie, zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej. Zazwyczaj prawidłowo planuje i wykonuje prace laboratoryjne, na bieżąco ocenia poprawność otrzymanych wyników po konsultacji z prowadzącym. Na ogół potrafi prawidłowo korzystać z aparatury. Zachowuje prawidłowe i bezpieczne zasady pracy w laboratorium. Potrafi pracować indywidualnie i zespołowo. Ocena niedostateczna - student nie jest w stanie prawidłowo wykonać prac związanych z przygotowaniem pracy magisterskiej nawet po konsultacji z prowadzącym. Nie potrafi prawidłowo korzystać z aparatury i nie zachowuje prawidłowych zasad pracy w laboratorium. Prezentacja Przedstawienie sposobu opracowania wyników badań zawartych w literaturze wskazanej przez prowadzącego. Student przygotowuje prezentację kierując się kryterium merytorycznym (realizacja tematu) oraz formy przekazu (kompozycja obrazu, język i styl, wykorzystanie czasu). Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), zachowanie proporcji między wstępem, rozwinięciem i zakończeniem, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu, poprawne merytorycznie odpowiedzi, żywe uczestnictwo w rozmowie, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu Ocena dobra plus - znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału i jego interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana zachowanie proporcji między wstępem, rozwinięciem i zakończeniem, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu, poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadzącą do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, właściwe wykorzystanie czasu, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej, jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, uogólniania, przywołanie podstawowych kontekstów ( z literatury), częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu Ocena dostateczna - Omówienie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, błędy w mówieniu, ale zachowana komunikatywność języka, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy; Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie. Kryteria dla Technologii Betonu: Sprawozdanie pisemne z wykonanego ćwiczenia student sporządza za pomocą podanej literatury przedmiotu. Sprawozdanie powinno zawierać następujące elementy: wstęp teoretyczny związany z realizowanym zagadnieniami, opis metodyki oraz sposobu postępowania podczas pomiarów, opracowanie wyników pomiarów i ich analizę, porównanie z literaturą oraz dyskusję wyników i wnioski. Ocena bardzo dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie interpretuje standardowe parametry mieszanki betonowej i stwardniałego betonu, korzysta swobodnie z nazewnictwa określającego klasy konsystencji mieszanki betonowej i metod ich oceny, metod badawczych wytrzymałości stwardniałego betonu, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie nie zawiera błędów. Ocena dobra plus - samodzielnie wykonane sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie interpretuje standardowe proste parametry mieszanki betonowej i stwardniałego betonu, korzysta swobodnie z nazewnictwa określającego klasy konsystencji mieszanki betonowej i metod ich oceny, metod badawczych wytrzymałości stwardniałego betonu, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera nieliczne błędy edytorskie. Ocena dobra - samodzielnie wykonane sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student samodzielnie interpretuje standardowe proste parametry mieszanki betonowej i stwardniałego betonu, korzysta swobodnie z nazewnictwa określającego klasy konsystencji mieszanki betonowej i metod ich oceny, metod badawczych wytrzymałości stwardniałego betonu, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów;; sprawozdanie zawiera nieliczne błędy. Ocena dostateczna plus - sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student interpretuje standardowe proste parametry mieszanki betonowej i stwardniałego betonu z pomocą prowadzącego, po konsultacjach wykorzystuje również wiedzę z nazewnictwa określającego klasy konsystencji mieszanki betonowej i metod ich oceny, metod badawczych wytrzymałości stwardniałego betonu, potrafi wskazać źródła rozbieżności i błędów; sprawozdanie zawiera błędy, które zostają wyeliminowane po konsultacjach z prowadzącym. Ocena dostateczna - sprawozdanie zawiera wszystkie konieczne elementy. Student interpretuje standardowe proste parametry mieszanki betonowej i stwardniałego betonu z pomocą prowadzącego, po konsultacjach wykorzystuje również wiedzę z nazewnictwa określającego klasy konsystencji mieszanki betonowej i metod ich oceny, metod badawczych wytrzymałości stwardniałego betonu; widoczne jest wzorowanie się na pracy kolegów; sprawozdanie zawiera błędy, które zostają wyeliminowane po konsultacjach z prowadzącym. Ocena niedostateczna- sprawozdanie nie jest kompletne, student nie rozumie i nie potrafi interpretować standardowych parametrów mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. |
Zakres tematów: |
Przykładowe tematy prac magisterskich realizowanych w ramach specjalizacji V „Fizykochemiczne metody w analizie chemicznej” 1. Zastosowanie technik chromatograficznych i polarymetrii do badań oscylacyjnych zmian inwersji chiralnej i polikondensacji wybranych aminokwasów 2. Zastosowanie chromatografii cieczowej z detektorem mas oraz rozproszenia światła do badania reakcji oscylacyjnych wybranego aminokwasu 3. Oznaczanie pestycydów w próbkach środowiskowych techniką chromatografii gazowej 4. Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy chromatograficznej 5. Oznaczanie resweratrolu w produktach spożywczych 6. Oznaczanie związków aktywnych biologicznie w produktach naturalnych 7. Spektrofotometryczne oznaczanie właściwości antyoksydacyjnych ziół 8. Oznaczanie związków fenolowych w materiale roślinnym techniką wysokosprawnej chromatografii cieczowej 9. Badanie stabilności strukturalnej aminokwasów techniką wysokosprawnej chromatografii cieczowej z detekcją rozproszenia światła 10. Polarymetryczne i chromatograficzne badania reakcji oscylacyjnych aminokwasów w roztworze wodnym 11. Oznaczanie zdolności antyoksydacyjnych wybranych gatunków ziół metodami instrumentalnej chemii analitycznej 12. Oznaczanie wybranych antyoksydantów w sokach i naparach roślinnych 13. Oznaczanie właściwości antyoksydacyjnych środków stosowanych w kosmetyce 14. Identyfikacja związków psychotropowych ----- W ramach specjalizacji IV realizowane są tematy prac związane z pomiarami prędkości ultradźwięków w funkcji ciśnienia, gęstości, lepkości, właściwości powierzchniowych i dielektrycznych czystych cieczy lub ciekłych mieszanin. |
Metody dydaktyczne: |
Praca w laboratorium lub z komputerem (w przypadku prac o charakterze obliczeniowym) związana z realizacją zadań w ramach wykonywanej pracy magisterskiej. Student przygotowuje w ramach pracy własnej prezentację multimedialną oraz wypowiedź na 20 minut. W trakcie zajęć przedstawia prezentację multimedialną oraz ją szczegółowo omawia. Student przygotowuje jedną prezentację w ramach zajęć. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 9:30 - 14:30,
sala ICH |
Damian Stachowski, Barbara Hachuła | 4/20 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych - Bud. Gł. Inst. Chemii (Katowice, ul. Szkolna 9) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.