Literatura: |
K. Czerwińska, Adaptacja materiałów do nauki czytania i pisania dla dzieci słabo widzących, „Wychowanie na co Dzień”, 2007, nr 9.
K. Czerwińska, Adaptacja pomocy tyfloglottodydaktycznych w szkołach integracyjnych, „ Szkoła Specjalna”, 2007, nr 3
K. Czerwińska, Przygotowanie pomocy dydaktycznych dla dziecka z dysfunkcją wzroku w wieku wczesnoszkolnym, W: Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym ( red.) K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R.Stawinoga, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin,2009
S. Jakubowski (red.) Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej : poradnik dla nauczycieli, M E N i S Warszawa, 2005
U. Nadolna, Jak wspierać ucznia słabo widzącego w szkole masowej, „Życie Szkoły”, 2010, nr 1
U. Nadolna, Jak wspierać ucznia słabo widzącego w szkole ogólnodostępnej, „Rewalidacja”, 2009, nr 1
M. Paplińska, Bajka o Królewnie Śnieżce - francuski sposób przygotowania niewidomych dzieci do czytania i pisania pismem Braille`a, „Szkoła Specjalna”, 2007, nr 1
W. Umławska, Wady postawy ciała u dzieci ze schorzeniami narządu wzroku, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 2008,
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny
Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z tyflopedagogiki , właściwej tej subdyscyplinie terminologii, zaburzeń wzroku, etiologii, metod diagnozowania oraz znaczenia wczesnej diagnostyczki i rehabilitacji a także społecznego funkcjonowania osób dysfunkcją wzroku.
|
Zakres tematów: |
• Tyflopedagogika jako subdyscyplina pedagogiki specjalnej
• Historia edukacji dzieci z dysfunkcją wzroku
• Etiologia zaburzeń wzroku
• Definicje i klasyfikacje uszkodzeń wzroku – następstwa funkcjonalne zaburzeń wzrokowych
• Rozwój emocjonalny i społeczny dzieci z dysfunkcją wzroku
• Teoria i praktyka wspierania rozwoju oraz edukacji dzieci i młodzieży z uszkodzonym wzrokiem w kontekście prawnych i systemowych warunków
• Postawy społeczne wobec osób z dysfunkcją wzroku
Aktywizacja zawodowa osób z dysfunkcją wzroku
|