Podstawy pedagogiki specjalnej 12-PE-AR-S1-2PPS
Wykład (W)
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna Od tradycji do współczesności, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015 Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność, Warszawa 2008. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2011, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Speck O. Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Harmonia Universalis, Gdansk 2013. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016. Czasopismo: Szkoła specjalna Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009, Wyd. UAM. Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP Szumski G., Integracyjne ksztalcenie niepelnosprawnych, Wyd. PWN, Warszawa 2013 Szumski G. Firkowska-Mankiewicz A., Wokol edukacji wlaczajacej, Wyd. APS, Warszawa 2010 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem przystapienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie cwiczen.Osiagniete efekty uczenia sie podczas wykladu zostana ocenione na podstawie egzaminu pisemnego zaliczonego co najmniej na ocene dostateczna wg ponizszych kryterow: - 100-90% – bdb, - 89-80% - db+, - 79-75% - db, - 74-70% – dst+, - 69-60 - dst, - Poniżej 60% - ndst • egzamin pisemny - test • czas trwania 45 min., • informacja o uzyskanych ocenach – do 7 dni. |
||
Zakres tematów: |
• Przedmiot, cele i zadania pedagogiki specjalnej. Pedagogika specjalna w klasyfikacji nauk • Pedagogika specjalna w ujęciu historycznym • Interdyscyplinarnośći pedagogiki specjalnej • Działy pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia • Rewalidacja, rehabilitacja i inne dzialania w pedagogice specjalnej • Zmiany postaw wobec osob z niepelnosprawnoscia - modele niepelnosprawnosci • System ksztalcenia i wychowania specjalnego • Specjalne potrzeby edukacyjne - uczen ze spejalnymi potrzebami edukacyjnymi • Proces przystosowania sie do niepelnosprawnosci • Niepelnosprawnosc intelektualna - podstawowe problemy oligofrenopedagogiki • Uszkodzenia sluchu - podstawowe problemy surdopedagogiki • Uszkodzenia wzroku - podstawowe problemy tyflopedagogiki • Choroba przewlekla- podstawowe problemy pedagogiki terapeutycznej • Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób niepełnosprawnych |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, metody audiowizualne. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga środa (nieparzyste), 9:45 - 11:15,
sala 07 |
Beata Skotnicka | 21/21 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.