Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia rozwoju i zachowania dzieci i młodzieży 12-PE-AR-S1-4ZRZ
Ćwiczenia (C) semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.us.edu.pl
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Jerzak M. (red.), Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a rzeczywistość szkolna, Warszawa 2016.

Kendal P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2015.

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, „Vesalius”, Kraków - Warszawa 2000.

Krause-Sikorska H., Kuszak K. (red,), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, Poznań 2011.

Krause-Sikorska H., Kuszak K. (red,), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, Poznań 2011.

Rybakowski J., Współczesne poglądy na patogenezę i leczenie zaburzeń lękowych. Warszawa 2001.

Metody i kryteria oceniania:

prezentacja opracowanego projektu pomocy dziecku z zaburzeniami

Zakres tematów:

1. Rozumienie normy w psychopatologii rozwojowej. Granice normy, statystyczne, kliniczne, teoretyczne społeczno-kulturowe. Zaburzenia rozwoju u dzieci. Pojęcia patologii rozwoju, modele zaburzeń rozwoju, zaburzenia rozwoju a zaburzenia zachowania.

2. Deficyty, dysfunkcje (opóźnienia) i zaburzenia – kryteria różnicujące. Zachowania dzieci jako próba przystosowania się do rzeczywistości. Postawy i kompetencje rodzicielskie a rozwój dziecka i ryzyko powstawania zaburzeń. Zaburzenia rozwoju i zachowania dzieci i młodzieży – etiologia.

3. Zróżnicowany charakter zaburzeń rozwoju i ich podłoże etiologiczne w cyklu życia. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Czynniki etiologiczne – koncepcje medyczne, neuropsychologiczne. Metody pracy z dzieckiem i jego rodziną.

4. Zaburzenia lękowe i depresyjne. Etiologia zaburzeń emocjonalnych, mechanizmy powstawania lęku i depresji. Metody pracy z dziećmi z zaburzeniami i ich rodziną

5. Zaburzenia odżywiania – anoreksja i bulimia. Etiologia, objawy, różnicowanie zaburzeń. Zaburzenia odżywiania a praca z systemem rodzinnym

6. Całościowe zaburzenia w rozwoju – przykłady, etiologia. Specyfika zaburzeń dziecięcych: problemy diagnozy, rokowania. Pomoc psychologiczna dla dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania

7. Zaburzenia w rozwoju a pełnieni ról społecznych przez dziecko w poszczególnych okresach życia – konsekwencje emocjonalne, społeczne i edukacyjne. Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem o zaburzonym rozwoju.

Metody dydaktyczne:

praca w grupach, metody aktywizujące, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 12:20 - 13:05, sala 107
Jolanta Suchodolska 21/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)