Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Basics of management W4-MA-S1-19-1-PZA
Wykład (W) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://-
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Obowiązkowa

- Gilbert D.R., Stoner J.A. , Freeman R.E. , Kierowanie, Wyd. 2, PWE, Warszawa 2011.

- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Wyd. 3, Warszawa 2017.

- Sudoł S., Nauki o Zarządzaniu. Podstawowe problemy, kontrowersje i propozycje, PWE, Warszawa 2012.

- Kożuch B., Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa 2017.

2. Literatura uzupełniająca

- Glinka B., Kostera M. (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.

- Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Wyd. 5, zmienione, Warszawa 2019.

- Penc J., Humanistyczne wartości zarządzania w poszukiwaniu sensu menedżerskich działań, Difin, Warszawa 2010.

3. Publikacje naukowe osoby prowadzącej związane z tematyką modułu:

- Batko B., Funkcjonowanie podmiotów ekonomii społecznej. Internet jako źródło informacji publicznej o podmiotach ekonomi społecznej w Polsce. Problemy jakości informacji, [w:] Ekonomia społeczna. Między rynkiem, państwem a obywatelem, [w:] D. Murzyn, J. Pach (red.)., Difin SA, Warszawa 2018, ss. 335 – 347.

- Batko B., Information Competency of Emploees in Public Administration Organisations, [w:] Human Potential Management in a Company. Zborník vedeckých prác, Univerzita Mateja Bela, Banskà Bystrica 2012, ss. 20-31.

- Batko B., Jakość informacji internetowej jako determinanta użyteczności usług e-administracji w Polsce, [w]: Jakość życia a procesy zarządzania rozwojem i funkcjonowaniem organizacji publicznych. Tom II, Noworól A. (red.), Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych UJ, Kraków 2010, , ss. 259-276.

- Batko B., Jakość informacji publikowanych w Internecie jako wartość wpływająca na wiarygodność instytucji, [w:] Wartości w komunikacji różnych grup społecznych, Baryluk M., Wawrzak-Chodaczek M., Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009, ss. 169-177.

- Batko B., Jakość usług informacyjnych w organizacjach sektora publicznego w Polsce, [w:] Determinanty zarządzania jakością życia. Usługi i żywność, Sikora T., Balon U., (red.), UE w Krakowie, Kraków 2012, ss. 17-44.

- Batko B., Management of Public Information Quality versus Decision-Making Process in Human Resources Management, [w:] Human Potential Management Development. Proceedings of Scientific Papres, Žilinska univerzita, Žilina 2013, ss. 7-15. Dostępny w WWW: http://frcatel.fri.uniza.sk/hrme/ConfHPM/indexr-sk.html].

- Batko B., NGO w Internecie. Narzędzia komunikacji i ich skuteczność [w:] Przedsiębiorczość społeczna - innowacje – środowisko, Pach J., Śliwa R., Maciejewski W. (red.), CeDeWu, Warszawa 2019, ss. 203-218.

- Batko B., Prakseologiczny wymiar zarządzania informacją w organizacji sektora publicznego, [w:] Public Management 2010. Prakseologiczne aspekty zarządzania we współczesnych organizacjach publicznych, Kieżun W., Ciborowski L., Wołejszo J. (red.), Tom 1, AON, Warszawa 2010, ss. 208-218.

- Batko B., Wpływ jakości informacji publicznej na minimalizację ryzyka podejmowania decyzji na rynku pracy, [w:] Przestrzeń a rozwój, Korenik S., Dybała A. (red.), Prace Naukowe UE we Wrocławiu, Issue no. 241 /2011, UE we Wrocławiu, Wrocław 2011, ss. 455-464.

- Trzaska B., Batko B., Kształtowanie kultury organizacji zhierarchizowanych sektora publicznego, [w:] Zarządzanie instytucjami publicznymi. Teoria i praktyka, Ciborowski L., Wołejszo J., AON, Warszawa 2009, ss. 142-151.

Czasopisma branżowe: „Przegląd Organizacji”, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, „Harvard Business Review”, „Personel i Zarządzanie” itp.

4. Materiały do ćwiczeń z podstaw zarządzania organizacjami – wybór.

Metody i kryteria oceniania:

1. Wymagania merytoryczne: przyswojenie wiedzy i umiejętności w zakresie zrealizowanych podstawowych treści programowych

2. Kryteria oceny:

5,0 (bdb) – znakomita wiedza i umiejętności ;

4,5 (db +) – bardzo dobra wiedza i umiejętności ;

4,0 (db) – dobra wiedza i umiejętności ;

3,5 (dst +) – zadowalająca wiedza i umiejętności, ale ze znacznymi niedociągnięciami;

3,0 (dst) – zadowalająca wiedza i umiejętności, ale z licznymi błędami;

2,0 (ndst) – niezadowalająca wiedza i umiejętności w zakresie zrealizowanych treści programowych.

3. Przebieg procesu weryfikacji: warunkiem zaliczenia jest ocena pozytywna z zaliczenia pisemnego (testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte). Do uzyskania oceny 3,0 (dst) wymagane jest minimum 60% poprawnych odpowiedzi.

Zakres tematów:

- Cel przedmiot i zakres nauki o zarządzaniu

- Geneza i rozwój nauki organizacji i zarządzania

- Istota procesu zarządzania. Podstawowe pojęcia i terminy

- Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Współczesne koncepcje zarządzania.

- Organizacja i jej otoczenie jako obiekt zarządzania

- Instrumenty zarządzania

- Procesy informacyjno-decyzyjne

- Role i umiejętności menedżerskie

- Zarządzanie zmianami w organizacji

- Organizacja wobec globalizacji

Metody dydaktyczne:

Wykład ma umożliwić zapoznanie się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi zarządzania i funkcjonowania organizacji w zmiennym otoczeniu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:00 - 9:30, sala P/0/05/+05'
Barbara Batko 12/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15, sala F/-1/14+15
Barbara Batko 5/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych – budynek główny (Chorzów, ul. 75 Pułku Piechoty 1a)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)