Biologia komórki W2-S1BT19-1BT-16
Laboratorium (L)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://el.us.edu.pl/wnp/course/view.php?id=13 | ||
Liczba godzin: | 60 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. Alberts B. i inni. 2009. Podstawy biologii komórki. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2. Kurczyńska E., Borowska-Wykręt D. 2007. Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej. Ćwiczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 3. Wojtaszek P, Woźny A, Ratajczak L, Biologia komórki roślinnej , t.1 Struktura, t.2 Funkcja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, 2007 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Student zalicza laboratoria na podstawie kolokwiów i kart pracy. Laboratoria są zaliczone gdy student ma zaliczone kolokwia teoretyczne i kolokwium praktyczne oraz 13 kart pracy (dopuszcza się 1 niezaliczoną kartę pracy). Kolokwia teoretyczne są przeprowadzane na każdych ćwiczeniach z wyjątkiem pierwszego i ostatniego. Kolokwia mają formę testu z pytaniami do wyboru i pytaniami otwartymi. Czas trwania kolokwiów teoretycznych wynosi 15 - 20 min. Kolokwium praktyczne odbywa się na ostatnim ćwiczeniu i obejmuje rozpoznawanie i interpretację preparatów z ćwiczeń. Czas trwania kolokwium praktycznego to 30 min. Skala punktowa kolokwiów teoretycznych wynosi 0-5, gdzie 0 oznacza brak odpowiedzi lub błędną odpowiedź, a 5 maksymalną liczbę punktów do zdobycia. Maksymalna liczba punktów za wszystkie kolokwia teoretyczne wynosi 65. Studenci, którzy z wszystkich kolokwiów teoretycznych uzyskają co najmniej 33 punkty zostaną dopuszczeni do kolokwium praktycznego. Kolokwium praktyczne obejmuje 5 pytań, każde za 1 punkt. Minimum potrzebne do zaliczenia kolokwium praktycznego to 3 punkty. Na każdych zajęciach laboratoryjnych studenci wypełniają odpowiednie karty pracy lub samodzielnie przygotowują sprawozdanie pisemne wraz z rysunkami na podstawie obserwacji, dyskusji, notatek i wniosków z przeprowadzonych obserwacji. W kształceniu zdalnym studenci wypełniają karty pracy (sprawozdania) w oparciu o materiały udostępnione przez osobę prowadzącą zajęcia. Karty pracy zapisane jako plik PDF studenci umieszczają w notatniku na platformie Office 365. W przypadku problemów z aplikacją Class Notebook studenci mogą przesyłać karty pracy bezpośrednio na adres e-mail osoby prowadzącej zajęcia. Karta pracy zaliczona (zal) - student posiada co najmniej podstawową wiedzę dotyczącą technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, - student może wykazywać problemy ze znajomością wybranych spośród zaawansowanych technik mikroskopii świetlnej, oraz problemy z klasyfikowaniem danych w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, - student dokonuje interpretacji danych oraz wyników przeprowadzonych obserwacji tylko przy pomocy osoby prowadzącej zajęcia, próbuje wyciągać wnioski przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek przy pomocy osoby prowadzącej, - student prawidłowo wykonuje i opisuje rysunek/zdjęcie spod mikroskopu przy pomocy osoby prowadzącej. Kata pracy niezaliczona (nzal) - student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej technik mikroskopii świetlnej wykorzystywanych w obserwacjach komórek, - student nie wykazuje znajomości żadnych spośród zaawansowanych technik mikroskopii świetlnej, oraz wykazuje problemy z klasyfikowaniem danych w trakcie wykonywania obserwacji mikroskopowych, - student nie potrafi interpretować przeprowadzonych obserwacji, nie próbuje wyciągać wniosków przy rozwiązywaniu problemów związanych z analizą komórek, - student nie potrafi wykonać i opisać rysunku/zdjęcia spod mikroskopu. Na ocenę z laboratorium składa się średnia arytmetyczna z kolokwiów teoretycznych i kolokwium praktycznego. Procentowa skala ocen poniżej 50% - niedostateczny 50-60% - dostateczny 61-70% - dostateczny + 71-80% - dobry 81-90% - dobry + 91-100% – bardzo dobry |
||
Zakres tematów: |
1/ Wykorzystanie mikroskopii świetlnej w badaniach komórki - budowa mikroskopu świetlnego, zasady ustawiania oświetlenia, rodzaje mikroskopii świetlnej. 2/ Zasady mikroskopowania – immersja, określanie rzeczywistych wymiarów obiektów biologicznych. 3/ Obserwacje elementów budowy komórki roślinnej o charakterze dwójłomnym. 4/ Rola celulozy, pektyn i kalozy w funkcjonowaniu ścian komórkowych. 5/ Substancje inkrustujące i adkrustujące ściany komórkowe i ich rola w funkcjonowaniu ścian komórkowych. 6/ Budowa i funkcje plastydów w komórce. 7/ Mitochondrium i wakuola – budowa i funkcje w komórce. 8/ Mitoza –podział jądra w komórkach somatycznych. 9/ Zaburzenia cyklu komórkowego wywołane działaniem wybranych substancji chemicznych. 10/ Mejoza - podział redukcyjny jądra komórkowego. 11/ Cytoszkielet i cytokineza komórki roślinnej. 12/ Komórka roślinna na poziomie ultrastrukturalnym. 13/ Zróżnicowanie przepuszczalności błon biologicznych na przykładzie tonoplastu i plazmolemy. 14/ Testy witalności komórek. 15/ Podsumowanie zajęć z biologii komórki. Kolokwium z części praktycznej laboratoriów. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające – prelekcja; prezentacja multimedialna Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne W trakcie nauczania zdalnego – karty pracy (sprawozdania) oraz materiały dodatkowe (np.: zdjęcia preparatów, wyniki barwień, instrukcje do przeprowadzanych zajęć, prezentacje itp.) umieszczane są na platformie Office 365 w notatnikach „Class Notebook”. Zagadnienia do kolokwiów umieszczane są na platformie Moodle. Student wypełnia kolokwia na platformie Moodle. |
Grupy zajęciowe
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.