Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna W6-PP-SM-PSOG
Wykład (W) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Strelau J. (red.) (2000) „Psychologia”. Gdańsk: GWP.

2. Tomaszewski T. (red.) (1992) „Psychologia ogólna”. Warszawa: PWN.

3. Zimbardo P., Ruch F. (2008) „Psychologia i życie”. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki J. (2000) „Koncepcje psychologiczne człowieka”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

5. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2006) „Wprowadzenie do psychologii”. Warszawa: PWN.

6. Mietzel G. (2008) „Wprowadzenie do psychologii”. Gdańsk: GWP.

7. Włodarski, Matczak (1987) „Wprowadzenie do psychologii”. Wydawnictwo W.S. i P.

8. Myers D.G. (2003) „Psychologia”. Poznań: Zysk i S-ka

9. Hall C., Lindzay G. (2001) „Teorie osobowości”. Warszawa: PWN.

10. Aronson E., Wilson T., Akert R. (2007) „Psychologia społeczna-serce i umysł”. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

11. Cialdini R. (2007) „Wywieranie wpływu na ludzi”. Gdańsk: GWP.

12. Freud S. „O psychoanalizie”.

13. Freud S. (2004) „Wstęp do psychoanalizy”. Warszawa: PWN.

Metody i kryteria oceniania:

Test egzaminacyjny obejmujący zagadnienia przedstawiane podczas wykładów, ćwiczeń oraz w literaturze przedmiotu.

Zakres tematów:

I. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie celu i programu zajęć. Omówienie rygorów.

II. Cele, założenia oraz zastosowanie psychologii.

1. Definicje psychologii.

2. Psychologia jako nauka o zachowaniu.

3. Psychologia jako dziedzina badań.

4. Działy psychologii.

5. Problemy etyczne w badaniach psychologicznych i praktyce.

III. Główne koncepcje psychologiczne człowieka.

1. Koncepcja psychologiczna człowieka w ujęciu behawiorystów.

2. Koncepcja człowieka i źródła działań ludzkich w psychoanalizie.

IV. Koncepcje psychologiczne człowieka – c.d.

a. Geneza, założenia i przykładowe teorie psychologii poznawczej.

b. Wybrane koncepcje psychologii humanistycznej.

V. Pomiar, narzędzia, metody badań i oceny wyników.

1. Podstawowe zasady zbierania danych.

2. Naukowe metody stosowane w psychologii.

3. Proces badania naukowego w psychologii i jego etapy.

VI. Emocje.

1. Pojęcie emocji.

2. Ogólna charakterystyka procesu emocjonalnego.

3. Teorie emocji.

VII. Motywacja w życiu człowieka.

1. Pojęcie motywacji.

2. Motywacja wewnętrzna versus motywacja zewnętrzna.

3. Ogólna charakterystyka procesu motywacyjnego i jego komponenty.

4. Prawa Yerkesa – Dodona.

VIII. Główne teorie osobowości oraz pomiar cech osobowych.

1. Pojęcie osobowości.

2. Różne sposoby myślenia o osobowości:

- Freud i jego następcy: stałość jako wynik walki,

- Teorie pola: stałość jako wynik realizacji własnego ja,

- Teorie czynnikowe: stałość jako wynik zbioru cech,

- Teorie uczenia się: stałość jako wynik wyuczonych nawyków.

3. Cele pomiaru osobowości.

4. Narzędzia do pomiaru osobowości.

IX. Praktyczne zapoznanie się z kwestionariuszem służącym do badania osobowości Costy i McCrae. Analiza oraz interpretacja wyników kwestionariusza NEO-FFI.

X. Temperament.

1. Rozumienie pojęcia „temperament”.

2. Regulacyjna Teoria Temperamentu wg Jana Strelaua.

3. Różnice i zależności między temperamentem a osobowością.

4. Typologie temperamentu – Typologia Hipokratesa-Galena, typologia Kretschmera, typologia Sheldona.

XI. Pomiar temperamentu Kwestionariuszem Temperamentu J. Strelaua „Formalna Charakterystyka Zachowania”.

XII. Stres, psychologia zdrowia, psychopatologia.

1. Stres – następstwa stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem.

2. Zdrowie i choroba psychiczna.

3. Problematyka normy i patologii w psychologii klinicznej.

4. Przegląd chorób i zaburzeń psychicznych.

XIII. Elementy psychologii społecznej.

1. Komunikacja interpersonalna – zachowania werbalne i niewerbalne.

2. Atrakcyjność interpersonalna.

3. Konflikty i radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych.

XIV. Elementy komunikacji interpersonalnej.

1. Proces komunikowania się.

2. Zachowania werbalne oraz niewerbalne.

3. Właściwości komunikacji interpersonalnej.

- przyczyny zaburzeń w komunikowaniu,

- zasady dobrego komunikowania,

4. Indywidualne style komunikowania się – badanie własnego stylu komunikowania się.

XV. Wywieranie wpływu na zachowanie ludzi.

a. Podstawowe zasady wywierania wpływu.

b. Działania ingracjacyjne.

c. Perswazja jako narzędzie oddziaływania na innych.

d. Kształtowanie i zmienianie postaw.

Metody dydaktyczne:

Wykład multimedialny

Dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 12:15, sala 22
Anna Porczyńska-Ciszewska 55/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)