I. Zajęcia wprowadzające. Przedstawienie celu i programu zajęć. Omówienie rygorów.
II. Cele, założenia oraz zastosowanie psychologii.
1. Definicje psychologii.
2. Psychologia jako nauka o zachowaniu.
3. Psychologia jako dziedzina badań.
4. Działy psychologii.
5. Problemy etyczne w badaniach psychologicznych i praktyce.
III. Główne koncepcje psychologiczne człowieka.
1. Koncepcja psychologiczna człowieka w ujęciu behawiorystów.
2. Koncepcja człowieka i źródła działań ludzkich w psychoanalizie.
IV. Koncepcje psychologiczne człowieka – c.d.
a. Geneza, założenia i przykładowe teorie psychologii poznawczej.
b. Wybrane koncepcje psychologii humanistycznej.
V. Pomiar, narzędzia, metody badań i oceny wyników.
1. Podstawowe zasady zbierania danych.
2. Naukowe metody stosowane w psychologii.
3. Proces badania naukowego w psychologii i jego etapy.
VI. Emocje.
1. Pojęcie emocji.
2. Ogólna charakterystyka procesu emocjonalnego.
3. Teorie emocji.
VII. Motywacja w życiu człowieka.
1. Pojęcie motywacji.
2. Motywacja wewnętrzna versus motywacja zewnętrzna.
3. Ogólna charakterystyka procesu motywacyjnego i jego komponenty.
4. Prawa Yerkesa – Dodona.
VIII. Główne teorie osobowości oraz pomiar cech osobowych.
1. Pojęcie osobowości.
2. Różne sposoby myślenia o osobowości:
- Freud i jego następcy: stałość jako wynik walki,
- Teorie pola: stałość jako wynik realizacji własnego ja,
- Teorie czynnikowe: stałość jako wynik zbioru cech,
- Teorie uczenia się: stałość jako wynik wyuczonych nawyków.
3. Cele pomiaru osobowości.
4. Narzędzia do pomiaru osobowości.
IX. Praktyczne zapoznanie się z kwestionariuszem służącym do badania osobowości Costy i McCrae. Analiza oraz interpretacja wyników kwestionariusza NEO-FFI.
X. Temperament.
1. Rozumienie pojęcia „temperament”.
2. Regulacyjna Teoria Temperamentu wg Jana Strelaua.
3. Różnice i zależności między temperamentem a osobowością.
4. Typologie temperamentu – Typologia Hipokratesa-Galena, typologia Kretschmera, typologia Sheldona.
XI. Pomiar temperamentu Kwestionariuszem Temperamentu J. Strelaua „Formalna Charakterystyka Zachowania”.
XII. Stres, psychologia zdrowia, psychopatologia.
1. Stres – następstwa stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem.
2. Zdrowie i choroba psychiczna.
3. Problematyka normy i patologii w psychologii klinicznej.
4. Przegląd chorób i zaburzeń psychicznych.
XIII. Elementy psychologii społecznej.
1. Komunikacja interpersonalna – zachowania werbalne i niewerbalne.
2. Atrakcyjność interpersonalna.
3. Konflikty i radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych.
XIV. Elementy komunikacji interpersonalnej.
1. Proces komunikowania się.
2. Zachowania werbalne oraz niewerbalne.
3. Właściwości komunikacji interpersonalnej.
- przyczyny zaburzeń w komunikowaniu,
- zasady dobrego komunikowania,
4. Indywidualne style komunikowania się – badanie własnego stylu komunikowania się.
XV. Wywieranie wpływu na zachowanie ludzi.
a. Podstawowe zasady wywierania wpływu.
b. Działania ingracjacyjne.
c. Perswazja jako narzędzie oddziaływania na innych.
d. Kształtowanie i zmienianie postaw.
|