Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny 2: Międzypokoleniowe więzi w rodzinach wielokulturowych 05-SP-S1-MWRW
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa :

1. Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, PWN, Warszawa 2013, s. 11-203 (rozdz. 1-7)

2. Budzyńska E., Rodzina jako wartość w kontekście religijno-społecznym, w: W poszukiwaniu ciągłości i zmiany. Religia w perspektywie socjologicznej, red. Irena Borowik. NOMOS, Kraków 2012, s. 289-302

3. Czupryński W., Społeczno-kulturowy i religijny wymiar globalizacji w życiu współczesnej rodziny, Teologia Praktyczna Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu • Wydział Teologiczny, Tom 18, 2017

4. Hamid N., Gorzka pomarańcza. Ucieczka ze świata islamu. Historia Polki, żony muzułmanina. Pelplin, 2016.

5. Jodłowska M., Konflikty w międzykulturowych małżeństwach mieszanych. [w:] Współczesne rodziny polskie: ich stan i kierunek przemian, p. red. Z. Tyszki, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001, s. 215-228

6. Komorowska-Pudło Marta, Małżeństwo – jego jakość i trwałość u wyznawców religii monoteistycznych. Założenia doktrynalne a rzeczywistość empiryczna, Teologia i Człowiek. Kwartalnik Wydziału Teologicznego UMK, 38(2017) 2

7. Lendzion Joanna, Małżeństwa kulturowo mieszane wyzwaniem wieku migracji, Multicultural Studies 2/2017, s.137-150

8. Paklepa T., Komunikacja i tożsamość w małżeństwach mieszanych religijnie: na przykładzie związków Polek z Arabami. W: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica. Nr 7, vol. 2 (2015), s. 89-105

9. Slany Krystyna, Ślusarczyk Magdalena, Krzyżowski Łukasz, Wpływ współczesnych migracji Polaków na przemiany więzi społecznych, relacje w rodzinie i relacje międzygeneracyjne, Opracowanie przygotowane na zlecenie Komitetu Badań nad Migracjami Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2014

10. Sowa-Behtane, E., Rodziny wielokulturowe, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. Adamski F., Rodzina między sacrum a profanum, Pallotinum, Poznań 1987

2. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii między-kulturowej, PWN, Academica Wyd. SWPS, Warszawa, s. 435-444

3. Budzyńska E., Międzypokoleniowe więzi w rodzinie. Studium socjologiczne rodzin polskich i słowackich, Katowice 2018

4. Busygina-Wojtas T., Tożsamość narodowa a konflikty w małżeństwach polsko-rosyjskich. W: Adeptus. - 2015, nr 5, s. 19-39

5. Fudali Irena, Rodzina wielokulturowa – jaka przyszłość dla Europy i świata? Drohiczyński Przegląd Naukowy. Wielokulturowe Studia Drohiczyńskiego Towarzystwa Naukowego Nr 6/2014

6. Hamid N., Dzieci szariatu. Losy tych, o których upomniał się islam, Pelplin, 2018.

7. Hamid N., Jarzmo przeszłości, Pelplin, 2017.

8. Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000, część I, II, IV.

9. Janicka I., Liberska H. (red.), Psychologia rodziny, Warszawa 2014, PWN, rozdz. 7 – J. Mikulska, Kulturowa różnorodność rodziny, s. 369-383

10. Małżeństwa mieszane, red. Zdzisław J. Kijas; Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie.-Kraków, PAT, 2000

11. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, Gdańsk 2004, GWP, rozdz. 5, s. 167-198

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń:

Otrzymanie pozytywnej oceny wiąże się ze spełnieniem warunków:

1/ obecności na ćwiczeniach

2/ zapoznania się z zalecanymi tekstami lektur

3/ aktywnego uczestnictwa w dyskusjach

4/ otrzymania pozytywnej oceny z pisemnego zaliczenia w wyznaczonym terminie

Zakres tematów:

1. Wielokulturowość jako zjawisko społeczne

2. Specyfika kultur narodowych (wymiar dystansu władzy, kolektywizmu – indywidualizmu, kobiecości – męskości, pewności – niepewności) – koncepcja G. Hofstede’a

3. Rodzina jako grupa oraz instytucja społeczna – definicje rodziny, funkcje, typologie rodziny, kulturowe uwarunkowania powstawania grupy małżeńsko-rodzinnej,

4. Więzi międzypokoleniowe w rodzinie – koncepcje (solidarność, ambiwalencja, konflikt), typologie, uwarunkowania, przemiany

5. Kulturowe ramy życia rodzinnego:

A) rodzina w religiach monoteistycznych (judaizm, islam, wyznania chrześcijańskie – katolicyzm, prawosławie, protestantyzm)

B) rodzina w kulturach Dalekiego Wschodu – Chiny, Japonia, Indie

6. Rodziny wielokulturowe (wielonarodowe, wielojęzyczne, wieloreligijne) – typy, przyczyny powstawania, wpływ różnic kulturowych na przebieg życia rodzinnego (sfera komunikacji, stosunki władzy, spełnianie obowiązków, przyzwyczajenia, oczekiwania i normy w różnych sferach życia, kwestia tabu, spory i konflikty, relacje z krewnymi)

7. Tożsamość narodowa/kulturowa w rodzinach wielokulturowych; socjalizacja i wychowanie dzieci.

Metody dydaktyczne:

1/ Przygotowanie i prezentacja wybranych tematów przez uczestników ćwiczeń w oparciu o zalecony zestaw lektur

3/ Wykorzystanie multimedialnych środków dla prezentacji materiałów dokumentujących życie rodzin w różnych religiach/kulturach

3/ Uporządkowana i zorganizowana dyskusja merytoryczna nad jakością więzi międzypokoleniowych w rodzinach światowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 15:30 - 17:00, sala SALA SYMPOZJALNA II
Ewa Budzyńska 23/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)