Praktyczna nauka języka niemieckiego 02-FL-JRT-S1-PNJN06
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
Liiteratura obowiązkowa: - DaF kompakt A2, Sander Ilse, Braun Birgit u.a., wyd. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011 (podręcznik z ćwiczeniami) - DaF kompakt B1, Sander Ilse, Braun Birgit u.a., wyd. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart 2011 (podręcznik z ćwiczeniami) Literatura uzupełniająca: Materiały opracowane przez osobę prowadzącą zajęcia na bazie: - Niemiecki w ćwiczeniach, Zimnoch Katarzyna, wyd. Edgard, Warszawa 2010 - Deutsche Grammatik für alle, Matusik Katarzyna, Heitkötter Guido, wyd. Poltext, Warszawa 2011 Strony internetowe pomocne w nauce języka niemieckiego; poz. A2/B1: - http://www.niemiecki.ang.pl/ - http://www.verbformen.de/ - http://luzniemiecki.republika.pl/ - https://www.neckermann-reisen.de/ - https://tourismus.li/erlebnisse/sehenswuerdigkeiten - https://www.morgenpost.de/berlin/polizeibericht/article213483659/Tote-bei- schwerem-LKW-Unfall-am-Kottbus |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- Kryteria oceny: Ocena końcowa modułu dla semestru letniego stanowi średnią oceny z zaliczenia i oceny z egzaminu. ZALICZENIE: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceny pozytywne z testów, prac pisemnych, odpowiedzi ustnych. Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od daty nieobecności. Jeżeli liczba nieobecności przekroczy 5 nieobecności w semestrze (włącznie z 3 dopuszczalnymi nieusprawiedliwionymi nieobecnościami), prowadzący ma prawo nie dopuścić studenta do zaliczenia. W przypadku nieobecności z powodu choroby wymagane jest przedstawienie zwolnienia lekarskiego. Ocena bdb – wypowiedzi ustne i pisemne studenta są poprawne gramatycznie, wyczerpujące, oddające pełny zakres umiejętności i wiedzy. Student w 93-100% opanował materiał przewidziany w danym semestrze. Ocena db – student wykazuje się umiejętnościami w stopniu obejmującym ok. 80% przewidzianego materiału, tzn. w wypowiedziach ustnych i pisemnych mogą wystąpić nieliczne błędy, które nie utrudniają komunikacji. Potrafi samodzielnie poprawić własne błędy. Ocena dst – student powinien wykazać się umiejętnościami w stopniu dostatecznym - ok. 65% zrealizowanego materiału. Potrafi wykonać typowe ćwiczenia o średnim stopniu trudności. Wypowiada się i pisze z licznymi błędami - utrudniają one, ale nie uniemożliwiają komunikacji. Ocena ndst – student nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu (tj. 65%). Nie zaliczył prac pisemnych i ustnych, nie jest w stanie wykonać ćwiczeń o małym stopniu trudności. Skala ocen: 93 - 100 % = bdb (bardzo dobry) 86 - 92 % = db+ (dobry plus) 79 - 85 % = db (dobry) 72 - 78% = dst+ (dostateczny plus) 65 - 71% = dst (dostateczny) 64% i mniej = ndst (niedostateczny) - Przebieg procesu weryfikacji: ZALICZENIE - bieżące zaliczanie przerabianego materiału. EGZAMIN - część pisemna i ustna przygotowane są w oparciu o materiał zrealizowany w czasie obydwu semestrów. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z całości egzaminu jest zaliczenie części pisemnej i ustnej na ocenę co najmniej dostateczną. 1. Część pisemna egzaminu - test składa się: - z rozumienia tekstu słuchanego, - z rozumienia tekstu czytanego, - z części: struktury językowe, - z krótkiej formy pisemnej (np. e-mail, list motywacyjny, ogłoszenie, reklamacja, opis, ... ). 2. Część ustna egzaminu składa się z trzech zadań: - Zadanie komunikacyjne. Rozmowa między zdającymi w oparciu o wylosowane zadanie. Zadanie jest wykonywane w parach (lub grupach trzyosobowych w przypadku gdy liczba zdających jest nieparzysta). - Wypowiedź. Zdający wyraża opinię na wylosowany temat. Zadanie jest wykonywane indywidualnie. - Opis. Zdający opisuje wylosowane zdjęcie/ilustrację/obrazek i odpowiada na 3-4 pytania zadawane przez egzaminatora. Zadanie jest wykonywane indywidualnie. Egzamin odbywa się zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej IFW. |
||
Zakres tematów: |
Rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał zawarty w rozdziałach: 17-18 podręcznika wiodącego (DaF kompakt A2) oraz w rozdziałach 19-20 podręcznika wiodącego (DaF kompakt B1) Tematyka, zakres słownictwa i gramatyki; elementy kulturoznawcze: Lekcja 17 PRAKTYKA W NIEMIECKIEJ FIRMIE - Wprowadzenie zasad tworzenia i stosowania strony biernej Vorgangspassiv w czasach: Präsens, Präteritum, Perfekt, Plusquamperfekt, Futur I. Powtórzenie werden w funkcji czasownika samodzielnego oraz czasownika posiłkowego. - Zapoznanie się z historią niemieckiej fabryki wyrobów czekoladowych Ritter Sport. - Układanie listy argumentów zachęcających do odbycia praktyki w Ritter Sport. - Analizowanie ogłoszenia oferującego praktykę w Ritter Sport. Rozmowa na temat wzajemnych oczekiwań pracodawcy i praktykanta. - Zapoznanie się z zasadami poprawnego przygotowania dokumentów aplikacyjnych: CV, list motywacyjny. - Opracowanie osobistego życiorysu oraz wspólne redagowanie listu motywacyjnego do wybranej niemieckiej firmy. - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. Lekcja 18 URLOP W NIEMCZECH - Zapoznanie się z zasadami regularnego i nieregularnego stopniowania przymiotnika. Stosowanie przymiotnika w zdaniach porównawczych. - Deklinowanie przymiotnika w stopniu wyższym Komparativ i najwyższym Superlativ. - Wyszukiwanie informacji w prospektach turystycznych na temat popularnych regionów wypoczynkowych w Niemczech: Wybrzeże Morza Bałtyckiego, Przedgórze Alpejskie, Region nad Jeziorem Bodeńskim, Las Turyński. - Opisywanie zdjęć z motywami tych regionów. - Odgrywanie ról – Rozmowa w gronie przyjaciół. Wybieranie najlepszego miejsca na atrakcyjne wakacje w Niemczech. - Streszczanie informacji zawartych w broszurach reklamujących: noclegi, hotele, pensjonaty, pola namiotowe i schroniska młodzieżowe. Klasyfikowanie ofert, porównywanie i wybieranie najlepszej. - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. Lekcja 19 PRZEPROWADZKA DO VADUZ - Wprowadzenie zasad budowania zdań podrzędnie złożonych przydawkowych Relativsätze. Utrwalanie szyku końcowego w zdaniu pobocznym. - Prezentowanie informacji na temat Księstwa Liechtenstein – geografia, ważne miasta, ustrój państwowy, atrakcje turystyczne. - Opisywanie zdjęć przedstawiających ciekawe miejsca w Księstwie. - Odczytywanie informacji zawartych w rozkładach kolejowych i lotniczych. - Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu - komunikaty na dworcu i lotnisku. - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. Lekcja 20 WYPADEK NA DRODZE - Zapoznanie się z zasadami tworzenia i stosowania strony biernej Zustands- passiv w czasach: Präsens i Präteritum. - Relacjonowanie przebiegu wypadku drogowego z perspektywy sprawcy, poszkodowanego i świadka. Utrwalanie form czasów przeszłych: Präteritum, Perfekt, Plusquamperfekt w stronie czynnej Aktiv i biernej Passiv. - Wyrażanie emocji negatywnych (złość, żal, pretensja) oraz pozytywnych (empatia, zainteresowanie, życzliwość). - Zapoznanie się ze słownictwem z zakresu podstawowej pomocy przedmedycznej. Opisywanie obrażeń powypadkowych. - Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy. |
||
Metody dydaktyczne: |
- Metody prowadzenia zajęć: Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikatywnej metody nauczania i metody łączone, z pisemną i ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, metody projektowej, prezentacji). - Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 60 - Liczba godzin pracy własnej studenta: 90 - Opis pracy własnej studenta: Praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (np. projekt, prezentacja, dialog, list). Przygotowywanie do testów sprawdzających. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 8:00 - 9:30,
sala 1.45 każdy piątek, 9:45 - 11:15, sala 2.3 |
Anna Machura-Szczerba | 8/35 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grota-Roweckiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.