OCENA KOŃCOWA Z LABORATORIUM - to średnia ważona z 3. form weryfikacji efektów nauczania takich, jak:
- pozytywna ocena końcowa z kolokwiów (65%)
- pozytywna ocena końcowa ze sprawozdań (30%)
- pozytywna ocena ciągła z umiejętności praktycznych (5%)
Uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium możliwe jest po uzyskaniu pozytywnej oceny z każdej z 3. form weryfikacji efektów kształcenia tj. kolokwiów, sprawozdań i umiejętności praktycznych.
Zajęcia laboratorium są OBOWIĄZKOWE. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach laboratoryjnych. Jeśli jednak jest to nieobecność nieusprawiedliwiona, a w trakcie tych zajęć zaplanowane było kolokwium, to student otrzyma z niego ocenę niedostateczną.
Sposoby weryfikacji efektów nauczania - laboratorium:
1. KOLOKWIUM
Przebieg procesu weryfikacji:
W trakcie cyklu laboratorium przeprowadzane są 4 kolokwia, w kolejnym tygodniu po zakończeniu każdego bloku tematycznego:
- ekstrakcja roślinnego DNA oraz rola enzymów restrykcyjnych i ligaz;
- ekstrakcja RNA i uzyskanie cDNA;
- metoda PCR z użyciem jako matrycy genomowego DNA oraz cDNA;
- izolacja ludzkiego DNA i analiza zmienności genetycznej u ludzi i roślin za pomocą markerów mikrosatelitarnych (techniki STR i SSR).
Kolokwia przeprowadzane są w sposób stacjonarny (podczas zajęć) lub zdalnie (np: za pośrednictwem aplikacji Teams) w sytuacji zagrożenia epidemicznego. Kolokwia obejmują zagadnienia teoretyczne, jak i analizę wyników eksperymentów (np.: analiza żeli). Kolokwium obejmuje pytania w formie testowej zamkniętej oraz otwartej. Obowiązuje punktowy system oceniania odpowiedzi na pytania, z sumą punktów możliwą do uzyskania, wskazaną przy każdym pytaniu.
Skala do wyliczania oceny z kolokwium cząstkowego:
Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów
Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów
Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów
Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów
Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów
Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów
Każde kolokwium cząstkowe należy zaliczyć. Kolokwia niezaliczone można jeden raz poprawiać w terminach wyznaczonych przez prowadzących. Nieobecność nieusprawiedliwiona na kolokwium jest równoznaczna z oceną niedostateczną z tego kolokwium.
Ocena końcowa z kolokwium jest średnią arytmetyczną ocen z kolokwiów cząstkowych oraz oceny z zajęć podsumowujących (prowadzonych w formie grywalizacji) i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 65%. Ocena końcowa niedostateczna (średnia poniżej 50%) z tej formy weryfikacji efektów nauczania uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.
2. SPRAWOZDANIE Z LABORATORIUM LUB KARTA PRACY:
Przebieg procesu weryfikacji:
SPRAWOZDANIE (zajęci stacjonarne):
Prowadzący oceniają sprawozdania przygotowane przez 2-3 osobowe zespoły studentów (wykonujące wspólnie eksperymenty) z każdego tematu realizowanego na zajęciach laboratoryjnych stacjonarnych.
Sprawozdania powinny zawierać: 1. cel doświadczenia/eksperymentu/badań, 2. opis materiałów badawczych, 3. opis metody/procedury z szczegółowym wyjaśnieniem roli odczynników i etapów w poszczególnych procedurach, 4. opis uzyskanych wyników i ich analizę zakończoną wnioskami. 5. Dodatkowo przy sprawozdaniach trzeba udzielić odpowiedzi na zadane pytanie problemowe (jeśli jest ono w instrukcji). Końcową wersję sprawozdania w formie papierowej lub elektronicznej (preferowana) należy dostarczyć do prowadzącego zajęcia. Termin oddania sprawozdania – do 7 dni po zakończeniu każdego laboratorium.
W ocenie sprawozdania brane są pod uwagę wartość merytoryczna sprawozdania oraz jego staranność edytorska. Elementy brane pod uwagę podczas weryfikacji sprawozdań i składające się na uzyskaną ocenę:
1. opis celu wykonywanych badań (0-1 pkt),
2. opis materiałów roślinnych/badawczych (0-2 pkt)
3. opis wykonywanych metod (etapów i procedur) (0-2 pkt),
4. opis i interpretacja wyników (0-2 pkt),
5. dyskusja, wnioski lub odpowiedz na zadane pytanie problemowe (0-2 pkt),
6. staranność wykonania sprawozdania (0-1 pkt).
Każdy z sześciu elementów oceniany jest w skali punktowej.
Za całość sprawozdania można uzyskać 0-10 pkt, co przelicza się na %.
KARTA PRACY (zajęcia zdalne):
Prowadzący oceniają karty pracy wypełnione przez każdego studenta samodzielnie z każdego tematu realizowanego na zajęciach zdalnych. Stosuje się punktowy system oceny pytań w karcie pracy. Za każdą odpowiedź prawidłową na pytanie przydzielana jest liczba punktów wskazana przy tym pytaniu. Uzyskane punkty z karty pracy przelicza się na %. Termin oddania karty pracy– do 7 dni po zakończeniu każdego tematu laboratoryjnego zdalnego.
Sprawozdań i kart pracy nie można poprawiać.
Nieprzygotowanie któregoś z sprawozdań lub niewypełnienie karty pracy skutkuje otrzymaniem 0% z tej formy aktywności.
Sprawozdania oraz wypełnione karty pracy, będące plagiatem pracy kolegów, oceniane są na 0%.
Ocena końcowa ze sprawozdań i kart pracy jest średnią arytmetyczną ocen z sprawozdań cząstkowych i kart pracy, i jest wliczana do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 30%.
Ocena niedostateczna (średnia poniżej 50%) z tej formy weryfikacji efektów nauczania uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.
Skala do wyliczania oceny końcowej z sprawozdań i kart pracy z średniej uzyskanej w skali procentowej:
Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów
Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów
Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów
Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów
Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów
Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów
3. OCENA CIĄGŁA UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH NA ZAJĘCIACH STACJONARNYCH:
Przebieg procesu weryfikacji:
W czasie zajęć prowadzący ocenia pracę każdego studenta pod kątem aktywnego uczestnictwa w trakcie zajęć stacjonarnych lub zdalnych, wykonywania zleconych przez prowadzącego zadań oraz solidności i rzetelności podczas pracy i udziału w analizie i interpretacji wyników. Przebieg oceny ciągłej umiejętności praktycznych na zajęciach:
5 pkt - otrzymuje student za właściwe uczestnictwo w zajęciach (bierze czynny udział i wykazuje zaangażowanie w wykonywanie eksperymentów, wykonuje zlecone przez prowadzącego zadania, odpowiada na zadawane pytania, bierze udział w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje właściwą postawę podczas zajęć, posiada fartuch i instrukcję wykonywania eksperymentu, posiada wskazane wcześniej przez prowadzących materiały),
-1 pkt (minus 1 punkt) – studentowi na zajęciach odejmuje się 1 pkt (od przyznanych 5 punktów) za każde zaobserwowane przez prowadzącego nieprawidłowe/niewłaściwe zachowanie podczas zajęć (student nie jest zaangażowany w wykonywanie prac laboratoryjnych, nie wykonuje zleconych przez prowadzącego zadań, nie odpowiada na zadawane pytania, nie bierze udziału w dyskusjach dotyczących analizy i interpretacji wyników, prezentuje lekceważącą postawę podczas zajęć, nie posiada fartucha i instrukcji wykonywania eksperymentu, nie posiada wskazanych wcześniej przez prowadzących materiałów).
Studenta należy poinformować w trakcie zajęć o odejmowaniu mu punktów.
Skala dla wyliczenia oceny końcowej z oceny ciągłej umiejętności praktycznych:
Bardzo dobry – uzyskanie przez studenta >90 - 100% liczby punktów
Dobry plus – uzyskanie przez studenta >80 - 90% liczby punktów
Dobry – uzyskanie przez studenta >70 - 80% liczby punktów
Dostateczny plus – uzyskanie przez studenta >60 - 70% liczby punktów
Dostateczny – uzyskanie przez studenta >50 - 60% liczby punktów
Niedostateczny – uzyskanie przez studenta 0 - 50% liczby punktów
Ocena końcowa z oceny ciągłej umiejętności praktycznych wyliczana jest na podstawie punktów zgromadzonych przez studenta w trakcie zajęć laboratoryjnych stacjonarnych/ zdalnych (max. liczba punktów do uzyskania to 5 pkt/zajęcia) i wliczana jest do oceny końcowej z laboratorium, stanowiąc jej 5%.
Ocena niedostateczna z tej formy weryfikacji efektów kształcenia uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium, a tym samym zaliczenie całego modułu.
|