Oligofrenopedagogika-róznice programowe W6-PA-SA-N2-RO
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 5 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
• Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012. • Kopeć D.: Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Pozna 20013. • Kościelska M.: Oblicza upośledzenia. Warszawa 1995. • Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010. • Kulesza E., M., Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego – diagnoza i wspomaganie, Warszawa 2004. • Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998. • Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009. • Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. • Winczura B. (red.): Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia. Kraków 2013. • Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005. • Żółkowska T.: Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary. Szczecin 2004. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
wykonanie analizy przypadku - funkcjonowanie osoby z niepełnosprawnością intelektualną |
||
Zakres tematów: |
• Oligofrenopedagogika- znaczenie terminu • Miejsce oligofrenopedagogiki w systemie nauk o człowieku • Zakres, przedmiot zainteresowań (badań) oligofrenopedagogiki • Współczesne cele i strategie w obrębie oligofrenopedagogiki • Znaczenie terminów rehabilitacja, autonomia, autorewalidacja etc. • Podmiot oddziaływań oligofrenopedagogiki • Dysfunkcje intelektualne globalne i parcjalne • Koncepcje i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej różnych badaczy • Narzędzia do pomiaru zmiennych w obrębie niepełnosprawności intelektualnej • Czynniki etiologiczne upośledzenia umysłowego wg. Międzynarodowej klasyfikacji chorób • Mechanizmy inkluzji – ekskluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną • Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami • Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie • Funkcjonowanie (działalność) instytucji, organizacji wspierających wychowanie, terapię, kształcenie, rozwój oraz funkcjonowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie w sferze społeczno-zawodowej |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład połączony z prezentacją multimedialną |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Sylwia Wrona | 0/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.