Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej W6-PP-NM-MET-EDPOL1
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Bogdanowicz M., 1985, 2004, Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do 10 lat, Warszawa.

2. Bula D., Krzyżyk D., Niesporek-Szamburska B., Synowiec H., 2004, Dziecko w świecie języka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

3. Majchrzak I., 2008, Nazywanie świata. Odimienna metoda nauki czytania, Wydawnictwo MAC.

4. Zakrzewska B., 2004, Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa.

5. Żuchowska W., 1992, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa.

1. Żurakowski B., 1999, Literatura – wartość – dziecko, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

2. Cieszyńska J., 2001, Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

3. Pankowska K., 2000, Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa.

4. Papuzińska J., 1981, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa.

5. Rau K, Chodoń I., 1999, Ocenianie opisowe a rozwój dziecka, Poznań.

6. Schiller P., 2005, Wczesne czytanie: gry, zabawy, ćwiczenia i piosenki, które obudzą w dzieciach zainteresowanie czytaniem, Warszawa, Wydawnictwo K.E. Liber.

7. Taboł S., 2005, Istota czytania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

8. Nagajowa M. 1990, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa, WSiP.

9. Kamińska K., 2005, Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa.

10. Kielar-Turska M., Przetacznik-Gierowska M. (red.), 1992, Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa-Poznań.

Metody i kryteria oceniania:

Student zobowiązany jest do pracy indywidualnej w celu analizy i interpretacji metod stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej w wybranym zakresie tematycznym lub charakterystyki merytoryczno-metodycznej wybranego podręcznika

z obszaru edukacji elementarnej (z uwzględnieniem treści polonistycznych). Student przygotowuje wartościowe i merytorycznie uzasadnione informacje o metodach kształcenia (lub opcjonalnie – o wybranym podręczniku) stosowanych w elementarnej edukacji polonistycznej. Pracę przedkłada prowadzącemu zajęcia w celu dokonania korekty i oceny.

Ocena obejmuje zakres przygotowania i sposób opracowania materiału analitycznego. Przemyślany tok wywodu, bezbłędność merytoryczna i językowo-stylistyczna to warunki zaliczenia tekstu na poziomie dobrym (dopuszczalne potknięcia formalne) i bardzo dobrym (praca bezbłędna). Praca poprawna, ale niewyczerpująca podjętego tematu, zawierająca nieliczne błędy formalne i omyłki treściowe gwarantuje ocenę dostateczną.

Warunkiem otrzymania oceny dostatecznej jest uzyskanie 1/3 punktów przewidzianych punktacją dla danego arkusza kolokwium. Maksymalna ilość punktów gwarantuje ocenę bardzo dobrą.

Zakres tematów:

1. Rola ćwiczeń ortofonicznych w edukacji przed- i wczesnoszkolnej; synteza wiadomości fonetycznych.

2. Charakterystyka wybranych metod wprowadzania dziecka w świat pisma.

3. Charakterystyka założeń nauki ortografii – prezentacje wybranych

ćwiczeń ortograficznych, pomocy naukowych, rozrywek umysłowych

wykorzystywanych w nabywaniu kompetencji ortograficznych; dysgrafia, dysortografia oraz dysleksja – sposoby skutecznego „reagowania” nauczycieli i współpracujących z nimi rodziców.

4. Analiza metod stosowanych w pracy z tekstem literackim; utrwalanie podstawowych pojęć z zakresu teorii literatury (poetyki).

5. Rola teatralizacji oraz dramy w oswajaniu dziecka z literaturą – propozycje rozwiązań metodycznych w pracy z lekturą.

6. Wybrane formy „aktywności” pisarskiej i redakcyjnej uczniów klas początkowych (np. pisma użytkowe, zeszyty lektur, gazetki ścienne, kroniki itp.).

7. Charakterystyka wybranych podręczników i programów, uwzględniająca opis merytoryczny i metodyczny treści polonistycznych.

8. Rola nauczyciela klas młodszych – indywidualne refleksje.

Metody dydaktyczne:

Analiza i interpretacja opracowań metodycznych z zakresu edukacji literackiej

i kulturowej (egzemplifikacje, teksty) – prezentacje w grupach.

Dyskusja oparta na lekturach służących budowaniu i doskonaleniu warsztatu metodycznego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 11:45, sala Zajęcia zdalne
Izabela Łuc 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)