Literatura: |
1. Bogdanowicz M., 1985, 2004, Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do 10 lat, Warszawa.
2. Bula D., Krzyżyk D., Niesporek-Szamburska B., Synowiec H., 2004, Dziecko w świecie języka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
3. Majchrzak I., 2008, Nazywanie świata. Odimienna metoda nauki czytania, Wydawnictwo MAC.
4. Zakrzewska B., 2004, Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa.
5. Żuchowska W., 1992, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa.
1. Żurakowski B., 1999, Literatura – wartość – dziecko, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
2. Cieszyńska J., 2001, Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
3. Pankowska K., 2000, Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa.
4. Papuzińska J., 1981, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa.
5. Rau K, Chodoń I., 1999, Ocenianie opisowe a rozwój dziecka, Poznań.
6. Schiller P., 2005, Wczesne czytanie: gry, zabawy, ćwiczenia i piosenki, które obudzą w dzieciach zainteresowanie czytaniem, Warszawa, Wydawnictwo K.E. Liber.
7. Taboł S., 2005, Istota czytania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
8. Nagajowa M. 1990, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa, WSiP.
9. Kamińska K., 2005, Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa.
10. Kielar-Turska M., Przetacznik-Gierowska M. (red.), 1992, Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa-Poznań.
|
Zakres tematów: |
1. Rola ćwiczeń ortofonicznych w edukacji przed- i wczesnoszkolnej; synteza wiadomości fonetycznych.
2. Charakterystyka wybranych metod wprowadzania dziecka w świat pisma.
3. Charakterystyka założeń nauki ortografii – prezentacje wybranych
ćwiczeń ortograficznych, pomocy naukowych, rozrywek umysłowych
wykorzystywanych w nabywaniu kompetencji ortograficznych; dysgrafia, dysortografia oraz dysleksja – sposoby skutecznego „reagowania” nauczycieli i współpracujących z nimi rodziców.
4. Analiza metod stosowanych w pracy z tekstem literackim; utrwalanie podstawowych pojęć z zakresu teorii literatury (poetyki).
5. Rola teatralizacji oraz dramy w oswajaniu dziecka z literaturą – propozycje rozwiązań metodycznych w pracy z lekturą.
6. Wybrane formy „aktywności” pisarskiej i redakcyjnej uczniów klas początkowych (np. pisma użytkowe, zeszyty lektur, gazetki ścienne, kroniki itp.).
7. Charakterystyka wybranych podręczników i programów, uwzględniająca opis merytoryczny i metodyczny treści polonistycznych.
8. Rola nauczyciela klas młodszych – indywidualne refleksje.
|