Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W6-PP-NM-MET-EDPOL1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Łuc
Prowadzący grup: Izabela Łuc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i w grupach; tworzenie scenariuszy zajęć

Pisemna praca weryfikująca wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego klasach I-III oraz w przedszkolu. Wymagana znajomość wybranych metod: wprowadzania dziecka w świat pisma (czytanie, pisanie), doskonalenia wymowy i dykcji (mówienie i słuchanie), pracy z tekstem literackim, konstruowania różnogatunkowych kilkuzdaniowych tekstów, aktywizujących w pracy z tekstem literackim (np. przekład intersemiotyczny, teatralizacja, improwizacja).

Warunkiem zaliczenia pracy na najniższym dopuszczalnym poziomie jest poprawność merytoryczna i formalna (dopuszczalne nierażące błędy językowe czy stylistyczne) oraz dostateczne wyczerpanie tematu (np. obszerna prezentacja jednej metody z wybranego obszaru kształcenia). Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, próba porównania i oceny wybranych metod nauczania oraz nieliczne błędy językowo-stylistyczne. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, porównanie i ocena wybranych metod nauczania oraz bezbłędność merytoryczna i formalna.

Pełny opis:

Cele zajęć obejmują: wzbogacanie i utrwalenie wiedzy z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie metod pracy z tekstami werbalnymi i multikodowymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych.

1. Metody wprowadzania dziecka w świat pisma (nauka czytania i pisania).

2. Metody pracy stosowane w konstruowaniu tekstów; wybrane zagadnienia poświęcone teorii tekstu.

3. Metody stosowane w pracy z tekstem literackim; wybrane zagadnienia poświęcone teorii literatury.

4. Ortografia i ortofonia w elementarnej edukacji polonistycznej.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Łuc
Prowadzący grup: Izabela Łuc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i w grupach; tworzenie scenariuszy zajęć

Pisemna praca weryfikująca wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego klasach I-III oraz w przedszkolu. Wymagana znajomość wybranych metod: wprowadzania dziecka w świat pisma (czytanie, pisanie), doskonalenia wymowy i dykcji (mówienie i słuchanie), pracy z tekstem literackim, konstruowania różnogatunkowych kilkuzdaniowych tekstów, aktywizujących w pracy z tekstem literackim (np. przekład intersemiotyczny, teatralizacja, improwizacja).

Warunkiem zaliczenia pracy na najniższym dopuszczalnym poziomie jest poprawność merytoryczna i formalna (dopuszczalne nierażące błędy językowe czy stylistyczne) oraz dostateczne wyczerpanie tematu (np. obszerna prezentacja jednej metody z wybranego obszaru kształcenia). Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, próba porównania i oceny wybranych metod nauczania oraz nieliczne błędy językowo-stylistyczne. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, porównanie i ocena wybranych metod nauczania oraz bezbłędność merytoryczna i formalna.

Pełny opis:

Cele zajęć obejmują: wzbogacanie i utrwalenie wiedzy z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie metod pracy z tekstami werbalnymi i multikodowymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych.

1. Metody wprowadzania dziecka w świat pisma (nauka czytania i pisania).

2. Metody pracy stosowane w konstruowaniu tekstów; wybrane zagadnienia poświęcone teorii tekstu.

3. Metody stosowane w pracy z tekstem literackim; wybrane zagadnienia poświęcone teorii literatury.

4. Ortografia i ortofonia w elementarnej edukacji polonistycznej.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bortliczek
Prowadzący grup: Małgorzata Bortliczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i/lub w grupach; tworzenie scenariuszy zajęć.

Pisemna praca weryfikująca wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego klasach I-III oraz w przedszkolu. Wymagana znajomość wybranych metod: wprowadzania dziecka w świat pisma (czytanie, pisanie), doskonalenia wymowy i dykcji (mówienie i słuchanie), pracy z tekstem literackim, konstruowania różnogatunkowych kilkuzdaniowych tekstów, włączanie metod aktywizujących do pracy z tekstem literackim (np. przekład intersemiotyczny, teatralizacja, improwizacja).

Warunkiem zaliczenia kursu na najniższym dopuszczalnym poziomie jest poprawność merytoryczna i formalna projektu (dopuszczalne nierażące błędy językowe czy stylistyczne) oraz dostateczne wyczerpanie tematu (np. obszerna prezentacja jednej metody z wybranego obszaru kształcenia). Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura projektu, przemyślana narracja, próba porównania i oceny wybranych metod nauczania oraz nieliczne błędy językowo-stylistyczne. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, porównanie i ocena wybranych metod nauczania oraz bezbłędność merytoryczna i formalna.

Pełny opis:

Cele zajęć obejmują: wzbogacanie i utrwalenie wiedzy z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie metod pracy z tekstami werbalnymi i multikodowymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych.

Uwagi:

---

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bortliczek
Prowadzący grup: Małgorzata Bortliczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Analiza i interpretacja opracowań metodycznych z zakresu edukacji językowej, literackiej i kulturowej w edukacji wczesnoszkolnej – prezentacje w grupach i/lub indywidualne. Dyskusja oparta na lekturach służących budowaniu i doskonaleniu warsztatu metodycznego.


Warunkiem zaliczenia pracy na poziomie dostatecznym jest poprawność merytoryczna i formalna (dopuszczalne błędy, np. językowe, stylistyczne, oraz dostateczne wyczerpanie tematu. Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura pracy, uporządkowany tok wywodu, próba porównania i oceny wybranych metod nauczania; dopuszczalne nieliczne błędy językowo-stylistyczne. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura pracy i uporządkowany tok wywodu, porównanie i ocena wybranych metod nauczania; wysoka jakość merytoryczna i formalna.

Pełny opis:

Cele zajęć: wzbogacanie i utrwalenie wiedzy z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie metod pracy z tekstami werbalnymi i multikodowymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych.

- Metody wprowadzania dziecka w świat pisma (nauka czytania i pisania).

- Metody pracy stosowane w konstruowaniu tekstów; wybrane zagadnienia poświęcone teorii tekstu.

- Metody stosowane w pracy z tekstem literackim; wybrane zagadnienia poświęcone teorii literatury.

- Metody stosowane w edukacji na odległość (dostępność kursu na platformie wydziałowej Moodle - https://el.us.edu.pl/wsne/).

- Metodyka pracy z tekstem mulimedilanym (m.in. korzystanie z platform edukacyjnych).

- Dydaktyki szczegółowe w elementarnej edukacji polonistycznej (np. dydaktyka ortografii, dydaktyka ortofonii, dydaktyka w sytuacji specyficznych potrzeb w zakresie uczenia się czytania i pisania, np. dysleksja, dysgrafia, dysortografia).

Uwagi:

---

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)