Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W6-PP-NM-MET-EDPOL1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Łuc | |
Prowadzący grup: | Izabela Łuc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i w grupach; tworzenie scenariuszy zajęć Pisemna praca weryfikująca wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego klasach I-III oraz w przedszkolu. Wymagana znajomość wybranych metod: wprowadzania dziecka w świat pisma (czytanie, pisanie), doskonalenia wymowy i dykcji (mówienie i słuchanie), pracy z tekstem literackim, konstruowania różnogatunkowych kilkuzdaniowych tekstów, aktywizujących w pracy z tekstem literackim (np. przekład intersemiotyczny, teatralizacja, improwizacja). Warunkiem zaliczenia pracy na najniższym dopuszczalnym poziomie jest poprawność merytoryczna i formalna (dopuszczalne nierażące błędy językowe czy stylistyczne) oraz dostateczne wyczerpanie tematu (np. obszerna prezentacja jednej metody z wybranego obszaru kształcenia). Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, próba porównania i oceny wybranych metod nauczania oraz nieliczne błędy językowo-stylistyczne. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, porównanie i ocena wybranych metod nauczania oraz bezbłędność merytoryczna i formalna. |
|
Pełny opis: |
Cele zajęć obejmują: wzbogacanie i utrwalenie wiedzy z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie metod pracy z tekstami werbalnymi i multikodowymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych. 1. Metody wprowadzania dziecka w świat pisma (nauka czytania i pisania). 2. Metody pracy stosowane w konstruowaniu tekstów; wybrane zagadnienia poświęcone teorii tekstu. 3. Metody stosowane w pracy z tekstem literackim; wybrane zagadnienia poświęcone teorii literatury. 4. Ortografia i ortofonia w elementarnej edukacji polonistycznej. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
N C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Łuc | |
Prowadzący grup: | Izabela Łuc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i w grupach; tworzenie scenariuszy zajęć Pisemna praca weryfikująca wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego klasach I-III oraz w przedszkolu. Wymagana znajomość wybranych metod: wprowadzania dziecka w świat pisma (czytanie, pisanie), doskonalenia wymowy i dykcji (mówienie i słuchanie), pracy z tekstem literackim, konstruowania różnogatunkowych kilkuzdaniowych tekstów, aktywizujących w pracy z tekstem literackim (np. przekład intersemiotyczny, teatralizacja, improwizacja). Warunkiem zaliczenia pracy na najniższym dopuszczalnym poziomie jest poprawność merytoryczna i formalna (dopuszczalne nierażące błędy językowe czy stylistyczne) oraz dostateczne wyczerpanie tematu (np. obszerna prezentacja jednej metody z wybranego obszaru kształcenia). Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, próba porównania i oceny wybranych metod nauczania oraz nieliczne błędy językowo-stylistyczne. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, porównanie i ocena wybranych metod nauczania oraz bezbłędność merytoryczna i formalna. |
|
Pełny opis: |
Cele zajęć obejmują: wzbogacanie i utrwalenie wiedzy z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie metod pracy z tekstami werbalnymi i multikodowymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych. 1. Metody wprowadzania dziecka w świat pisma (nauka czytania i pisania). 2. Metody pracy stosowane w konstruowaniu tekstów; wybrane zagadnienia poświęcone teorii tekstu. 3. Metody stosowane w pracy z tekstem literackim; wybrane zagadnienia poświęcone teorii literatury. 4. Ortografia i ortofonia w elementarnej edukacji polonistycznej. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
N W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bortliczek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bortliczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i/lub w grupach; tworzenie scenariuszy zajęć. Pisemna praca weryfikująca wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego klasach I-III oraz w przedszkolu. Wymagana znajomość wybranych metod: wprowadzania dziecka w świat pisma (czytanie, pisanie), doskonalenia wymowy i dykcji (mówienie i słuchanie), pracy z tekstem literackim, konstruowania różnogatunkowych kilkuzdaniowych tekstów, włączanie metod aktywizujących do pracy z tekstem literackim (np. przekład intersemiotyczny, teatralizacja, improwizacja). Warunkiem zaliczenia kursu na najniższym dopuszczalnym poziomie jest poprawność merytoryczna i formalna projektu (dopuszczalne nierażące błędy językowe czy stylistyczne) oraz dostateczne wyczerpanie tematu (np. obszerna prezentacja jednej metody z wybranego obszaru kształcenia). Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura projektu, przemyślana narracja, próba porównania i oceny wybranych metod nauczania oraz nieliczne błędy językowo-stylistyczne. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura pracy, przemyślany tok wywodu, porównanie i ocena wybranych metod nauczania oraz bezbłędność merytoryczna i formalna. |
|
Pełny opis: |
Cele zajęć obejmują: wzbogacanie i utrwalenie wiedzy z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie metod pracy z tekstami werbalnymi i multikodowymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych. |
|
Uwagi: |
--- |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bortliczek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bortliczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Analiza i interpretacja opracowań metodycznych z zakresu edukacji językowej, literackiej i kulturowej w edukacji wczesnoszkolnej – prezentacje w grupach i/lub indywidualne. Dyskusja oparta na lekturach służących budowaniu i doskonaleniu warsztatu metodycznego. Warunkiem zaliczenia pracy na poziomie dostatecznym jest poprawność merytoryczna i formalna (dopuszczalne błędy, np. językowe, stylistyczne, oraz dostateczne wyczerpanie tematu. Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura pracy, uporządkowany tok wywodu, próba porównania i oceny wybranych metod nauczania; dopuszczalne nieliczne błędy językowo-stylistyczne. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura pracy i uporządkowany tok wywodu, porównanie i ocena wybranych metod nauczania; wysoka jakość merytoryczna i formalna. |
|
Pełny opis: |
Cele zajęć: wzbogacanie i utrwalenie wiedzy z zakresu edukacji lingwistycznej i literackiej oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych; wdrażanie do samodzielnego i ustawicznego zgłębiania lektur przedmiotowych oraz z innych dyscyplin naukowych, pozwalających lepiej zrozumieć procesy uczenia się i nauczania; poznawanie metod pracy z tekstami werbalnymi i multikodowymi oraz wdrażanie do indywidualnego poszerzania kompetencji metodycznych i budowania warsztatu edukacyjnego przydatnego w uprzystępnianiu treści polonistycznych. - Metody wprowadzania dziecka w świat pisma (nauka czytania i pisania). - Metody pracy stosowane w konstruowaniu tekstów; wybrane zagadnienia poświęcone teorii tekstu. - Metody stosowane w pracy z tekstem literackim; wybrane zagadnienia poświęcone teorii literatury. - Metody stosowane w edukacji na odległość (dostępność kursu na platformie wydziałowej Moodle - https://el.us.edu.pl/wsne/). - Metodyka pracy z tekstem mulimedilanym (m.in. korzystanie z platform edukacyjnych). - Dydaktyki szczegółowe w elementarnej edukacji polonistycznej (np. dydaktyka ortografii, dydaktyka ortofonii, dydaktyka w sytuacji specyficznych potrzeb w zakresie uczenia się czytania i pisania, np. dysleksja, dysgrafia, dysortografia). |
|
Uwagi: |
--- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.