Wstęp do tyflopedagogiki 12-OA-S1-6WDT
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
K. Czerwińska, Adaptacja materiałów do nauki czytania i pisania dla dzieci słabo widzących, „Wychowanie na co Dzień”, 2007, nr 9. K. Czerwińska, Adaptacja pomocy tyfloglottodydaktycznych w szkołach integracyjnych, „ Szkoła Specjalna”, 2007, nr 3 K. Czerwińska, Przygotowanie pomocy dydaktycznych dla dziecka z dysfunkcją wzroku w wieku wczesnoszkolnym, W: Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym ( red.) K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R.Stawinoga, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin,2009 S. Jakubowski (red.) Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej : poradnik dla nauczycieli, M E N i S Warszawa, 2005 U. Nadolna, Jak wspierać ucznia słabo widzącego w szkole masowej, „Życie Szkoły”, 2010, nr 1 U. Nadolna, Jak wspierać ucznia słabo widzącego w szkole ogólnodostępnej, „Rewalidacja”, 2009, nr 1 M. Paplińska, Bajka o Królewnie Śnieżce - francuski sposób przygotowania niewidomych dzieci do czytania i pisania pismem Braille`a, „Szkoła Specjalna”, 2007, nr 1 W. Umławska, Wady postawy ciała u dzieci ze schorzeniami narządu wzroku, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 2008, |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt przygotowana w grupie: • 10-15 minutowa prezentacja multimedialna zgodnie z ustalonym harmonogramem i jej omówienie Kryteria oceny: klarowność i przejrzystość prezentowanych treści; powiązanie z praktyką i pozostałymi treściami omawianymi na zajęciach (kompatybilność treści); odniesienia do literatury, przygotowanie kopii dla prowadzącego zajęcia |
||
Zakres tematów: |
1. Funkcjonowanie narządu słuchu (budowa ucha, słuch fizyczny, słuch fonematyczny, Charakterystyka podstawowych terminów stosowanych w tyflopedagogice: kompensacja, wyobrażenia surogatowe, werbalizmy, blindyzmy 2. Etapy przygotowania ucznia niewidomego do nauki czytania i pisania brajlem 3. Rozwojowy program percepcji dotykowej Saly Mangold i rozpoznawanie liter brajlowskich 4. Grafika dotykowa w nauczaniu dzieci niewidomych 5. Konsekwencje słabo wzroczności 6. Problemy uczniów słabo widzących w nauce czytania i pisania 7. Wytyczne do adaptacji materiału czytelniczego Wybrane formy i metody organizacji zajęć ruchowych dla uczniów słabo widzących |
||
Metody dydaktyczne: |
metoda rozmowy, poglądowa, poszukująca, działania praktycznego |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 14:35 - 15:20,
sala zajęcia zdalne |
Sylwia Wrona | 11/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.