Literatura: |
K. Czerwińska, Adaptacja materiałów do nauki czytania i pisania dla dzieci słabo widzących, „Wychowanie na co Dzień”, 2007, nr 9.
K. Czerwińska, Adaptacja pomocy tyfloglottodydaktycznych w szkołach integracyjnych, „ Szkoła Specjalna”, 2007, nr 3
K. Czerwińska, Przygotowanie pomocy dydaktycznych dla dziecka z dysfunkcją wzroku w wieku wczesnoszkolnym, W: Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym ( red.) K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R.Stawinoga, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin,2009
S. Jakubowski (red.) Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej : poradnik dla nauczycieli, M E N i S Warszawa, 2005
U. Nadolna, Jak wspierać ucznia słabo widzącego w szkole masowej, „Życie Szkoły”, 2010, nr 1
U. Nadolna, Jak wspierać ucznia słabo widzącego w szkole ogólnodostępnej, „Rewalidacja”, 2009, nr 1
M. Paplińska, Bajka o Królewnie Śnieżce - francuski sposób przygotowania niewidomych dzieci do czytania i pisania pismem Braille`a, „Szkoła Specjalna”, 2007, nr 1
W. Umławska, Wady postawy ciała u dzieci ze schorzeniami narządu wzroku, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 2008,
|
Zakres tematów: |
1. Funkcjonowanie narządu słuchu (budowa ucha, słuch fizyczny, słuch fonematyczny, Charakterystyka podstawowych terminów stosowanych w tyflopedagogice: kompensacja, wyobrażenia surogatowe, werbalizmy, blindyzmy
2. Etapy przygotowania ucznia niewidomego do nauki czytania i pisania brajlem
3. Rozwojowy program percepcji dotykowej Saly Mangold i rozpoznawanie liter brajlowskich
4. Grafika dotykowa w nauczaniu dzieci niewidomych
5. Konsekwencje słabo wzroczności
6. Problemy uczniów słabo widzących w nauce czytania i pisania
7. Wytyczne do adaptacji materiału czytelniczego
Wybrane formy i metody organizacji zajęć ruchowych dla uczniów słabo widzących
|