Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i w klasach I-III W6-PP-NM-PEPP
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009/2010/2012. Budniak A.: Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Katowice 2009. Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 2009. Eisenreich D.W.: Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce. Warszawa 1993 (lub przewodnik innego autora) Hecker K., Hecker F.: Zwierzęta i rośliny naszych lasów. Warszawa 2010. Hielscher A.: Zabawy na postrzeganie w lesie. Kielce 2003. Knaflewska J., Siemionowicz M.: Przyroda polska. Poznań 2000. Kozłowski M.W.: Owady Polski. Warszawa 2008. Kutyłowska G.: Ekologia w przedszkolu. Warszawa 1996. Lelonek M., Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo WSHE, Pabianice 2006. Polakowska M.: Rośliny wodne. Warszawa 1992, WSiP. Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997. Serafiński W.: Ssaki Polski. Atlas. Warszawa 1995. Soida D.: Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Kraków – Ojców 1994. Sokołowski J.: Ptaki Polski. Atlas. Warszawa 1992. Stichmann-Marny U., Kretzschmar E.: Przewodnik. Rośliny i zwierzęta. Warszawa 2018. Szweykowscy A.J.: Botanika. Warszawa 1995. Świat wokół mnie. Wrażenia zmysłowe w zabawach dzieci, wybór i oprac. W. Löscher, Kielce 2002. Trzeciak M.A.: Laboratorium w szufladzie. Zoologia. Warszawa 2018, PWN. Tuszyńska L.: Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywne uczestniczenie w dyskusji na zajęciach; przygotowanie pracy tematycznej, np. prezentacji multimedialna poprzedzonej konsultacją z osobą prowadzącą ćwiczenia. Tematyka i forma prac indywidualnych uwzględnia zainteresowania studentów. Student w porozumieniu z prowadzącym ćwiczenia dokonuje wyboru tematyki i formy pracy indywidualnej 2. Test pisemny: Student opanował zagadnienia podane w treściach programowych ćwiczeń. Zna i rozumie zagadnienia dotyczące podstaw nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego zdobyte na ćwiczeniach i umie je zastosować w określonych sytuacjach dydaktycznych w edukacji przyrodniczej małego dziecka. Ocenie podlega wiedza, jaką zdobył student podczas ćwiczeń z podstaw nauczania środowiska społeczno-przyrodniczego oraz na podstawie lektury podanej literatury. |
||
Zakres tematów: |
1. Wyznaczanie i operacjonalizacja celów w edukacji przyrodniczej małego dziecka. 2. Pojęcia i treści społeczne, przyrodnicze i ekologiczne w wychowaniu przedszkolnym i w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. 3. Różnorodność ssaków różnych środowisk. Szczególny związek dziecka z hodowanym zwierzakiem. 4. Cechy typowe dla gromady ptaków. Przystosowania ptaków do różnych środowisk. Ptaki przedmiotem obserwacji dziecięcych. 5. Możliwości wykorzystania ekosystemu leśnego na zajęciach (przed)szkolnych. 6. Biocenozy wodne i ich mieszkańcy. Akwarium szkolne – minibiocenoza wodna. 7. Sposoby zakładania, prowadzenia i wykorzystania w procesie dydaktyczno-wychowawczym wybranych hodowli (przed)szkolnych. 8. Owady w przyrodzie i życiu człowieka. Rozumienie pożyteczności i/lub szkodliwości owadów. Metodyczne opracowanie tematyki. 9. Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin zielnych, drzew i krzewów. Oznaczanie gatunków na podstawie cech (barwa, siedlisko, ogólny pokrój rośliny, okres kwitnienia). Metodyczne opracowanie tematyki roślin. 10. Zjawiska pogodowe – pojęcia związane z pogodą, sposoby ich wyjaśniania, prowadzenia obserwacji pogody, znaczenia pogody dla działalności człowieka. Dostępność materiałów metodycznych z tego zakresu. |
||
Metody dydaktyczne: |
metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie; metody problemowe: dyskusja dydaktyczna i sesja rozwiązywania problemów (rozumienia związków przyczynowo-skutkowych w przyrodzie); prezentacja materiału ilustracyjnego; zajęcia praktyczne (ich opis) dotyczące wybranych treści przyrodniczych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:35 - 11:05,
sala zajęcia zdalne |
Aniela Różańska | 24/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.