Podstawy pedagogiki specjalnej 12-PE-WIP-S1-6PPS
Wykład (W)
semestr zimowy 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność. Warszawa 2008, Sic. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2008, Wyd. UAM. Chrzanowska I.: Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków 2009, Impuls. Kirenko J.: Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin 2007, Wyd. UMCS. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016. Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010, Impuls. Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2001, APS. Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009, PWN. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk 2005, GWP. Szumski G.: Wokół edukacji włączającej. Warszawa 2010, Wyd. APS. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej sprawdzający stopień znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu. Egzamin w formie pisemnej składa się z 6 pytań za które można otrzymać po 1 punkcie Skala: 3 -4p - dst 4- 5p - db 5- 6p - bdb Data: ustalona końcem semestru |
||
Zakres tematów: |
1. Pedagogika specjalna w klasyfikacji nauk. 2. Przedmiot, podmiot, cele i zadania pedagogiki specjalnej. 3. Interdyscyplinarność pedagogiki specjalnej. 4. Działy i subdyscypliny pedagogiki specjalnej. 5. Pedagogika specjalna w ujęciu historycznym. 6. Zmiany postaw wobec niepełnosprawności – modele niepełnosprawności. 7. Rewalidacja, rehabilitacja i inne działania w pedagogice specjalnej. 8. System kształcenia i wychowania specjalnego. 9. Pedagogika specjalna w systemie oświatowym – szkoły specjalne, integracyjne i inkluzyjne (włączające). 10. Specjalne potrzeby edukacyjne – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Przygotowanie szkoły do pracy z dzieckiem z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego. Prezentacja wyników badań. 12. Proces przystosowania się do niepełnosprawności. 13. Niepełnosprawność intelektualna i podstawowe problemy oligofrenopedagogiki. 14. Uszkodzenia słuchu - podstawowe problemy surdopedagogiki. 15. Uszkodzenia wzroku - podstawowe problemy tyflopedagogiki. 16. Choroba przewlekła – podstawowe problemy pedagogiki terapeutycznej. 17. Wsparcie osób niepełnosprawnych. 18. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład połączony z prezentacją multimedialną |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 12:20 - 13:05,
sala zajęcia zdalne |
Magdalena Bełza-Gajdzica | 47/49 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.