Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej W3-PS-SM-WdPiHMP
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Benjamin L. T. (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN.

2. Kozielecki, J. (1995 i późniejsze). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

3. Pieter, J. (1972 i późniejsze). Historia psychologii. Warszawa: PWN.

4. Rathaus, S. A. (2004). Psychologia współczesna (s. 41-73). Gdańsk: GWP.

5. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: WUJ.

6. Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii (s. 79-89). Warszawa: WSiP.

Literatura uzupełniająca

1. Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii (s. 142-151). Gdańsk: GWP.

2. Jaśkowski, P. (2006). Trudny problem świadomości. W: M. Wójtowicz-Dacka, L. Zając-Lamparska (red.), O świadomości. Wybrane zagadnienia (s. 75-92). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

3. Lück, H. E., Miller, R., Sewz-Vosshenrich, G. (2008). Klasycy psychologii. Wprowadzenie do studiów psychologicznych (s. 168-176, 237-242). Kraków: Wydawnictwo WAM.

4. Łukaszewski W. (2003). Wielkie pytania psychologii (s. 93-116, 181-204). Sopot: GWP.

5. Pająk, P. (2014). Badanie czy wróżby. Charaktery, 5, 76-79.

6. Sills, C., Fish, S., Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt (s. 11- 46). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

7. Urbańczyk, P. (2014). Widzieć przez skórę. Charaktery, 2, 80-84.

Wybrane teksty źródłowe:

Arystoteles (1988). O duszy. Warszawa: PWN.

Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Freud, S. (1993). Psychopatologia życia codziennego. Warszawa: PWN.

Maslow, A. (2006). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN.

May, R. (1995). O istocie człowieka: szkice z psychologii egzystencjalnej. Poznań: Rebis.

Watson, J.B. (1981). Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. Przegląd Psychologiczny, 24, 3, 497-514.

Podczas zajęć mogą zostać zadane dodatkowe artykuły naukowe, które prowadzący udostępni studentom.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą dla wystawienia oceny końcowej jest średnia ocen uzyskanych z kolokwium oraz ocen z aktywności.

Elementy obowiązkowe:

1. Kolokwium zaliczeniowe: skala ocen od dostateczny do bardzo dobry. Zaliczenie kolokwium następuję przy uzyskaniu 50% punktów. Termin kolokwium zostanie podany przez prowadzącego z wyprzedzeniem. Nieobecność na kolokwium skutkuje oceną niedostateczną, poza sytuacjami w których przedłożone zostanie zwolnienie lekarskie. Studentowi, który nie zaliczył kolokwium w pierwszym terminie, przysługują dwa terminy poprawkowe, wyznaczane przez prowadzącego zajęcia w porozumieniu ze studentem.

Forma kolokwium: pisemny test z pytaniami zamkniętymi, z ograniczoną liczbą odpowiedzi do wyboru.

2. Aktywność: obecność na zajęciach. Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na co najmniej 50% zajęć (IOS – 40%), dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, 1 nadprogramowa nieobecność – ocena dobra plus, 2 nadprogramowe nieobecności – ocena dobra, 3 nadprogramowe nieobecności – ocena dostateczna plus, 4 nadprogramowe nieobecności – ocena dostateczna). Przygotowanie wywiadu z psychologiem. przeprowadzenie wywiadu z psychologiem praktykiem oraz przygotowanie i przedstawienie grupie raportu z wywiadu. Raport sporządzany jest według wzoru. Prezentacja raportu odbywa się na wyznaczonych przez prowadzącego zajęciach. Wywiad w całości sporządzony według wzoru – ocena bardzo dobra, w 80% ocena dobra plus, w 70% ocena dobra, w 60% ocena dostateczna plus, w 50% ocena dostateczna. Plusy za aktywność na zajęciach. Na każdych zajęciach osoby najbardziej aktywne otrzymują 1 plus. Powyżej 10 plusów ocena bardzo dobra z aktywności na zajęciach, 9-8 dobra plus, 7-6 dobra, 5-4 dostateczna plus, 3-2 dostateczna.

Ocena z aktywności: średnia ocen z obecności, przygotowania wywiadu oraz aktywności na zajęciach.

Elementy nieobowiązkowe podwyższające ocenę:

1. Praca pisemna: indywidualna praca teoretyczna w formie eseju krytycznego, przygotowanego zgodnie z wytycznymi na jeden z zaproponowanych przez prowadzącego tematów lub na wybrany przez siebie temat po wcześniejszym jego uzgodnieniu z prowadzącym. Tematyka eseju ma odnosić się do dylematów obecnych w psychologii współczesnej lub w historii psychologii. Pracę należy przesłać w formie pliku PDF w wyznaczonym przez prowadzącego terminie. Oddając pracę student potwierdza, że wykonana została ona z poszanowaniem zasad prawa autorskiego - wykrycie w przesłanej pracy plagiatu skutkuje jej niezaliczeniem i brakiem możliwości poprawy.

Kryteria oceny eseju: trafne ujęcie tematu z odniesieniem do literatury (0-2 pkt.), interpretacja tematu (0-1 pkt), moc perswazyjna argumentów (0-2 pkt.) oraz spójność i poprawność językowa (0-2 pkt). Zaliczenie eseju następują przy uzyskaniu minimum 4 punktów.

TEMATY ESEJU KRYTYCZNEGO ZAPREZENTOWANE ZOSTANĄ PODCZAS ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH (do końca listopada 2020 r.).

Wykonanie poprawne zadania nieobowiązkowego, pod warunkiem wywiązania się z warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia, uprawnia do podniesienia oceny o 0,5.

Zakres tematów:

Zakres tematów

1. Zapoznanie z zasadami prowadzenia przedmiotu i warunkami zaliczenia. Psychologia jako dziedzina nauki.

2. Psychologia jako „nauka o duszy”.

3. Dziedziny psychologii. Prezentacja raportów z wywiadów (1).

4. Prezentacja raportów z wywiadów (2).

5. Metody badawcze w psychologii i zastosowanie zasad prawa autorskiego.

6. Psychologia eksperymentalna, strukturalizm i funkcjonalizm.

7. Psychologia behawioralna.

8. Spotkanie z praktykiem.

9. Psychoanaliza.

10. Psychologia postaci.

11. Psychologia poznawcza.

12. Psychologia humanistyczna.

13. Psychologia egzystencjalna.

14. Kolokwium zaliczeniowe.

15. Omówienie kolokwium oraz podsumowanie zajęć z użyciem programu FlipBuilder.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja treści związanych z tematyką poszczególnych zajęć.

Dyskusja, prezentacja multimedialne, FlipBuilder, fragmenty filmów służące zilustrowaniu omawianych zagadnień, wywiady z praktykami, spotkania z praktykami.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Karina Atłas 31/32 szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Karina Atłas 32/32 szczegóły
3 każda środa, 13:45 - 15:15, sala Zajęcia zdalne
Karina Atłas 28/32 szczegóły
4 każda środa, 15:30 - 17:00, sala Zajęcia zdalne
Karina Atłas 32/31 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)