Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium W6-PE-WZ-S1-7PRO
Proseminarium (P) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Ablewicz K.: Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków 1994, UJ.

2. Babbie E.: Podstawy badań społecznych. Warszawa 2008, PWN.

3. Bauman T. (red.): Praktyka badań pedagogicznych. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

4. Bereźnicki F.: Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Creswell J.W.: Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków 2013, UJ.

6. Duraj-Nowakowa K.: Studiowanie literatury przedmiotu. Kraków 2003, UJ.

7. Flick U.: Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik badacza. Metodologia. Warszawa 2010, PWN.

8. Grzybowski P. P., Sawicki K.: Pisanie prac i sztuka ich prezentacji. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

9. Guzik-Tkacz Marta: Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa 2011, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

10. Konarzewski K.: Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa 2000, WSiP.

11. Krüger H.-H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007, GWP.

12. Kubinowski D.: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin 2011, UMCS.

13. Lewowicki T.: O pryncypiach metodologicznych – wspomnienia czy standardy uprawiania nauki? „Ruch Pedagogiczny” 2016, nr 1.

14. Magda-Adamowicz M., Kowalska E. (red.): Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych. Toruń 2020, Wydawnictwo Adam Marszałek.

15. Morawski R.Z.: Etyczne aspekty działalności badawczej w naukach empirycznych. Warszawa 2011, UW.

16. Palka S: Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej. Kraków 2018, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

17. Pinker S.: Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku. Sopot 2016, Smak słowa.

18. Piorunek M. (red.): Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Aplikacje – Egzemplifikacje – Dylematy metodologiczne. Poznań 2016, UAM.

19. Rubacha K.: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008, WAiP.

20. Skibska J. (red.): Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków 2017, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

21. Szlosek F. (red.): Badanie. Dojrzewanie. Rozwój (na drodze do doktoratu). Odrębność metodologiczna a dyscyplinarność danej dziedziny wiedzy. Warszawa – Ra-dom 2016, Instytut Pedagogiki APS, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.

22. Urbaniak-Zając D.: W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne. Kraków 2016, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

23. Wojciechowska R.: Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej. Warszawa 2010, Difin.

24. Yin R.K.: Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków 2015, UJ.

25. Zenderowski R.: Praca magisterska, licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej. Warszawa 2009, CeDeWu.

Metody i kryteria oceniania:

Student zobowiązany jest do przygotowania bibliografii piśmiennictwa naukowego i profesjonalnego, której zakres wyznacza wybór tematu pracy licencjackiej. Biblio-grafia powinna być kompletna w odniesieniu do piśmiennictwa polskiego i selektywna (zawierająca opisy kluczowych publikacji) w odniesieniu do piśmiennictwa obcego. Powinna zawierać różne formy piśmiennictwa, wyszukane przy użyciu różnych źródeł, kanałów i technik komunikacyjnych. Jeśli temat pracy licencjackiej tego wymaga, powinna zawierać także piśmiennictwo z dyscyplin pokrewnych.

Zakres tematów:

1. Wymogi stawiane pracy licencjackiej i zasady jej pisania. Metodologia badań teoretycznych i praktycznych oraz poszukiwanie i dobór jej źródeł. Problematyka po-prawności językowej – terminologia, gramatyka. Technika pisania pracy i zagadnienia formalne.

2. Wybór przez studentów ogólnej problematyki przyszłej pracy, zapoznanie się z nią oraz rozpoznanie potencjalnych możliwości dotyczących źródeł oraz adekwatnej metody/metod analizy materiału – indywidualna prezentacja bibliografii dotyczącej wybranego tematu pracy.

3. Prezentacja problemów badawczych, konceptualizacja tematu, sformułowanie tez i zaproponowanie metod ich weryfikacji.

4. Przygotowanie konspektu pracy i stosowne rozłożenie problemów do poszczególnych części (rozdziałów, tytułów) pracy ze szczególnym naciskiem na logiczną konsekwencję analizy, strukturę wewnętrzną, niepowtarzanie omówień i wniosków.

5. Ustna prezentacja koncepcji pracy.

6. Pisanie pierwszego rozdziału pracy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przegląd i krytyczną ocenę najważniejszych, dostępnych w piśmiennictwie koncepcji, wyników badań, rozwiązań praktycznych oraz aktualnych tendencji, bezpośrednio dotyczących podejmowanej w rozdziale problematyki.

Metody dydaktyczne:

E-learning

Metoda projektów

Pokaz

Metody problemowe

Metody aktywizujące

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Ewa Ogrodzka-Mazur 7/ szczegóły
2 każda środa, 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Barbara Grabowska 7/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)