Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie cz.1 (dydaktyka przedmiotu) W6-PE-WZ-S1-7MPWZ
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

• Babik M., Tato! Gdzie ja mam te plemniki? Dzieci pytają – rodzice odpowiadają. Wydawnictwo Rubikon.

• Charczuk B., Szkoła dialogu. Scenariusze i prezentacje multimedialne na spotkania z rodzicami. Wydawnictwo Rubikon.

• Joyeux H., Szkoła życia i miłości. Dzieci i młodzież pytają, rodzice odpowiadają. Cztery rozmowy o ekologii seksualnej. Wydawnictwo Gaudium.

• Maxwell S., Jak rozmawiać z dziećmi o seksie Mądre wychowywanie dzieci w świetle internetu i nowoczesnych technologii. Vesper.

• Programy i podręczniki „Wychowania do życia w rodzinie”.

• Putyńska A., Putyński L., Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik dla nauczycieli. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

• Putyńska A., Rodzice dzieciom – rozmowy o seksualności. Trzy etapy, wiele trudności, jedno wyzwanie. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

• Putyński L., Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

• Royer E., Jak kameleon na szkockiej spódniczce, czyli jak wychować „trudnych” młodych, nie wykańczając siebie. Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

• Wychowanie do życia w rodzinie. Książka dla nauczycieli, rodziców i wychowawców. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

• Wychowanie do życia w rodzinie. Scenariusze zajęć. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Metody i kryteria oceniania:

Podczas zajęć oceniane będzie uczestnictwo i realizacja (grupowa, indywidualna) zadań podczas zajęć. Sprawdzona zostanie znajomość zdobytej wiedzy teoretycznej, umiejętność prezentacji omawianych zagadnień z wykorzystaniem profesjonalnej terminologii (dobór optymalnych – ze względu na możliwości i potrzeby różnych uczestników zajęć – zasad, metod i technik w celu przygotowania wartościowych propozycji). Ocenie podlegać będzie również zakres i jakość materiału przygotowanego do prezentacji, orientacja w literaturze przedmiotu, umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej oraz aktywizowania słuchaczy.

Zakres tematów:

1. Analiza treści prezentowanych na lekcjach WDŻ.

2. Analiza aktualnych programów nauczania przedmiotu w szkołach podstawowych.

3. Przegląd dostępnych podręczników i pomocy dydaktycznych.

4. Efektywne formy nauczania WDŻ.

5. Relacja nauczyciel-uczeń na zajęciach WDŻ.

6. Kompetencje merytoryczne, metodyczne i społeczne nauczyciela przedmiotu.

7. Warsztat pracy nauczyciela WDŻ.

8. Metody pracy na lekcjach WDŻ.

9. Szczególne wyzwania dla nauczyciela „Wychowania do życia w rodzinie”.

Metody dydaktyczne:

Prezentowanie, omawianie kolejnych zadań w nawiązaniu do tematów programu - aktywny udział (grupowy, indywidualny) w ćwiczeniach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:50 - 10:20, sala Zajęcia zdalne
Anastazja Sorkowicz 13/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)