Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie cz.1 (dydaktyka przedmiotu) [W6-PE-WZ-S1-7MPWZ]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie cz.1 (dydaktyka przedmiotu) [W6-PE-WZ-S1-7MPWZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anastazja Sorkowicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
• Babik M., Tato! Gdzie ja mam te plemniki? Dzieci pytają – rodzice odpowiadają. Wydawnictwo Rubikon. • Charczuk B., Szkoła dialogu. Scenariusze i prezentacje multimedialne na spotkania z rodzicami. Wydawnictwo Rubikon. • Joyeux H., Szkoła życia i miłości. Dzieci i młodzież pytają, rodzice odpowiadają. Cztery rozmowy o ekologii seksualnej. Wydawnictwo Gaudium. • Maxwell S., Jak rozmawiać z dziećmi o seksie Mądre wychowywanie dzieci w świetle internetu i nowoczesnych technologii. Vesper. • Programy i podręczniki „Wychowania do życia w rodzinie”. • Putyńska A., Putyński L., Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik dla nauczycieli. Ośrodek Rozwoju Edukacji. • Putyńska A., Rodzice dzieciom – rozmowy o seksualności. Trzy etapy, wiele trudności, jedno wyzwanie. Ośrodek Rozwoju Edukacji. • Putyński L., Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych. Ośrodek Rozwoju Edukacji. • Royer E., Jak kameleon na szkockiej spódniczce, czyli jak wychować „trudnych” młodych, nie wykańczając siebie. Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. • Wychowanie do życia w rodzinie. Książka dla nauczycieli, rodziców i wychowawców. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. • Wychowanie do życia w rodzinie. Scenariusze zajęć. Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Analiza treści prezentowanych na lekcjach WDŻ. 2. Analiza aktualnych programów nauczania przedmiotu w szkołach podstawowych. 3. Przegląd dostępnych podręczników i pomocy dydaktycznych. 4. Efektywne formy nauczania WDŻ. 5. Relacja nauczyciel-uczeń na zajęciach WDŻ. 6. Kompetencje merytoryczne, metodyczne i społeczne nauczyciela przedmiotu. 7. Warsztat pracy nauczyciela WDŻ. 8. Metody pracy na lekcjach WDŻ. 9. Szczególne wyzwania dla nauczyciela „Wychowania do życia w rodzinie”. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentowanie, omawianie kolejnych zadań w nawiązaniu do tematów programu - aktywny udział (grupowy, indywidualny) w ćwiczeniach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć oceniane będzie uczestnictwo i realizacja (grupowa, indywidualna) zadań podczas zajęć. Sprawdzona zostanie znajomość zdobytej wiedzy teoretycznej, umiejętność prezentacji omawianych zagadnień z wykorzystaniem profesjonalnej terminologii (dobór optymalnych – ze względu na możliwości i potrzeby różnych uczestników zajęć – zasad, metod i technik w celu przygotowania wartościowych propozycji). Ocenie podlegać będzie również zakres i jakość materiału przygotowanego do prezentacji, orientacja w literaturze przedmiotu, umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej oraz aktywizowania słuchaczy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr A. Sorkowicz |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.