Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poznawcza psychologia stosowana W3-PS-SM-PPS-024
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Falkowski, A., Zaleśkiewicz, T. (2011). Poznawcza psychologia w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Francuz, P. [red.] (2007). Obrazy w umyśle: studia nad percepcją i wyobraźnią.

Francuz, P. (2013). Imagia: w kierunku neurokognitywnej teorii obrazu.

https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/30312/wierzchon_koszty_poznawcze_uczenia_mimowolnego_2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym.

Kolańczyk, A. (2014). Samo się nie myśli: afekt w procesach poznawczych.

Kovecses, Z. (2011). Język, umysł, kultura: praktyczne wprowadzenie.

Nęcka, E. (2018). Trening poznawczy. czy umysł można trenować tak jak trenuje się mięśnie? Wydawnictwo Smak Słowa.

Kossowska, M., Śpiewak, S., Śmieja, M. (2005). Społeczne ścieżki poznania. Wydawnictwo GWP.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie następuje konsekwentnie w trakcie całego semestru - nie przewiduje się zaliczania po zakończeniu zajęć w sesji letniej. Niespełnienie któregoś z warunków uzyskania zaliczenia (aktywne uczestnictwo, min. 4 oceny cząstkowe, obecność na zajęciach w min. 75%, średnia ocen powyżej 3.0) jest równoznaczne z niezaliczeniem przedmiotu.

Ocena końcowa wyliczana jest jako średnia uzyskanych ocen cząstkowych wg reguły:

do 3,4 – dostateczny, 3,5-3,7 – dostateczny plus, 3,8-4,4 – dobry, 4,5-4,7 – dobry plus, powyżej 4,7 – bardzo dobry

Zakres tematów:

Sposoby kierowania uwagą odbiorcy

Poznawcze mediatory spostrzegania; wiedza a afordancje środowiskowe

Emocje epistemiczne, łatwość poznawcza jako regulatory zaangażowania poznawczego

Wyznaczanie celów w pryzmacie zasad motywowanego poznania

Torowanie ustosunkowań za pośrednictwem reguł psycholingwistycznych

Warunki uczenia latentnego i aktywacji wiedzy niejawnej

Efektywność multitaskingu w obrębie wyróżnionych kanałów komunikacji

Metody dydaktyczne:

Zarówno w trakcie zajęć jak i w ramach pracy własnej studentów wskazywane, stymulowane i wymagane są działania mieszczące się w ramach czterech podstawowych metod:

asymilacyjnej

problemowej

praktycznej

eksponującej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Teresa Sikora 30/30 szczegóły
2 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Teresa Sikora 27/30 szczegóły
3 każda środa, 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Teresa Sikora 26/30 szczegóły
4 każda środa, 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Teresa Sikora 30/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)