Podstawy biotechnologii W2-S1BT19-1BT-24
Laboratorium (L)
semestr letni 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
obowiązkowa: 1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. Mikrobiologia techniczna T.1 i T.2. Wyd.nauk. PWN, 2010 2. Malepszy S. (red). Biotechnologia Roślin. Wyd.nauk. PWN, 2009 uzupełniająca: 1. Chmiel A. Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne. Wyd. nauk. PWN, 1998 2. Łabużek S., Necklen D., Radziejewska-Lebrecht J. Biotechnologia mikroorganizmów. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002 3. Schlegel H.G. Mikrobiologia ogólna. PWN, 2000 4. Klimiuk E., Łebkowska M. Biotechnologia w ochronie środowiska. PWN, 2003 5. Długoński J. Biotechnologia mikrobiologiczna – ćwiczenia i pracownie specjalistyczne. Skrypt Uniwersytetu Łódzkiego, 1997 6. Literatura oryginalna: (przykładowa) a. Guzik U., Greń. I., Wojcieszyńska D., Łabużek S. (2008) „Dioksygenazy – kluczowe enzymy degradacji związków aromatycznych” – Biotechnologia, 3 (82), 71-88 b. Greń I., Guzik U., Wojcieszyńska D., Łabużek S. (2008) „Molekularne podstawy rozkładu ksenobiotycznych związków aromatycznych” – Biotechnologia, 2 (81), 58-67 7. Biotechnologia – kwartalnik. Serwis informacyjny: http://www.biotechnolog.pl 8. The Arabidopsis Book, wydawnictwo on-line American Society of Plant Biologists: http://my.aspb.org/members/group.asp?id=68456 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z laboratorium z części genetycznej i mikrobiologicznej jest średnią ważoną z raportu (0,4), kolokwium (0,4) i aktywności ciągłej (0,2). Do zaliczenia laboratorium z każdej części wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z każdej składowej (raport, kolokwium, aktywność ciągła). Uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium z wszystkich części (biochemicznej, genetycznej i mikrobiologicznej) umożliwia przystąpienie do egzaminu. Część GENETYCZNA i MIKROBIOLOGICZNA Kolokwium pisemne, składające się z pytań otwartych lub testowych. Odpowiedź na każde pytanie oceniana jest w skali 0 – 2 punkty. Liczba uzyskanych punktów stanowi podstawę oceny wg skali: bdb – powyżej 90% +db – 90 do 81% db – 80 do 71% +dst – 70 do 61% dst – 60 do 51% ndst – poniżej 51% Metody i kryteria oceniania: część biochemiczna – Podstawy biotechnologii Ocena z laboratorium części biochemicznej wyznaczana jest na podstawie sumy zdobytych punktów: - sporządzenie czytelnego, przejrzystego, dobrze zorganizowanego pliku Excel z ćwiczenia 1 zawierającego krzywe wzorcowe oraz uzyskane wyniki zobrazowane wykresami – max. 9 pkt - sporządzenie czytelnego, przejrzystego, dobrze zorganizowanego pliku Excel z ćwiczenia 2 zawierającego uzyskane wyniki zobrazowane wykresami – max. 6 pkt - kolokwium – max. 12 pkt. UWAGA – kolokwium należy zaliczyć na min. 6 pkt. Dopuszcza się 1 poprawę. W przypadku nie zaliczenia kolokwium Student nie podlega dalszej ocenie. - prezentacja przygotowana wg wzoru – max 12 pkt. UWAGA – prezentację należy zaliczyć na min. 6 pkt. W przypadku nie zaliczenia prezentacji Student nie podlega dalszej ocenie. Skala ocen z części biochemicznej przedmiotu: bdb – od 36 pkt +db – od 32 do 35,5 pkt db – od 28 do 31,5 pkt +dst – od 24 do 27,5 pkt dst – od 20 pkt ndst – poniżej 20 pkt Student zobowiązany jest do zapoznania się z instrukcjami do ćwiczeń i przygotowania teoretycznego do ćwiczeń (zagadnienia umieszczone są w ogłoszeniu) Student przygotowuje raport końcowy z pracy laboratoryjnej (w obrębie zespołów studentów wyznaczonych przez prowadzących) zawierający cel, przebieg, wyniki i wnioski z przeprowadzonych doświadczeń. Przygotowanie do kolokwium w oparciu o prelekcje multimedialne opracowane przez prowadzących oraz podaną literaturę. Ocena aktywności ciągłej studenta: Oceny tej dokonuje się na podstawie weryfikacji znajomości zakresu materiału i instrukcji do bieżącego laboratorium, aktywnego uczestnictwa w pracach laboratoryjnych. Na ocenę tą wpływa również umiejętność analizy wyników, umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania zadań oraz pracy w zespole, dbałość o powierzony sprzęt oraz bezpieczeństwo i kulturę pracy. Końcowa ocena aktywności ciągłej studenta na zajęciach z danej części ustalana jest w skali ocen ndst (2.0) – bdb (5.0) Student, który uzyskał negatywną ocenę nie podlega dalszej ocenie. Weryfikacja umiejętności odbywa się podczas trwania zajęć i polega na indywidualnej rozmowie ze Studentem i obserwacji jego pracy. Raport końcowy z pracy laboratoryjnej: Na ostatnich ćwiczeniach studenci przygotowują raport końcowy z przeprowadzonych doświadczeń w postaci pisemnej lub prezentacji multimedialnej. Na ocenę składa się poprawność wykonania doświadczenia, obliczeń matematycznych oraz sformułowanych wniosków i dyskusji wyników, przedstawionych w raporcie; skala ocen ndst (2.0) – bdb (5.0) Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności w semestrze, jednak nie więcej niż jedną w danym bloku ćwiczeniowym (część biochemiczna, genetyczna i mikrobiologiczna). Z części genetycznej pod koniec każdych zajęć przewiduje się sprawdzenie wiedzy w formie pisemnej odpowiedzi na pytanie kontrolne. Uzyskana ocena będzie brana pod uwagę podczas oceny pracy ciągłej Studenta. |
||
Zakres tematów: |
Zajęcia prowadzone w Katedrze Mikrobiologii: 1. Porównanie efektywności produkcji etanolu przez im mobilizowane i nieimmobilizowane komórki drożdży. 2. Synteza enzymów amylolitycznych i proteolitycznych przez szczep Bacillus sp. 3. Ocena wydajności produkcji etanolu przez testowane drożdże, analiza otrzymanych wyników. Zajęcia prowadzone w Katedrze Biochemii: 1. Teoretyczne i praktyczne podstawy hodowli okresowych 2. Hodowle okresowe 3. Raport z przebiegu hodowli okresowych – analiza wyników, Kolokwium Zajęcia prowadzone w Katedrze Genetyki: 1. Rozmnażanie roślin chryzantemy (Dendrantema grandiflora) w kulturze in vitro metodą TCL. 2. Transformacja genetyczna roślin Arabidopsis thaliana - selekcja transformantów pokolenia T1 i T2; - ocena efektywności transformacji; - określanie liczby kopii insertu na podstawie rozszczepienia 3. Kultura pylników jęczmienia Hordeum vulgare. |
||
Metody dydaktyczne: |
Praca pod nadzorem prowadzącego - wykonywanie doświadczeń na podstawie instrukcji, analiza uzyskanych wyników, formułowanie wniosków |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 8:00 - 11:45,
sala zajęcia zdalne każdy piątek, 13:45 - 17:45, sala zajęcia zdalne |
Agnieszka Nowak, Sławomir Borymski, Katarzyna Nowak, Monika Gajecka | 10/10 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy piątek, 8:00 - 11:45,
sala zajęcia zdalne każdy piątek, 13:45 - 17:45, sala zajęcia zdalne |
Bożena Nowak, Katarzyna Nowak, Monika Gajecka, Małgorzata Pawlik | 10/10 |
szczegóły![]() |
3 |
każdy piątek, 13:45 - 17:45,
sala zajęcia zdalne każdy piątek, 8:00 - 11:45, sala zajęcia zdalne |
Agnieszka Nowak, Monika Malicka, Katarzyna Nowak, Monika Gajecka | 9/9 |
szczegóły![]() |
4 |
każdy piątek, 13:45 - 17:45,
sala zajęcia zdalne każdy piątek, 8:00 - 11:45, sala zajęcia zdalne |
Bożena Nowak, Małgorzata Pawlik, Katarzyna Nowak, Monika Gajecka | 10/10 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Jagiellońska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.