Praktyka zawodowa po II roku 12-PE-AR-S1-PZ2
Praktyka (PRAKT)
semestr zimowy 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 75 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Badora S., Marzec D. (red.): System opieki kompensacyjnej w Zjednoczonej Europie. Kraków 2002 Biedroń M., Rokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001 Brańka Z., Szymański M. (red.): Agresja i przemoc we współczesnym świecie. Agresja i przemoc w instytucjach wychowawczych. Tom 2, Kraków 1998 Brągiel J., Badora S. (red.): Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005 Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich współdziałanie z innymi instytucjami na rzecz powrotu dzieci do wychowania w rodzinie. Informacja o wynikach kontroli NIK. Warszawa 2011 Kamiński U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003 Kwak A. (red.): Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość. Warszawa 2006 Pospiszyl I. (red.): Przemoc w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych. Warszawa 1997 Stelmaszczuk Z. W. (red.): Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Warszawa 1999. Stelmaszczuk Z. W. (red.): Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Katowice 2001 Ustawa z dnia 09.06.2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Dokumenty należy pobrać ze strony internetowej www.wsne.us.edu.pl 2. Student na bieżąco dokumentuje przebieg swojej praktyki wyłącznie na drukach do tego celu opracowanych. 3. Praktykę zalicza w indeksie uczelniany opiekun praktyki na podstawie dokumentacji przedłożonej przez studenta. 4. Po zaliczeniu praktyki w indeksie student niezwłocznie składa dokumentację u uczelnianego opiekuna praktyk zawodowych. 5. Studenci przedkładają opiekunowi praktyki w uczelni: • opinię uzupełnioną przez opiekuna praktyki w placówce, • raport z przebiegu praktyki, • dziennik praktyk poświadczony podpisem opiekuna praktyki w placówce z dokładnymi zapisami odnośnie codziennych działań na praktyce (w tym notatki z obserwacji zajęć wraz z tematami zajęć, celami, metodami, środkami oraz ich krytyczną analizą). |
Zakres tematów: |
PLACÓWKI I INSTYTUCJE POMOCY SPOŁECZNEJ 1. Zapoznanie się z głównymi zadaniami oraz specyfiką pracy placówki. 2. Zapoznanie się z formami współpracy placówki z innymi instytucjami udzielającymi wsparcia człowiekowi w sytuacji trudnej i kryzysowej (z sadami, kuratorami sądowymi, policją, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, pedagogami szkolnymi). 3. Rozwój umiejętności komunikacyjnych oraz wrażliwości na potrzeby podopiecznych, wymagających zróżnicowanego wsparcia i opieki oraz kompleksowego podejścia psychologicznego w sytuacjach nowych i trudnych społecznie. PLACÓWKI PROFILAKTYCZNO - INTERWENCYJNE, WSPOMAGAJĄCE FUNKCJONOWANIE I ROZWÓJ RODZINY 1. Zaznajomienie się ze specyfiką funkcjonowania placówki, jej celami i zadaniami oraz realizowanymi formami zajęć, poznanie dokumentów uprawniających do określonego typu działalności opiekuńczej, profilaktycznej, prewencyjnej, wspierającej funkcjonowanie rodziny. 2. Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych kształtowanych podczas studiów w działaniach praktycznych. 3. Nabywanie i rozwijanie przez studenta umiejętności planowania i organizacji pracy opiekuńczo-wychowawczej, rozróżniania typów sytuacji kryzysowej (charakteru dysfunkcjonalności społecznej) oraz podejmowania współpracy z podopiecznymi, kadrą pedagogiczną, współtworzenia programów służących poprawie sytuacji osób znajdujących się w szeroko rozumianej sytuacji kryzysowej. ORGANIZACJE POZARZĄDOWE REALIZUJĄCE DZIAŁANIA NA RZECZ PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU I EDUKACYJNEMU 1. Rozwijanie i wzbogacenie wiedzy studenta o wymiar praktyczny, umożliwiający mu weryfikację wiedzy psychopedagogicznej zdobytej na studiach. 2. Poznanie organizacji pozarządowych funkcjonujących w środowisku lokalnym, które organizują działania na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu osób w różnym wieku i różnych środowisk 3. Kształtowanie postawy wrażliwości na potrzeby innych oraz aktywnego zaangażowania w sytuację rozwojową i kryzysową oraz opiekę, wychowanie, pomoc i profesjonalne wsparcie. IV. Zadania do realizacji PLACÓWKI I INSTYTUCJE POMOCY SPOŁECZNEJ 1. Zapoznanie z dokumentacją organizacyjną placówki oraz formami udzielanej pomocy w różnych obszarach potrzeb społecznych dzieci, młodzieży i osób dorosłych. 2. Gromadzenie przez studenta informacji o funkcjonowaniu i podstawach prawnych instytucji organizujących proces wspierania rozwoju dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym i lokalnym, potrzebujących opieki i profesjonalnej pomocy diagnostycznej, psychologicznej, pedagogicznej, edukacyjnej i socjoterapeutycznej, żyjących w zróżnicowanych warunkach socjoekonomicznych i społecznych. 3. Asystowanie we wszystkich możliwych formach pracy wychowawców i pedagoga placówki (w poradnictwie specjalistycznym, pomocy w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, pomocy w uzyskaniu zatrudnienia, w zagospodarowaniu w formie rzeczowej itp.). 4. Przygotowanie szczegółowej analizy wybranej sytuacji kryzysowej – charakter kryzysu, diagnoza oraz udzielenie wsparcia (w formie pisemnej na podstawie wywiadu i obserwacji oraz literatury). PLACÓWKI PROFILAKTYCZNO - INTERWENCYJNE, WSPOMAGAJĄCE FUNKCJONOWANIE I ROZWÓJ RODZINY 1. Zapoznanie się ze sposobami postępowania w sytuacji kryzysowej: kryzys małżeński, przemoc w rodzinie, traumatyczne wydarzenia życiowe, zachowania samobójcze, utrata dziecka, osierocenie, żałoba i inne. 2. Udział w pracy grupy wsparcia, we wszystkich formach pracy opiekuna-wychowawcy, pedagoga, w dyżurze telefonu zaufania w celu przeciwdziałania tworzeniu się deficytów emocjonalno-społecznych i gotowości do działania. 3. Przygotowanie szczegółowej analizy wybranej sytuacji kryzysowej – począwszy od określenia charakteru kryzysu, opracowania diagnozy oraz zaprojektowania działań z zakresu interwencji kryzysowej (w formie pisemnej na podstawie wywiadu i obserwacji oraz literatury). 4. Wykorzystywanie zintegrowanej wiedzy teoretycznej do współorganizowania działań wspierających, pomocowych, interwencyjnych i edukacyjnych na rzecz podopiecznych, wychowanków, osób dotkniętych czynnikami ryzyka. ORGANIZACJE POZARZĄDOWE REALIZUJĄCE DZIAŁANIA NA RZECZ PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU I EDUKACYJNEMU 1. Zapoznanie się z planem i realizacją zadań stowarzyszenia lub fundacji, warunkami uruchomienia czynności pomocowych. 2. Zaznajomienie się ze specyfiką pomocy i wparcia udzielanego przez daną organizację pozarządową, w zależności od jej statusu i charakteru świadczonej pomocy. 3. Aktywne zaangażowanie oraz wdrażanie własnych pomysłów w realizowane projekty i konkretne działania na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu dzieci, młodzieży i dorosłych. 4. Kształtowanie umiejętności aktywnej obserwacji oraz twórczego opracowywania propozycji indywidualnych programów wsparcia rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych w środowisku otwartym, zapobiegając ryzyku marginalizacji i wykluczenia społecznego oraz edukacyjnego. |
Metody dydaktyczne: |
Zrealizowanie praktyki w jednej z wymienionej w programie praktyk placówce. Student z dyrektorem placówki ustala w jaki sposób będzie realizował praktykę, z uwzględnieniem efektów uczenia założonych do osiągnięcia przez studenta w trakcie realizacji praktyki. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Katarzyna Jas-Liszok | 19/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.