Literatura: |
Alberti Leone Battista, O malarstwie, oprac. Maria Rzepińska, Wrocław 1963;
Alberti Leone Battista, Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, Warszawa 1960;
Ballenstedt J., Jak Brunelleschi budował kopułę Santa Maria del Fiore, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki", z. 2, t. XLI, Warszawa 1996, s. 99-105;
Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010;
Berger, R., A Royal Passion: Louis XIV as Patron of Architecture, Cambridge 1994;
Białostocki J., „Barok”: styl, epoka. postawa, „Biuletyn Historii Sztuki”, 20 (1958) [lub w: tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976];
Białostocki J., Sztuka XV wieku od Parlerów do Dürera, Warszawa 2010;
Boczkowska A., Hieronim Bosch. Astrologiczna symbolika jego dzieł, Wrocław 1977;
Bochnak, A., Historia sztuki nowożytnej, t. 1 i 2, Warszawa – Kraków 1970;
Chastel A., Sztuka włoska, t. 1-2, Warszawa 1978;
Couchard J.P., Sztuka francuska, Warszawa 1981;
DaCosta Kaufmann T., Court, Cloister and City. The Art and Culture of Central Europe 1450–1800, London 1995;
Dejiny českého vytvarného umení, t. II: Od počatku renesance do zaveřů baroka, cz. 1-2, Praha 1989;
Genaille R., Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa 1976;
The Glory of the Baroque in Bohemia. Essays on Art, Culture and Society in the 17th and 18th Centuries, Prague 2001;
Hempel E., Baroque art and Architecture in Central Europe. Germany / Austria / Switzerland / Hungary / Czechoslovakia / Poland, London 1965 (“The Pelican History of Art”);
Hutt W., Niemieckie malarstwo późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985;
Kalinowski K., Warsztat barDejiny českého vytvarného umení, t. II: Od počatku renesance do zaveřů baroka, cz. 1-2, Praha 1989; okowego rzeźbiarza, „Artium Queastiones”, 1995, VII, s. 103-140;
Krasny P., Visibilia signa ad pietatem excitantes. Teoria sztuki sakralnej pisarzy kościelnych epoki nowożytnej, Kraków 2010;
Leonarda da Vinci "Traktat o malarstwie" [tł. z wł., przedm. i oprac. M. Rzepińska], Wrocław 1984;
Levey M., Wczesny renesans, Warszawa 1972;
Levey M., Dojrzały renesans, Warszawa 1980;
Levey M., Painting and Sculpture in France 1700–1789, Harmondsworth, Middlesex 1995 (“The Pelican History of Art”);
Murray P., Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999;
Majdecki L., Historia ogrodów, t. 1-2, Warszawa 2007;
Pauli T., Piero della Francesca: humanista, teoretyk sztuki, mistrz perspektywy, Warszawa, 2002;
Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976;
Panofsky E., Rzeczywistość i symbol w malarstwie niderlandzkim XV wieku, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971, s.122-150;
Pfeiffer H. W., Kaplica Sykstyńska na nowo odkryta, Kraków 2008;
Secomska K., Malarstwo francuskie XVII wieku, Warszawa 1985;
Sprutta J., Michał Anioł Buonarotti o sztuce pięknie i religijności, „Studia Gnesnensia”, t. XXV, 2011, s. 425-433;
Rzepińska M., Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1976;
Tomkiewicz W., Piękno wielorakie, Warszawa 1971;
Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988;
Waźbiński Z., Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1972;
Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, t. I: Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008.
|