Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania W3-PE-S1-BIOLPOZACH
Wykład (W)
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003 Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995 Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Radom-Kielce 2006 Komosińska K., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Olsztyn 1995 Świderska M., Budzyńska - Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Łódź 2008 Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka . W-wa 2005 Wolański N., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1983 Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000 r. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010 Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1981 Malinowski A. Norma biologiczna a rozwój somatyczny człowieka. W-wa 1987 Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach wykładu wszyscy studenci napiszą test obejmujący zakres materiału realizowany na wykładzie.Oceniane będzie znajomość bio-medycznych uwarunkowań rozwoju człowieka, procesu wychowania i kształcenia. |
||
Zakres tematów: |
1. 1. Podstawowe pojęcia z zakresu biologii rozwoju człowieka: Definicja rozwoju (osobniczy, filogenetyczny, jawny, utajony, progresywny, regresywny). Sfery rozwoju (biologiczna, psychiczna, społeczna, seksualna). Aspekty rozwoju fizycznego: ilościowe, jakościowe i energetyczno-informacyjne. Tendencja przemian w rozwoju. 2. Czynniki rozwoju osobniczego człowieka: Determinanty rozwoju (płeć, rasa, konstytucja). Genetyczne czynniki rozwoju fizycznego. Stymulatory rozwoju. Modyfikatory rozwoju (naturalne, społeczno-kulturowe). Pojęcie dymorfizmu płciowego. 3. Periodyzacja rozwoju osobniczego człowieka: Etapowość w rozwoju osobniczym. Okresy rozwoju ontogenetycznego - zaspokajanie potrzeb w ontogenezie. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie. 4. Patomechanizm zaburzeń somatycznych i wad wrodzonych: Okresy krytyczne dla rozwoju. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej. Teratologia i czynniki teratogenne. Poród i ryzyko z nim związane. Uraz okołoporodowy. 5. Wybrane zaburzenia w rozwoju somatycznym i stanie zdrowia: Nieprawidłowości w regulacji neurohormonalnej ustroju ( karłowatość przysadkowa, akromegalia, gigantyzm, choroby tarczycy). Zaburzenia rozwoju somatycznego (otyłość, zaburzenia wzrastania). Inne, wybrane choroby przewlekłe. 6. Aparat koordynacyjno-regulacyjny- układ nerwowy: Funkcja i rozwój układu nerwowego. Komórka nerwowa-neuron- budowa i rodzaje. Budowa mózgowia (ośrodki mózgowe, opony mózgowia i rdzenia kręgowego, komory mózgowia i płyn mózgowo-rdzeniowy, rdzeń kręgowy). Obwodowy układ nerwowy. Wegetatywny (autonomiczny układ nerwowy). 7. Aparat koordynacyjno-regulacyjny- układ hormonalny: Zależność układu nerwowego i hormonalnego w regulacji homeostazy. Rola i podział hormonów. Piętra układu hormonalnego. 8. Aparat koordynacyjno-regulacyjny -układ immunologiczny: Immunologia jako nauka o odporności. Rodzaje odporności. Elementy układu immunologicznego. Odporność humoralna a komórkowa. Wrota zakażenia a odczyn organizmu. Pamięć immunologiczna. 9. Homeostaza: Homeostaza i mechanizmy regulacji stałości środowiska wewnętrznego. Homeostaza energetyczna- metabolizm, zapotrzebowanie energetyczne. Ośrodki sterujące przyjmowaniem pokarmu. Głód i sytość. Homeostaza termiczna- bilans termiczny. Mechanizmy utraty i produkcji ciepła. Mózgowe ośrodki termoregulacyjne. 10. Podsumowanie i ewaluacja zajęć. Pisemny sprawdzian |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykorzystanie zdalnych metod nauczania. Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 11:30 - 13:00,
sala zajęcia zdalne |
Alina Dworak | 96/112 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Grażyńskiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.