Literatura: |
Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, oprac. H.Pietras, tłum. Agnieszka Caba, ks. Arkadiusz Lisiecki, Kraków 2013, seria Źródła Myśli Teologicznej t. 70;
Afrahat, O trosce o biednych (Demonstratio XX: De sustentatione egenorum, PSyr 1, 893-930), tłumaczenie A.Uciecha z języka syryjskiego i komentarz, „Vox Patrum” 77 (2021), s. 115-134.
Dokumenty Soborów powszechnych I-IV oraz Synody i kolekcje praw I-X, oprac. A. Baron, H. Pietras, WAM Kraków (seria wydawnicza Źródła Myśli Teologicznej);
Św.Jan Chryzostom, Homilie na Ewangelię według św. Mateusza, WAM Kraków 2001 (seria wydawnicza Źródła Myśli Teologicznej t. 23);
Chrześcijanie w cesarstwie rzymskim II i III wieku. Wybrane zagadnienia życia społecznego, Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova 1, wybór i oprac. W. Myszor, Katowice 2012, s. 148-201;
E.Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994;
B.Dumézil, Chrześcijańskie korzenie Europy. Konwersja i wolność w królestwach barbarzyńskich od V do VIII wieku, tłum. P.Rak, Kęty 2008;
J.Jundziłł, Rozdawnictwo pieniędzy w późnym Cesarstwie Rzymskim, Vox Patrum 16 (1996) t. 30–31;
K. Obrycki, Problematyka charytatywna w pismach Tertuliana, VoxP, s. 97,
H. Ordon, Pawłowa argumentacja na rzecz niesienia pomocy potrzebującym, Vox Patrum 16 (1996) t. 30–31, s. 75–83.
P.Szczur, Ojcowie Kościoła wobec bogactwa kościołów i przepychu liturgii. Zarys problematyki, Vox Patrum 32 (2012) t. 57, s. 641-657;
A.Uciecha, Dziedzictwo starożytności chrześcijańskiej w zakresie opieki nad biednymi, w: Curatores pauperum. Źródła i tradycje kultury charytatywnej Europy Środkowej, red. A.Barciak, Katowice 2004;
A.Uciecha, „Niepełnosprawni” w kulturze grecko-rzymskiej i w starożytnym Kościele, w: Osoby niepełnosprawne a życie rodzinne, red. A.Bartoszek, Studia teologiczne i humanistyczne 1/4, Katowice 2011, s. 15-28.
|
Zakres tematów: |
Biblijne podstawy caritas christiana. Terminologia i znaczenie pojęć („caritas”„matricula”, „diaconia”,”oratorium”, „monasterium”. Chrystianizacja ideałów euergetyzmu w społeczeństwie hellenistycznym na podstawie wybranych tekstów literatury patrystycznej (św. Augustyn z Hippony, św. Hieronim, św. Jan Chryzostom, Cezary z Arles, Marcin z Bragi). Chrześcijańska opieka nad ubogimi i niepełnosprawnymi w kulturze grecko-rzymskiej i w starożytnym Kościele. Rygory moralne stawiane osobie darczyńcy. Kontekst przemian i przewrotów społeczno-religijnych. Antropologia - wpływy antysomatycznych tendencji dominujących w szkołach gnostyckich i manichejskich. Powstanie i rozwój hospicjów dla biednych i chorych (ksenodochium) zakładanych w IV w. przez Bazylego z Kapadocji. Chrześcijańskie inspiracje w działalności charytatywnej prowadzonej przez bogatych kupców i przemysłowców zwłaszcza w czasach rewolucji przemysłowej. Fuggerei - socjalna dzielnica mieszkaniowa w Augsburgu. Działalność socjalna i charytatywna Ballestremów, Karola Goduli, Schaffgotschów na Górnym Śląsku. Idea braterstwa w działalności filantropijnej lóż masońskich.
|