Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika - zagadnienia szczegółowe W7-TZ-034
Wykład (W) semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Treści autorskie zaprezentowane podczas wykładów.

• Bergoglio J.M., Papież Franciszek, Wymaganie i pasja. O wychowaniu chrześcijańskim, Kraków, Esprit 2013.

• Dykcik W. (red.) Pedagogika Specjalna, Poznań 2001.

• Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2001.

• Strykowski W., „Kompetencje współczesnego nauczyciela”, Neodidagmata 27/28, Poznań 2005, ss. 15-28.

• Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.

• Papa Francesco, Imapare ad imparare. Riflessioni sui temi di eduacazione, Venezia, Marcianum Press, 2017.

• Diaco E. (red.), Educazione secondo Papa Francesco, Bolognia, EDB 2018.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium ustne: student losuje zestaw dwóch pytań

Ocenia podlega:

zasób przyswojonej wiedzy; umiejętność posługiwania się językiem naukowym z zakresu pedagogiki oraz rozumienia problemów wychowawczych i planowania odpowiednich działań; kompetencje w zakresie rozumienia problemów związanych wychowaniem i kształceniem.

Zakres tematów:

1. Specyfika subdyscyplin pedagogiki: opiekuńcza, rodziny, społeczna, religii, specjalna (rewalidacyjna [oligofrenopedagogika,

tyflopedagogika, surdopedagogika], resocjalizacyjna, korekcyjna, terapeutyczna/lecznicza, osób zdolnych i uzdolnionych).

2. Wybrane zagadnienia aksjologii wychowania: kształtowanie sumienia dziecka (definicja sumienia; zasady i przeszkody formowania

sumienia, proces formowania sumienia, kryteria dojrzałego sumienia).

3. Specyfika wychowania religijnego dziecka w rodzinie (wczesne dzieciństwo, wiek przedszkolny, wczesny okres szkolny, wiek szkolny

późniejszy).

4. Inspiracje Papieża Franciszka dla wychowania integralnego.

5. Podstawowe zagadnienia pedeutologii: zakres problematyki; kompetencje nauczyciela i wychowawcy (merytoryczne/rzeczowe,

psychologiczno-pedagogiczne, diagnostyczne, planistyczne i projektowe, dydaktyczno-metodyczne, komunikacyjne, medialne, kontrolne

i ewaluacyjne, oceniania programów i podręczników szkolnych, autoedukacyjne).

6. Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej (rewalidacja, wczesne wspomaganie, uczeń zdolny, logopedia, pedagogika lecznicza,

diagnoza pedagogiczna, terapia pedagogiczna).

Metody dydaktyczne:

Wykład kursoryczny z elementami dialogu ze studentami.

Zastosowanie nowoczesnych technologii informatycznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 20:00, sala 201
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 11:15, sala 201
Mariola Kozubek 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Teologiczny (Katowice, ul. Jordana 18)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)