Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium specjalizacyjne I: Aksjologia filozoficzna W1-FI-S1-KS1-AF
Ćwiczenia (C) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.filozofia-wspolczesna.us.edu.pl/?q=AiP
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Literatura:

1. M. Baranowska, Aktualność myślenia Schelera o człowieku i wartościach, w: P. Duchliński (red.), Dziedzictwo aksjologii fenomenologicznej. Studia i szkice, Kraków, Akademia Ignatianum. Wydawnictwo WAM 2011, s. 227–230.

2. A. Bobko, Wartość i nicość. Teoria wartości Heinricha Rickerta na tle neokantyzmu, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2005.

3. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości. Z historii filozofii wartości, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk 1975.

4. H. Buczyńska-Garewicz, Scheler a filozofia wartości, w: Max Scheler: Resentyment a moralność, Nowy Sympozjon, Warszawa, Czytelnik 1977, s. 5–23.

5. Andrzej Chmielecki i in., red., Problemy socjologii wiedzy, Warszawa, Panstwowe Wydawnictwo Naukowe 1985.

6. Piotr Duchliński, red., Dziedzictwo aksjologii fenomenologicznej. Studia i szkice, Kraków, Akademia Ignatianum. Wydawnictwo WAM 2011.

7. B. Dziemidok, Teoretyczne i praktyczne kłopoty z wartościami i wartościowaniem. Szkice z aksjologii stosowanej, Gdańsk, Słowo/obraz/terytoria 2013.

8. B. Dziemidok, Amerykańska aksjologia i estetyka XX wieku. Wybrane koncepcje, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Sedno 2014.

9. J. Gajda, Gdy rozpadły się ściany świata. Teorie wartości w filozofii hellenistycznej, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 1995.

10. J. Galarowicz, W drodze do etyki odpowiedzialności. Tom pierwszy. Fenomenologiczna etyka wartości (Max Scheler - Nicolai Hartmann - Dietrich von Hildebrand), Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie - Rozprawy habilitacyjne 10, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej 1997.

11. Czesław Głombik, red., Wartości. Geneza - Wielość - Trwanie, Katowice, Gnome 1995.

12. M. Gołaszewska, Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1990.

13. M. Gołaszewska, Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości, Warszawa, Wydawn. Nauk. PWN 1994.

14. Z. Hajduk, Nauka a wartości. Aksjologia nauki. Aksjologia epistemiczna, 2. uzupełnione., Źródła i monografie 380, Lublin, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II 2011.

15. L. Hostyński, Wartości utylitarne, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 1998.

16. R. Ingarden, Czego nie wiemy o wartościach, w: Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków, Wydawnictwo Literackie 1966, s. 83–127.

17. R. Ingarden, Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków, Wydawnictwo Literackie 1966.

18. R. Ingarden, Uwagi o względności wartości, w: Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków, Wydawnictwo Literackie 1966, s. 67–82.

19. R. Ingarden, Czego nie wiemy o wartościach, w: Studia z estetyki, t. 3, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1970, s. 220–257.

20. J. Jadacki, Byt i powinność. Wkład XX-wiecznych myślicieli polskich do teorii imperatywów i norm, Warszawa, Semper 2012.

21. K. Kościuszko, Aksjologia w matematyce, w: Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce. I: perspektywa filozoficzna, Olsztyn, Centrum Badań Europy Wschodniej UWM w Olsztynie 2017, s. 153–168.

22. T. Kubalica, Prymat rozumu praktycznego w logice. Teoria prawdy neokantowskiej szkoły badeńskiej, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2009.

23. A. Lekka-Kowalik, Odkrywanie aksjologicznego wymiaru nauki, Lublin, Wydawn. KUL 2008.

24. Józef Lipiec, red., Człowiek i świat wartości, Kraków, Krajowa Agencja Wydawnicza 1982.

25. A. Niemczuk, Stosunek wartości do bytu. Dociekania metafizyczne, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2005.

26. Andrzej J. Noras i Tomasz Kubalica, red., Neokantyzm badeński i marburski. Antologia tekstów, 1. wyd., Podręczniki i skrypty Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 128, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2011.

27. J. Puzynina, O znaczeniu wartości, w: J. Bartminski i M. Mazurkiewicz-Brzozowska (red.), Nazwy wartości. Studia leksykalno-semantyczne, t. 1, Czerwona Seria" Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 6, Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Instytut Filologii Polskiej 1993.

28. M. Scheler, Problemy socjologii wiedzy, tłum. Stanisław Czerniak i in., Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1990.

29. A.U. Sommer, Wartości. Dlaczego ich potrzebujemy, chociaż ich nie ma, tłum. Tadeusz Zatorski, Warszawa, Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego 2021.

30. E. Starzyńska-Kościuszko, Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce. I: perspektywa filozoficzna, Olsztyn, Centrum Badań Europy Wschodniej UWM w Olsztynie 2017.

31. E. Starzyńska-Kościuszko, Z historii filozoficznych refleksji o wartościach. Wybrane koncepcje, w: Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce. I: perspektywa filozoficzna, Olsztyn, Centrum Badań Europy Wschodniej UWM w Olsztynie 2017, s. 15–60.

32. W. Stróżewski, Istnienie i wartość, Kraków, Wydawnictwo Znak 1981.

33. W. Stróżewski, Wartościowanie a ocena, w: Istnienie i sens, Kraków, Znak 2005, s. 112–118.

34. W. Stróżewski, Od wartości bytu do bytu wartości, w: P. Duchliński (red.), Dziedzictwo aksjologii fenomenologicznej. Studia i szkice, Kraków, Akademia Ignatianum. Wydawnictwo WAM 2011, s. 15–33.

35. W. Tatarkiewicz, O bezwzględności dobra, w: P.J. Smoczyński (red.), Dobro i oczywistość. Pisma etyczne, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie 1989, s. 25–103.

36. W. Tatarkiewicz, Pojęcie wartości, czyli co historyk filozofii ma do zakomunikowania historykowi sztuki, w: P.J. Smoczyński (red.), Dobro i oczywistość. Pisma etyczne, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie 1989, s. 136–149.

37. W. Tatarkiewicz, Co wiemy i czego nie wiemy o wartościach, tłum. Agata Wiśniewska, „Ruch Filozoficzny” (LXVII, numer 4) 2010, s. 797–801.

38. W. Tatarkiewicz, O porządku wartości, tłum. Marek Jankowski, „Ruch Filozoficzny” (LXVII, numer 4) 2010, s. 803–809.

39. W. Tatarkiewicz, Problemy w aksjologii. Autoreferat, tłum. Agata Wiśniewska, „Ruch Filozoficzny” (LXVII, numer 4) 2010, s. 811–813.

40. J. Tischner, Myślenie według wartości, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 2011.

41. M. Weber, »Obiektywność« poznania w naukach społecznych, w: A. Chmielecki i in. (red.), tłum. Mirosław Skwieciński, Problemy socjologii wiedzy, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1985, s. 45–100.

42. M. Weber, Sens »wolnej od wartościowań« socjologii i ekonomii, w: A. Chmielecki i in. (red.), tłum. Elżbieta Nowakowska-Sołtan, Problemy socjologii wiedzy, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1985, s. 101–148.

43. W. Windelband, Historia a przyrodoznawstwo. Mowa rektorska, Strasbourg 1894, w: B. Borowicz-Sierocka i C. Karkowski (red.), tłum. Czesław Karkowski, Neokantyzm, Wrocław, Uniwersytet Wrocławski 1984, s. 15–44.

44. W. Windelband, Normy i prawa przyrody (1882), w: A.J. Noras i T. Kubalica (red.), tłum. Artur Mordka, Neokantyzm badeński i marburski. Antologia tekstów, 1. wyd., Podręczniki i skrypty Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 128, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2011, s. 21–45.

45. R. Wiśniewski, Podstawy aksjologii Władysława Tatarkiewicza, w: Z.J. Czarnecki i S. Soldenhof (red.), Człowiek i wartości moralne. Studia z dziejów polskiej myśli niezależnej, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie 1989, s. 289–312.

46. R. Wiśniewski, Aksjologia zła. W sprawie zmiany perspektywy filozofii wartości, w: C. Gorzka i R. Jadczak (red.), Studia z filozofii i logiki. Księga pamiątkowa w darze Prof. Leonowi Gumańskiemu, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 1997, s. 149–162.

Metody i kryteria oceniania:

prezentacja ustna / praca pisemna

Praca pisemna do 12.06.2022

Ostateczna ocena aktywności studenta zależy od uznania jej wartości przez oceniającego nauczyciela.

• ocena bardzo dobra (5.0) – w najwyższym stopniu satysfakcjonujący poziom prac i aktywności;

• ocena plus dobra (4.5) – ponadprzeciętnie satysfakcjonujący poziom prac i aktywności;

• ocena dobra (4.0) – satysfakcjonujący poziom prac i aktywności;

• ocena plus dostateczna (3.5) – wystarczający – choć nie satysfakcjonujący – poziom prac i aktywności;

• ocena dostateczna (3.0) – wystarczający poziom prac i aktywności;

• ocena niedostateczny (2.0) – niewystarczający poziom prac i aktywności.

Obniżenie oceny o jeden stopień może nastąpić każdorazowo po stwierdzeniu przez oceniającego nauczyciela następujących uchybień w ocenianej aktywności studenta:

1. Nieobecność na zajęciach. Obecność na zajęciach może zostać sprawdzona przez prowadzącego podczas wybranych zajęć.

Nieobecności studentów są rejestrowane w rejestrze nieobecności.

2. Brak zaliczenia prezentacji lub kolokwium przed sesją egzaminacyjną, jeżeli oceniający nauczyciel zarządził prezentację lub kolokwium podczas zajęć wybranych przez prowadzącego. Ze względu na obowiązujące przepisy RODO nauczyciel akademicki nie ma możliwości usprawiedliwiania nieobecności studenta podczas prezentacji lub kolokwium.

3. Nieoddanie obowiązkowej pracy semestralnej w wyznaczonym terminie, jeżeli prowadzący zarządził prace semestralne.

Kryteria oceny:

wiedza o wartościach, typach hierarchii wartości i ich uzasadnieniu, normach społecznych; znajomość idei i argumentów wybranych klasycznych autorów filozoficznych z zakresu aksjologii i prakseologii na podstawie samodzielnej lektury ich pism; wiedza na temat zasad i norm moralnych; umiejętność rekonstrukcji i konstrukcji różnego rodzaju argumentacji na podstawie podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych; świadomość znaczenia refleksji aksjologicznej dla kształtowania się więzi społecznych.

Zakres tematów:

• Pojęcie wartości

• Ideał nauki wolnej od wartościowań - M. Weber, A. Lekka-Kowalik

• Kształtowanie się idei nasycenia nauki wartościowaniami - A. Lekka-Kowalik

• Evandra Agazziego teoriosystemowe ujęcie moralnego wymiaru nauki - A. Lekka-Kowalik

• Hugha Laceya koncepcja nauki uprawianej w strategiach badawczych- A. Lekka-Kowalik

• Helen Longino krytyczny empiryzm kontekstualny – ideał nauki istotowo nasyconej wartościami - A. Lekka-Kowalik

• Prolegomena A. Lekkiej-Kowalik do filozoficznej koncepcji aksjologicznego wymiaru nauki

Metody dydaktyczne:

grupowa i indywidualna praca z tekstem

---------------------------------------------------------------------------------------------

Praktyczne wykorzystanie nabytych kompetencji podczas prowadzonych ze studentami zajęć, przez co najmniej jeden semestr zrealizowany lub rozpoczęty w trakcie trwania projektu w formie następujących elementów szkoleń POWR.03.05.00-00-z117/17-00:

platforma e-learning'owa MS Teams / Moodle ("Marketing naukowy, zagadnienia OpenAccess, komunikowania wyników badań" 01-02.06.2020);

Projektowanie zajęć opartych na zasadach neurodydaktyki -

praca grupowa ("Pamięć i uwaga w procesie uczenia się" 27-28.01.2020);

Dobre praktyki tutorskie ( "Tutoring-edukacja spersonalizowana na uniwersytecie- szkolenie podstawowe" 07 i 20.05.2020);

Wdrożenie tutoringu na uczelni / Esej tutorski ("Tutoring - edukacja spersonalizowana na uniwersytecie – szkolenie zaawansowane" 3 i 4; 10 i 11;17 i 18; 24 i 25.09.2020)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala 337
Tomasz Kubalica 7/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)