Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III W6-PP-SM-PEPP
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2009/2010/2012.

Dyakowski B.: Z naszej przyrody. Poznań 2019.

Cichy D. (red.): Edukacja środowiskowa w szkole i społeczności lokalnej: praca zbiorowa. Warszawa 2007.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 2009.

Frątczakowie E., J.: Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III. Oficyna Wyd. TUVEX 1993.

Klichowska A.: Bliżej natury – o tendencjach kształtowania przestrzeni rozwoju dziecka. W: Krauze-Sikorska H., Klichowski M. (red.): Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa. Poznań 2017, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Knaflewska J., Siemionowicz M.: Przyroda polska. Poznań 2000.

Lelonek M., Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo WSHE, Pabianice 2006.

Parlak M.: Edukacja ekologiczna w procesie kształcenia wczesnoszkolnego. Warszawa 2005, Paśko J.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów z klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001.

Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. (W:) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, Wyd. Uniwersytet Śląski.

Różańska A: Edukacja środowiskowa jako dialog z przyrodą. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, M. Zalewska-Bujak (red.): Edukacja małego dziecka. Tom 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Cieszyn – Kraków 2010.

Różańska A.: Rola refleksji w edukacji ekologicznej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oerszleager-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. Cieszyn – Kraków 2017, Oficyna Wydawnicza „Impuls“.

Różańska A.: Zwierzę jako podmiot w edukacji dziecka. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oerszleager-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 16: Pedagogika zmiany w edukacji dziecka. Teoria - badania - praktyka w działaniach międzyedukacyjnych. Kraków 2020, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997.

Skubała P., Kukowska I.: Zrozumieć przyrodę na nowo. Bystra 2010.

Stawiński W.: Podstawy nauczania środowiska przyrodniczego. Kraków 1993.

Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2008.

Tuszyńska L.: Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006.

Wilken H.: Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody. Edukacja ekologiczna w przedszkolu i szkole podstawowej. Kielce 2004.

Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna w formie eseju na wybrany temat wykładowy.

Ocenie podlega wiedza, jaką student zdobył poprzez wykłady z podstaw edukacji przyrodniczej i na podstawie lektury podanej literatury oraz umiejętność krytycznej analizy wybranej problematyki.

Zakres tematów:

1. Człowiek i jego środowisko życia. Środowisko przyrodnicze, geograficzne i społeczne; komponenty środowiska i ich charakterystyka. Znaczenie i miejsce edukacji przyrodniczej/środowiskowej w przedszkolu oraz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.

2. Cele i treści edukacji środowiskowej na poziomie wychowania przedszkolnego i zintegrowanej kształcenia wczesnoszkolnego.

3. Proces poznawania przyrody przez małe dziecko i zasady dydaktyczno-metodyczne wypływające z niego.

4. Elementy fauny polskich ekosystemów lądowych.

5. Charakterystyka środowiska wodnego jako środowiska życia.

6. Różnorodność flory polskich ekosystemów lądowych.

7. Charakterystyka ekosystemu leśnego, rodzaje lasów.

8. Antropocentryzm, biocentryzm i bioregionalizm: trzy postawy człowieka wobec natury – trzy typy edukacji przyrodniczej i ekologicznej.

9. Zjawiska fenologiczne w przyrodzie żywej i nieożywionej i ich znaczenie w edukacji przyrodniczej małego dziecka.

10. Hodowle szkolne i obserwacje szkolne. Metodyczne aspekty hodowli szkolnych.

11. Nauczanie przez przeżywanie – wycieczki w procesie dydaktyczno-wychowawczym w przedszkolu i kl. I-III.

12. Możliwości wykorzystania walorów i okazów naturalnych lokalnego, najbliższego środowiska – na przykładzie bioregionu Śląska Cieszyńskiego.

13. System ochrony przyrody w Polsce. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt. Ochrona przyrody w praktyce (przed)szkolnej.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji

multimedialnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 10:30, sala Zajęcia zdalne
Aniela Różańska 40/39 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)