Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PODSTAWY PEDAGOGIKI DLA NAUCZYCIELI I W4-MT-S1-19-PPEDI
Konwersatorium (K) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 40
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Kwieciński Zbigniew, Śliwerski Bogusław.: Pedagogika. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2019. Hillenbrand Clemens.: Pedagogika zaburzeń zachowania, GWP, Gdańsk 2007. Vašek Štefan, Stankowski Adam.: Zarys pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. Stankowski Adam, Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Gnome, Katowice 2002. Urban Bronisław, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. oraz wybrana literatura dodatkowa np. Raport o stanie edukacji 2013 – Liczą się nauczyciele. Warszawa 2014; np. Rylke H. Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli? Warszawa 1999.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się: obecność i aktywność na zajęciach, praca kontrolna na wybrany temat (praca pisemna i prezentacja), kolokwium zaliczeniowe.

Zakres tematów:

●Wprowadzenie do przedmiotu: wymogi, kryteria oceny, wymagania formalne, literatura przedmiotu. ● Pedagogika ogólna oraz pedagogika specjalna – teoria i praktyka. Przedmiot, zadania i cele pedagogiki. Systematyka naukowa i klasyfikacje w pedagogice specjalnej●Edukacja, kształcenie. ●Rozwój moralny i społeczny – implikacje dla procesu wychowania. ●Rodzina, jako środowisko wychowawcze. ●Kultura popularna, jako czynnik socjalizacji. ●Szkoła, jako środowisko wychowawcze (przystosowanie szkolne; klasa, jako grupa społeczna; wpływy rówieśnicze. ●Dysfunkcjonalność szkoły, niepowodzenia szkolne, negatywizm szkolny. ●Nauczyciel, pedagog, wychowawca – sylwetka. Zawód, czy postawa życiowa? Osobowość i kompetencje pedagoga ●Zaburzenia w zachowaniu, agresja, przemoc. ●Wpółczesne zagrożenia (wybór: niedostosowanie społeczne, zachowania suicydalne, prostytucja, grooming, uzależnienia, sekty, przestępczość). ●Szkolny program profilaktyczny. Projektowanie programu profilaktycznego – konstruowanie obszarów, scenariuszy i spotkań. ●Współczesne nurty w pedagogice.

Metody dydaktyczne:

wykład i konwersatorium (dyskusje, polemiki), metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 224
Natalia Stankowska 22/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)