Historia sztuki i wiedza o sztuce współczesnej W6-GR-SM-HS4
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I-II, Warszawa 1969 i następne wydania, szczególnie: Warszawa 2001 2. Sztuka świata, red. P. Trzeciak, t. VII, VIII, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1996. 3. W. Tomkiewicz, Barok. Piękno wielorakie,Warszawa 1971 4. M. Karpowicz, Sztuka polska XVII w.,Warszawa 1983 5. M. Karpowicz, Sztuka polska XVIII w., Warszawa 1986 6. Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1976 7. H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972 8. M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1977 9. L. Nochlin, Realizm, Warszawa 1974 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dzieje sztuki polskiej,Dzieje sztuki powszechnej, Warszawa 1986 N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1998 K. Piwocki, M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, Warszawa 1985 M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989 W. Tatarkiewicz, Historia estetyki,Warszawa 1960 M. Levey, Od Giotta do Cezanne`a. Zarys historii malarstwa europejskiego, Warszawa1987 J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna, 1976 J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976 J. Białostocki, Symbole i obrazy ze świata sztuki, 1982 A. Chastel, Sztuka włoska,Warszawa 1987 K. Chłędowski, Rzym. Ludzie Baroku, Warszawa 1957 M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Warszawa 1979 T. Dobrowolski, Sztuka polska, Kraków 1974 Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1979 A. Morawińska, Malarstwo polskie od gotyku do współczesności, Warszawa 1984 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1.aktywność na ćwiczeniach – analiza artefaktów; 2.prezentacja, 3. rozpoznawanie artefaktów w formie testu z ilustracjami |
||
Zakres tematów: |
Caravaggio i caravaggioniśći bracia Carracci Francesco Borromini, Gian Lorenzo Bernini, Diego Velasquez, Esteban Murillo Rembrandt van Rijn, Vermeer van Delft, Frans Hals Peter Rubens, Anton van Dyck, Jacob Jordaens Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Georg de La Tour Niemieckie kościoły odpustowe Marcin Wilman Francois Watteau, kościoły niemieckiego baroku i rokoka Jacques David, architekci rewolucyjni (Nicolas Ledoux i Ettiene Boullee) Dominik Ingres Francisco Goya Eugene Delacroix Theodore Gericault Camille Corot William Turner William Blake Honore Daumiere Gustave Courbet szkoła z Barbizon Jan Matejko i malarze historyczni realiści warszawscy Eduard Degas Claude Monet August Rodin Analizy artefaktów - przygotowanie do egzaminu |
||
Metody dydaktyczne: |
prezentacje multimedialne studentów - monografie artystów; analiza |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 18:00 - 18:45,
sala zajęcia zdalne |
Aleksandra Giełdoń-Paszek | 25/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.